سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد:

هیچ معاهده‌ای نمی تواند به صورت یکجانبه تداوم یابد

اسماعیل بقایی گفت: آمریکا نباید انتظار داشته باشد مردم ایران بخاطر اخراج دیکتاتور مورد حمایت این کشور در ۴۰ سال قبل، از آمریکا عذرخواهی کنند.

هیچ معاهده چندجانبه‌ای نمی تواند به صورت یکجانبه تداوم یابدبه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل بقایی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد، رویکرد غیرمسئولانه و یکجانبه آمریکا در قبال معاهدات بین المللی مربوط به کنترل تسلیحات را مهم ترین دلیل شکست تلاش های بین المللی در مسیر خلع سلاح و جدی ترین چالش برای تحقق آرمان جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی خواند.

بقایی که در جریان اجلاس سالیانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو سخن می گفت، با برشمردن نمونه هایی از تصمیم های یکجانبه و خلاف قانون دولت آمریکا از جمله در خروج از برجام، این اقدام را نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد دانست و تحریک و تهدید سایر دولت ها به تبعیت از این اقدام غیرقانونی را حمله به چندجانبه گرایی و اصل وفای به عهد در روابط دولت ها توصیف کرد. 

نماینده کشورمان با اشاره به گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود به رغم نقض عهد آمریکا و انفعال برخی دیگر از طرف های برجام، تاکید کرد که هیچ معاهده چندجانبه ای نمی تواند به صورت یکجانبه تداوم یابد.

وی هشدار داد که مسئولیت تبعات چنین وضعیتی بر عهده طرفی است که با بی مسئولیتی و خباثت از برجام خارج شده است، اما قطعا سایر طرف ها که در اتخاذ تدابیر متناسب برای جبران نقض عهد از سوی یکی از شرکایشان قصور می ورزند نیز در این مسئولیت شریک خواهند بود. 

بقایی در بخشی از سخنانش با اشاره به ممانعت آمریکا از تحقق مطالبه همیشگی مردم خاورمیانه برای رهایی از کابوس تسلیحات اتمی از طریق حمایت از رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته ای در منطقه، خواستار تحرک واقعی جامعه بین المللی در این خصوص شد.

گفتنی است پس از سخنرانی نماینده کشورمان، رابرت وود سفیر آمریکا در کنفرانس خلع سلاح طی سخنانی پرخاشگرانه و بی ارتباط به موضوع کنفرانس، اتهامات همیشگی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم را تکرار و از تصمیم هیات حاکمه آمریکا برای خروج از برجام دفاع کرد.

وی با تکرار ادعاهای سخیف برخی مقامات جنگ طلب آمریکا از جمله بولتون، مدعی شد مشکلات منطقه خاورمیانه از ۴۰ سال پیش با وقوع انقلاب ایران شروع شده است.

نماینده کشورمان در پاسخ، با تاکید بر بی ربط بودن سخنان نماینده آمریکا به موضوع کنفرانس به وی گوشزد کرد که آمریکا نباید انتظار داشته باشد مردم ایران بخاطر اخراج دیکتاتور مورد حمایت این کشور در ۴۰ سال قبل، از آمریکا عذرخواهی کنند.

بقایی با ذکر نمونه هایی از اقدامات خصمانه دولت های آمریکا علیه ملت ایران، از جمله کودتا علیه دولت ملی ایران در ۱۹۵۳، حمایت از رژیم صدام و تسلیح آن با انواع تسلیحات از جمله سلاح های شیمیایی، تشکیل و تامین مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی و افراطی مثل القاعده و داعش ، میزبانی و حمایت از گروهک منفور منافقین و اعمال تحریم های وحشیانه علیه ملت ایران، توصیه کرد نماینده آمریکا به جای فرافکنی پرخاشجویانه و تبدیل کنفرانس خلع سلاح به محلی برای دروغ پردازی های تکراری، نسبت به تبعات اقدامات خطرناک این کشور بر صلح و امنیت بین المللی پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار