تا امروز ۳۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در بخش بیابانی استان اصفهان صورت گرفته است

مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در بخش بیابان ۳۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در کانون‌های بحران فرسایش باد انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین شاملی مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان امروز در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به هفته منابع طبیعی و اهمیت این هفته در راستای تشریح اهداف اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایط قرن حاظر در خصوص منابع طبیعی در مسائلی همچون خشکسالی، توسعه بیابان، کمبود آب و تعییر اقلیم بزرگترین اولویت ما حفظ شرایط موجود است.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی افزود: استمرار حیات ما بستگی به حفظ این موارد است و اگر در حفظ آب، خاک وپوشش گیاهی اقدامات لازم انجام نشود منابع آبی خود را نیز از دست خواهیم داد.

 
مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نقش مردم و رسانه را در این خصوص بسیار با اهمیت دانست و ادامه داد: مردم در این خصوص باید آگاهی‌های لازم را بدست آورده، رسانه‌ها باید اطلاع رسانی را انجام داده و چالش‌های و مشکلات موجود رابیان کنند
 
شاملی ادامه داد: دامداران نیز باید در حفظ مراتع کوشا باشند و صرفا به فکر تولید خود نباشند. معادن نیز که از عرصه منابع طبیعی استفاده می‌کنند باید همزمان با بهره برداری احیای معادن را نیز در دستور کار خود قرار دهند ونیاز است اینگونه فرهنگ سازی‌ها در سطح کشور انجام شود که اولویت اول حفاظت از منابع طبیعی باشد و اولویت بعدی احیا، توسعه و بهربرداری از منابع طبیعی باشد.

وی در خصوص اهمیت و احیای توسعه منابع طبیعی گفت: مهمترین رویکرد ما مدریت جامع همه حوضه‌ها است، با انجام مطالعات لازم چالش‌های موجود در حوضه‌ها شناسایی و طرح‌هایی از قبیل: طرح‌ها سازه‌ای، بیولوژیکی، جنگل کاری در جهت رفع این چالش‌ها ارائه و به گونه‌ای اجرا می‌گرد که عرصه‌ها تثبیت مالکیت می‌شود که با حداقل چالش و حفظ وضعیت موجود همراه باشد.
مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود:برای اولین بار در سال جاری ۳۲۱ طرح در استان اصفهان با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اجرا شد که این پروژه‌ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد، ولی به نظر می‌رسد اهداف اصلی که حفاظت و بهره برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی است بسیار موفق بوده و در صورت استمرار می‌توانیم روند اجرای این پروژه‌ها را افزایش دهیم.
شاملی در خصوص حفظ مراتع استان گفت:: ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع استان در مناطقی است که بارندگی بسیار خوب است، ولی چالش پیش رو در این مناطق تعداد بیش از ظرفیت دام‌هایی است که به این مناطق ورود می‌کنند، چالش دوم در خصوص گرانی علوفه است که دادمداران روستایی با رعایت نکردن فصل چرا از پوشش گیاهی مراتع استفاده می‌کنند، چالش سوم نیز ورود زود هنگام دام به مراتع استان است که مشاهده می‌شود در برخی از مناطق استان این ورود ۱۰ تا ۱۵ روز زود‌تر انجام می‌گردد.
حل مشکلات مراتع نیاز به همکاری دامداران دارد که در طول سال بیش از حد ظرفیت از مراتع استفاده نکنند.
 
وی در خصوص جنگل کاری در استان اصفهان گفت:: در سال جاری جهش خوبی در جنگل کاری را شاهد بودیم و در حدود ۳ هزار هکتار جنگل کاری انجام گرفته که دلیل این امر افزایش اعتبارات است.
 
مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: ما به این عدد رضایت نداریم و اعتقاد ما این است که بسیاری از این جنگل کاری‌ها می‌تواند در بلند مدت صررفه اقتصادی داشته باشد و برای مردم ایجاد درآمد کند. بنابر این باید مردم را تشویق کنیم که در این حوضه وارد شوند و گونه‌هایی را انتحاب کنیم که صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: تا امروز حدود ۱۷ هزار هکتار جنگل کاری در استان صورت گرفته و در بخش بیابان ۳۰۰ هزار هکتار جنگل کاری در کانون‌های بحران فرسایش بادی انجام شده، حسن این جنگل کاری‌ها این است که ۱۷ نوبت آبیاری می‌شود و نیازدیگری به آبیاری ندارد. 
 
انتهای پیام/م 
 

تا امروز حدود ۱۷ هزار هکتار جنگل کاری در استان اصفهان صورت گرفته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.