دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد؛

توسعه دیپلماسی علمی از طریق سند «جامع روابط علمی بین المللی»

کبگانیان با اشاره به جزئیات تدوین سند جامع روابط علمی بین المللی، این سند را عاملی برای گسترش روابط علمی و بین المللی دانست.

مصونیت دانشمندان هدف سند جامع روابط علمی بین المللی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ سندی را رها نمی‌کندبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۱۶ ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در شهریور ۹۶ رئیس جمهور به مسئولان ذی ربط ابلاغ کرد که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند جامعه‌ای را تصویب کنند، بیان کرد: البته اسناد دیگری هم است که رهبری خواستند تمام آن‌ها جمع آوری و باتوجه به آن‌ها یک سند رسمی در حوزه علم و فناوری تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه در آخرین جلسه ۹۶ این سند بررسی و در اردیبهشت ۹۷ تصویب شد، اظهار کرد: دبیرخانه شورا اسناد را رها نمی‌کند، این اسناد باید تقسیم شود تا بتوانیم بر آنها نظارت داشته باشیم، زیرا مقام معظم رهبری در مطالباتشان فرمودند که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت جدی روی سند داشته باشد.

کبگانیان درباره هدف اصلی سند بیان کرد: گسترش روابط علمی و بین المللی با توجه به آسیب‌هایی که ممکن است رخ دهد و گاهی اوقات این آسیب‌ها و آفاتی که عمدتا از سوی کشور‌های صنعتی به ما تحمیل می‌شود باعث آسیب رسیدن به ارتباطات می‌شود.

وی با بیان اینکه چند قرن پیش ایران علم را رایگان به دنیا آموخت، گفت: دانشمندان اروپایی به ایران می‌آمدند و حتی هزینه رفت و آمد آن‌ها را می‌دادیم اکنون هم جمهوری اسلامی انتظار دارد از علمی که خود در آن نقش داشته است، استفاده کند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: هدف سند آن است که دانشمندان ما به صورت مصون و راحت تبادل علمی داشته باشند.

کبگانیان با اشاره به گزارشات ارائه شده در این جلسه اظهار کرد: گزارشاتی کامل از سوی وزیر علوم و معاونش، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارائه شدند.

دستگاه‌های مختلف کشور باید  وسط میدان علم باشند

وی ادامه داد: انتظار داریم که دستگاه‌ها وسط میدان علم باشند و وزیر امور خارجه پیشنهاد داد تا سازوکار آموزش و توجیه افراد تدوین شود و اساتید و محققان ما در رفت و آمد‌ها باید اطلاعات اولیه و آموزش‌های لازم را داشته باشند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به نکات ارائه شده از سوی وزیر اطلاعات بیان کرد: برای صیانت از دستاورد‌های اساتید و تسهیل کار باید اقداماتی انجام دهد، زیرا موانعی سبب می‌شوند تا برای دانشجویان مشکل پیش می‌آید.

کبگانیان گفت: همه اعضا روش‌های اجرایی شدن اسناد را پیشنهاد کردند و باتوجه به اینکه نمی‌توان هر هفته جلسه را با حضور تمام اعضا تشکیل داد، بنابراین معاونت علمی ظرف ۳ ماه و  تا ۲۳ اردیبهشت ۹۸ برنامه و نقشه راه اجرایی کردن سند را با کمک وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و دانشگاه آزاد پیش ببرد تا در آن جلسه بتوانیم کلیت سند را تصویب کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار