پروین اعتصامی بانوی صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین

رخشنده اعتصامی متخلص به پروین از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین در ۲۵ اسفندماه ۱۲۸۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، پروین اعتصامی از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین، دختری با هوش خدادادی از خانواده‌ای فرهنگی بود که دوران کودکی اش در یکی از طوفانی‌ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران سپری شد.

پروین اعتصامی از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین

پدرش یوسف اعتصامی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوران قاجار بود و ماهنامه ادبی بهار را منتشر می‌کرد. مادرش اختر فتوحی فرزند میرزا عبدالحسین متخلص به "شوری"از واپسین شاعران دوره قاجار اهل تبریز بود.

محمدی مدیر عامل خانه پروین اعتصامی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: پروین اعتصامی در یک محیط خانوادگی علمی، اخلاقی و دینی رشد کرد.

وی گفت: پروین اعتصامی پنج ساله بود که به همراه خانواده به تهران آمد و در محافل ادبی که توسط پدرش برگزار می‌شد شرکت کرد و از نزدیک با بزرگانی، چون علی اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار، عباس اقبال آشتیانی، سعید نفیسی و نصرا.. تقوی آشنا شد.

وی افزود:اولین کاشف استعداد پروین اعتصامی بعد از پدر، مرحوم ملک الشعرای بهار بود که اولین مقدمه را نیز بر دیوان ایشان نوشته است که همچنان یک مقدمه معتبر برای دیوان وی محسوب می‌شود.

پروین اعتصامی از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین

مهرنگ استاد دانشگاه  درباره پروین اعتصامی به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: وی در تاریخ ادبیات ایران بی نظیر هستند مخصوصا در میان شاعران زن از جایگاه بالایی برخوردارند.

وی افزود: استاد شهریار معتقد بود در ادبیات فارسی بخصوص در قطعه سرایی سبک و نوع خاصی وجود دارد و این را می توان در شعرهای پروین اعتصامی مشاهده  کرد چرا که کسی به همپایی پروین اعتصامی نمی‌رسد.

طوسی شاعر نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، ازدواج ناموفق پروین با پسر عمویش تیمسار محمد آرتا رئیس شهربانی آن زمان کرمانشاه را جزو غم انگیز‌ترین حوادث زندگی پروین ذکر می‌کند.

وی گفت:این زندگی مشترک بیش از سه ماه دوام نیاورد و پروین مجبور شد ترک خانه شوهر کند و به خانه پدر بازگردد.

طوسی معتقد است بعد از این حادثه سنگین به تشویق پدر و به منظور بازیابی مجدد روحیه پروین پدرش اجازه انتشار اشعار وی را می‌دهد و استاد ملک الشعرای بهار نیز یک مقدمه جامع و کاملی بر دیوان پروین می‌نویسد.

وی افزود: پروین اعتصامی جزو نخستین زنانی است که بعد از اجازه حضور و فعالیت اجتماعی یافتن زنان در آن دوران در کتابخانه دانشسرای عالی تهران استخدام شده است و مفتخر به دریافت نشان درجه سه لیاقت در دوران پهلوی اول شده است که از گرفتن آن نشان امتناع کرده است.

پروین اعتصامی از بانوان صاحب نام در سپهر ادبیات ایران زمین

ابراهیمی مدرس ادبیات فارس نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: پروین در عرفان از مثنوی معنوی مولانا اقباس کرده است و در شعر‌های انتقادی نیز از ملک الشعرای بهار پیروی کرده است.

وی افزود: پروین اعتصامی در ادب فارسی صاحب ۶۸ مناظره است و از پروین یک دیوان به یادگار مانده است، دیوان پروین اعتصامی مشتمل بر ۶۵۰۰ بیت و ۲۴۸ قطعه شعر است.

پروین اعتصامی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ و درسن ۳۴ سالگی بر اثر بیماری حصبه درگذشته ودر کنار مقبره حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شده است. تاکنون بیش ازدومیلیون نسخه از دیوان پروین اعتصامی به چاپ رسیده است و بزرگان زیادی درباره وی قلم فرسایی کرده اند.

 

انتهای پیام/ش

۲۵ اسفند روز بزرگداشت پروین اعتصامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.