کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش دومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «معده درد» را پرینوش آذرکیوان، پزشک عمومی پاسخ داده است.

سوال:  ۶۰ ساله هستم، از حدود ۱۵ سال قبل تاکنون زخم معده و زخم‌اثنی عشر دارم، از هشت سال قبل سه بار آندوسکوپی شده‌ام و آخرین بار گفتند که زخم معده‌ام کمی بهبود یافته اما زخم اثنی عشر همچنان باقی است، البته بعضی مواقع که غذای ترش، ترشیجات و یا نوشابه گازدار مصرف می‌کنم در ناحیه راست شکم و زیر قفسه سینه احساس درد دارم که با رعایت رژیم غذایی درد دلم تسکین یافته است، اما بعد از هشت سال، تاکنون با تجویز دکتر هر روز ناشتا قرص رابپرازول مصرف می‌کنم و این امر مانع از رفلاکس شده است، آیا ادامه استفاده از این قرص اشکالی ندارد؟ ضمناً به علت ناراحتی در عصب قلب و بر اساس نظر پزشک، روزانه از دارو‌های فلوکستین، دیلتیازم، اسو ویکس، زاناکس، اتوراستاتین و قرص فشار استفاده می‌کنم.

جواب: خیر باید درمان را ادامه دهید.

سوال: ۳۵ ساله هستم، رفلاکس دارم که باعث شده است در گلو سوزش  و علایمی مثل سرماخوردگی داشته باشم، برای درمان سوزش گلو باید چه کار کنم؟

جواب: اگر درمان رفلاکس را درست و کامل انجام داده باشید، قاعدتا نباید این مشکل را داشته باشید، داروی معده را باید همیشه استفاده کنید.

چگونه می‌توان معده درد را درمان کرد؟

سوال: حدود یک سال است مشکل معده دارم؛ با اینکه کم غذا می‌خوردم پس از هر وعده غذایی معده درد دارم، گاهی حالت تهوع و عطسه سراغم می‌آید، به دکتر هم مراجعه کردم، گفتند عفونت معده است و مشکل مدفوع هم دارم، البته در ناحیه معقد هم به تشخیص دکتر فیستول دارم، آیا درد معده به فیستول ربط دارد؟

جواب: حتما باید آندوسکوپی برای شما انجام شده باشد به لحاظ علمی این ۲ به هم ربطی ندارند.

سوال: هفت سال است که به نفخ و درد شکم مبتلا شده‌ام، انواع دارو‌ها و درمان‌ها از جمله  بیسموت، امپرازول، مترانیدزول، دایمیتیکون را انجام داده‌ام که متاسفانه هیچ تاثیری نداشته است؛ با خوردن همه غذا‌ها نفخ شدید می‌کنم که با برخی از آنها مانند آش و یا سبزیجات و لبنیات بیشتر می‌شود، علت آن چیست؟

جواب: اگر درمان میکرب معده انجام داده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید یک روش سنتی را توصیه می‌کنم البته اگر فشار خون ندارید؛ زنجبیل تازه را رنده کرده و در آب جوش بریزید تا دم بکشد  ۲ تا سه نوبت آن را مصرف کنید، نفخ خیلی کم می‌شود و البته در گیاهان دارویی هم سیاه دانه و تخم شوید و رازیانه را با کمی نبات نیم کوب و قبل از وعده غذایی یک سر قاشق چایخوری مانند قرص با آب قورت دهید بسیار موثر است، البته صد در صد نیست و باید امتحان شود، ممکن است برای یکی خوب باشد و برای دیگری خیر و چند نوبت درمان آن ضرری ندارد و اگر موثر بود که خوب است.

سوال: ۴۸ ساله  هستم، برخی مواقع سوزش معده زیاد دارم، اگر کمی از آبی که روی ماست خانگی جمع می‌شود بخورم آرام می‌گیرم؛ بعد از یک ساعت دوباره شروع می‌شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: اگر در چند ماه اخیر شروع شده است حتما باید آندوسکوپی شوید.

سوال: ۳۷ ساله هستم و تقریباً از ۱۵ سالگی مشکل معده دارم؛ یک مدت ورم معده، بعد هلیکوباکتری، بعد زخم معده و حالا هم ریفلاکس دارم، هر دارویی را مصرف کرده‌ام نتیجه نداده است و تا حالا هفت الی هشت بار آندوسکوپی انجام داده‌ام، تقریباً ۲ سال پیش که آخرین آندوسکوپی را انجام دادم گفتند دریچه معده‌ام شل شده است و به همین دلیل ریفلاکس داری، از آن زمان پنتوپرازول ۴۰ و دمپریدون ۱۰ مصرف می‌کنم، اما کلاً تاثیر آنچنانی ندارد و همیشه ترش می‌کنم، پیشنهاد عمل هم به من دادند که قبول نکردم. پزشک قرص آرام بخش ضعیف تجویز کرده است، در حال حاضر وقتی که ترش می‌کنم، به دلیل اینکه از درمان معده‌ام ناامید شده‌ام آمپول دگزا می‌زنم تا التهاب گلویم کمتر شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: معمولا در این موارد رعایت رژیم غذایی می‌تواند بسیار موثر باشد؛ آنچه که پس از خوردن موجب می‌شود بیشتر ترش کنید را مصرف نکنید، پس از مدت زمانی می‌توانید خودتان متوجه آن مواد غذایی شوید، می‌توانید درمان متخصصین طب سنتی را هم امتحان کنید و آن درمانی را که برای ۲ سوال قبل نوشتم را هم می‌توانید امتحان کنید و به هرحال از نظر علم طب اگر این همه شدید است باید جراحی شود البته اگر درمان‌های دارویی را نصفه نیمه رها نکرده باشید و برای خودتان نتیجه گرفته باشید که درمان‌ها موثر نبوده‌اند.

راه درمان معده درد در طب سنتی چیست؟

سوال: ۲۹ ساله هستم، چند سال است با معده درد مواجه هستم، بیشتر صبح‌ها اول سرفه‌ام می‌گیرد بعد سوزش شدید معده سراغم می‌آید، بزاق دهانم به قدری زیاد می‌شود که حالت استفراغ می‌گیرم و شب‌ها موقع خواب به شدت معده‌ام می‌سوزد، عرق نعنا می‌خورم یکم خوب می‌شوم و دوباره بدتر می‌شوم، قرص انگل معده خوردم اما تاثیری نداشت، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید داروی معده امپرازول ناشتا یک عدد بخورید  و دکتر گوارش هم بروید.

سوال: ۳۵ ساله هستم،  اسید بالای معده دارم، امپرازول و رانتیدین مصرف می‌کنم که نتیجه ندارد، آیا راه درمانی دارد؟

جواب: معمولا درمان تا پایان عمر است، اما به جواب ۲ سوال قبل هم توجه کنید.

سوال: همسرم مداوم احساس تلخی در دهان دارد و ۲ نوبت آندوسکوپی کرده‌ و نتیجه نمونه برداری و پاتولوژی هم مشکلی را نشان نداده است، هیچ مشکلی تشخیص داده نشد، در قسمت بالای ناف هم احساس درد دارد، علت تلخی دهان او چیست؟

جواب: آیا سونوگرافی شکم لگن انجام شده یا خیر، ممکن است از کیسه صفرا باشد و باید سونوگرافی انجام دهید.

سوال: جوانی ۳۶ ساله هستم حدود سه هفته است که ریفلاکس معده به مری و گلو دارم؛ به طوری که مزه اسید معده را در دهانم احساس می‌کردم، با دارو‌های متخصص گوارش، حالت ریفلاکس تا حد زیادی رفع شده است، اما چند روز است که احساس خستگی مفرط، بی‌حالی و بی‌حسی تمام اعضای بدنم دارم در حدی که حتی حرف زدن هم برایم مشکل می‌شود، دردی هم در جناغ سینه و بالای معده‌ام به طور مداوم احساس می‌کنم،  ممکن است دچار چه بیماری باشم،  آیا این شرایط خطرناک است؟

جواب: باید فورا اندوسکوپی شوید.

سوال: مدتی است سوزش معده دارم و غذا دیر هضم می‌شود، بعضی اوقات دچار یبوست می‌شوم و زمانی که از میو‌هایی مانند پرتقال و یا چای استفاده می‌کنم این سوزش معده بیشتر می‌شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: اگر سن بالاست باید فورا اندوسکوپی شوید و اگر سن پایین است می‌توانید دارو‌های معده مانند امپرازول صبح‌ها یک عدد بخورید و اگر بهتر شد ادامه دهید، اما در صورتی که پس از مدتی باز بد‌تر شد باید اندوسکوپی و بررسی میکرب معده شوید.

سوال: همه خانواده ما دچار ترش کردن معده هستیم و هر شب باید قرص رانتیدین مصرف کنیم، نمیدانم دلیل آن چیست، به نظر شما آب می‌تواند تاثیر داشته باشد؟

جواب: به لحاظ علمی خیر و این که در فامیل شما این مشکل زیاد است، و به دلیل اینکه بیماری‌ها همه یک زمینه ارثی دارند،‌ پس کمی طبیعی است، اما باید بررسی شود و علت معلوم شود نوع غذا، مصرف چای خیلی داغ، غذا‌های مانده ممکن است تاثیر داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
سلام من الان 15 سالمه و 9 ماه پیش متوجه شدم دچار زخم معده و میکروب معده هستم و من با اندوسکوپی متوجه این موضوع شدم نا گفته نماند برای چند ساعتی هم معده درد شدید داشتم و بعد از حالت تهوع بهتر میشدم بعد به متخصص گوارش رفتم و بعد از اندوسکوپی متوجه مشکلات معدم شدم و الان بعد از 9 ماه معالجه معده درد و سمت راست معدم به طور شدید نه برای چند ساعت برای چند روز مداوم درد میکندو به پشت کمرم هم میزنه اگه میشه یه راه کار برای من بگید ک انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
سلام من الان 15 سالمه و 9 ماه پیش متوجه شدم دچار زخم معده و میکروب معده هستم و من با اندوسکوپی متوجه این موضوع شدم نا گفته نماند برای چند ساعتی هم معده درد شدید داشتم و بعد از حالت تهوع بهتر میشدم بعد به متخصص گوارش رفتم و بعد از اندوسکوپی متوجه مشکلات معدم شدم و الان بعد از 9 ماه معالجه معده درد و سمت راست معدم به طور شدید نه برای چند ساعت برای چند روز مداوم درد میکندو به پشت کمرم هم میزنه اگه میشه یه راه کار برای من بگید ک انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
با سلام مدتی زیادی مشکل معده دارم به پزشک مراجعه کردم پس از معاینه گفتن ورم معده داری به مدت ۲۰ روز برام دارو دادن به اسمهای پنترازول۲۰وبیسمین که مصرف کردم بهتر شدم اما به محض قطع داروها دوباره همون حالتای قبل برمیگردن از استفراغ بی اشتهای درد و مرتب احساس ظعف و گرسنگی خواستم بدونم باید چیکار کنم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مشکلات معده رو پزشک گوارش باید پاسخگو باشه نه عمومی . البته شاید من اشتباه می کنم