محرز مطرح کرد؛

فروش بی رویه آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها/ سونامی مقاومت میکروبی راه افتاده است

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران از فروش بی رویه آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها خبر داد.

فروش بی رویه آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها/ سونامی مقاومت میکروبی راه افتاده استبه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مینو محرز استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همایش مصرف منطقی دارو که در سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح برگزار شد، گفت: سه سال است که در اداره‌های مختلف وزارت بهداشت به دنبال موضوع مصرف منطقی آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی هستیم.

وی به بیان اینکه مقاومت میکروبی به حد وحشتناکی رسیده و سونامی راه افتاده است، اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم در معاونت درمان طرحی را در کاهش مصرف آنتی بیوتیک  مصوب کنیم، متاسفانه تا به حال هر کاری که در دنیا و ایران در زمینه مقاومت میکروبی و مصرف آنتی‌بیوتیک انجام شده اشتباه بوده است و همه دنیا به دنبال کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک هستند.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در منطقه و حتی در کشور ترکیه وضعیت فاجعه آمیزی در مقاومت میکروبی داریم و متاسفانه داروخانه‌ها بدون هیچ ممانعتی آنتی بیوتیک‌ها را در اختیار بیماران قرار می‌دهند و اگر کاری نکنیم نسل آینده در خطر خواهد بود.

اقدام سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک

وی به اقدام سازمان بهداشت جهانی در راستای کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و مقاومت میکروبی اشاره کرد و افزود: ٢ سال پیش وزرای بهداشت در سازمان بهداشت جهانی جمع شدند متعهد به کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها شدند و به این نتیجه رسیدند که در کشاورزی و دامداری نیز باید به کاهش مصرف آنتی بیوتیک توجه شود، اما هنوز هم نمی‌توانند باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت و مرغ را محاسبه کنند و مرغداران و دامداران برای پروار شدن دام و مرغ از انتشار بیوتیک استفاده می‌کنند.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه باید روی کنترل عفونت کار شود، اظهار کرد: به دلیل کمبود‌ها در برخی بیمارستان‌ها دستکش یک بار مصرف به سختی در اختیار پزشک قرار می‌گیرد و مطالعات نشان می‌دهد و از بین پرسنل پزشکان کمتر از سایران در حین ورود به‌ای سی یو دستان خود را می‌شویند در حالی که باید همه به این امر مهم توجه داشته باشند.

محرز تصریح کرد: بیشترین آنتی بیوتیک‌ها در بخش‌های آی سی یو مصرف می‌شوند و اقدامات خوبی در زمینه کاهش مقاومت میکروبی و مصرف آنتی بیوتیکی در این بخش‌ها شروع شده است.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هزینه‌های بالایی در مصرف آنتی بیوتیک هدر می‌روند و جان مردم به خطر می‌افتد، همه باید باهم همکاری کنیم که مقاومت میکروبی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار