نهال متفرقه و بدون شناسنامه خریداری نشود

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت:همزمان با آغاز فصل نهال کاری و نقل و انتقال نهال مردم و کشاورزان از خرید نهال بدون شناسنامه و متفرقه خودداری کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،ضیائیان احمدی مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: خرید نهال فاقد مجوز یا شناسنامه موجب شیوع آفات در باغات می‌شود و ورود نهال آلوده به آفت یا بیماری به یک باغ به سایر باغ‌های مجاور نیز سرایت می‌کند.  

وی افزود: در شرایطی که خشکسالی‌های چندین ساله درختان را به شدت ضعیف کرده است، شیوع آفات با شدت بیشتری گسترش پیدا می‌کند و خسارت‌های هنگفتی به باغداران وارد می‌کند.

ضیائیان احمدی گفت: به طور مثال آفت کرم خراط در خراسان جنوبی در دهه ۸۰ به دلیل ورود نهال گردوی آلوده از یکی از استان‌های همجوار منتقل شد که متأسفانه تمام باغات گردوی استان را درگیر کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد درختان گردو شهرستان درمیان آلوده به آفت کرم خراط است که از سایر شهرستان‌ها به درمیان منتقل شده است.

وی گفت: آفات مختلف از جمله آفات درختان چوبخوار توان پرواز در سطح چند کیلومتر را ندارند و اصلی‌ترین عامل انتقال آن ورود و کاشت نهال آلوده در منطقه است.

ضیائیان احمدی از کشاورزان خواست نهال خود را از نهالستان‌های دارای مجوز و زیر نظر کمیته فنی جهاد کشاورزی استان تهیه کنند و در صورت تهیه نهال از سایر مکان‌های معتبر، قبل از کاشت نهال برای اطمینان از سالم بودن، به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان افزود: نهال‌کارانی که قصد احداث باغ دارند برای تهیه نهال‌های شناسنامه دار با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ضمن تکمیل فرم مربوط، به نهالستان موردنظر معرفی می‌شوند.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

منبع:ایرنا
انتهای پیام/غ

هشدار در خصوص خرید نهال متفرقه و بدون شناسنامه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار