ترکیه: باید از وابستگی به نظام بین‌المللی با مرکزیت اروپا دوری گزینیم

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: ما محدود به آمریکا و اتحادیه اروپا نیستیم و باید از وابستگی به نظام بین‌المللی با مرکزیت اروپا دوری گزینیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: دنیا بزرگتر از آمریکا و اتحادیه اروپاست. ما محدود به آمریکا و اتحادیه اروپا نیستیم و باید از وابستگی به نظام بین‌المللی با مرکزیت اروپا دوری گزینیم.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در هفدهمین نشست عمومی بین المللی بنیاد صلح و توسعه پایدار افزود: در جهان با بحران‌های زیادی روبرو هستیم و باید مسائل مختلفی را حل کنیم. تاثیرات منفی نظم جهانی دوران جنگ سرد هنوز ادامه دارد و باید از آن نجات پیدا کرد. اکنون جهان به شرق و غرب تقسیم شده است. بعد از پایان جنگ سرد نظم نوین جهانی و جهانی سازی موانع زیادی را برطرف کرد و اصول و مسائل و ارزش‌های دیگری را بوجود آورد و همزمان با آن مشکلات جدیدی بروز کرد.

او افزود: گسترش رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی با توان ارتباطات لحظه‌ای ویژگی‌های مثبتی در بر دارد، اما شرایط ناامنی و انزواطلبی را نیز بوجود آورده است. برهم خوردن صلح و افزایش تهدیدات امنیتی، گسترش و پیشرفت تکنولوژی نیز به منبع تهدید جدیدی علیه کشور‌های آفریقایی و آسیایی و خاورمیانه تبدیل شده است. جهانی شدن باعث گسترش و نفوذ و ترویج افکار و ایدئولوژی‌های مختلف شده است و مردم کشور‌های جهان با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شده اند و همزمان با آن‌ها پوپولیسم و ناامنی بین المللی نیز گسترش یافته است.

کالین افزود: اوج گیری جهانی شدن جوامع را وادار به کشف هویت و تلاش برای حفظ موجودیت و امنیت خود کرده است. ترویج پوپولیسم به خصوص در اروپا درگیری بین شرق و غرب و درگیری بین اروپا و خاورمیانه و سایر مناطق را تشدید کرده و به احساس ناامنی در سطح ملی و بین المللی نیز دامن زده است. چنانکه چند فرهنگ به انزواطلبی روی آورده اند. ترامپ با تکیه بر ملی گرایی آمریکایی، انزواطلبی آمریکا را آغاز کرده است. ترامپ دیدگاه جدیدی را برای فرهنگ و جامعه آمریکا ارائه داده است و ملی گرایی آمریکایی را در اولویت اول سیاست خود قرارداده است.

او افزود: دنیا بزرگتر از آمریکا و اتحادیه اروپاست. ما محدود به آمریکا و اتحادیه اروپا نیستیم و باید از وابستگی به نظام بین المللی با مرکزیت اروپا دوری گزینیم. اما باید از درگیری بین شرق و غرب و دین اسلام با ادیان غربی و درگیری اروپا با خاورمیانه اجتناب کنیم و برای تحقق این هدف به رهبری سیاسی و راهبرد‌های جدیدی که باید اساتید دانشگاه‌ها و متفکرین تدوین کنند نیاز داریم. بینش تاریخ و فرهنگ و زیبایی شناسی ساختار اروپا محور دارد، اما اصول فلسفه و علم و منطق متکی بر اصول یونان باستان است، اما در جهان تمدن‌های بزرگ متفاوتی با بینش علمی و علوم خاص خود وجود دارد و این واقعیت تنها با تکیه یک دیدگاه خاص قابل درک نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار