ضرورت تعیین محدوده اراضی ملی استان قزوین در طرح کاداستر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:باید محدوده اراضی ملی استان در طرح کاداستر مشخص شود و مسئولان استان این موضوع را جدی بگیرند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش منابع طبیعی حفاظت و قانون با بیان اینکه محدوده اراضی ملی استان باید در طرح کاداستر مشخص شود، گفت: نظام‌های بهره برداری در جنگل و مرتع نیاز به بازنگری دارد تا تخریب محیط زیست به حداقل برسد.

خمسه افزود: تغییرات اقلیمی، مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای را به دنبال دارد و شاخص‌ها نشان می‌دهد مردم هم درباره این موضوع سهل انگار هستند.

وی با بیان اینکه روند بیابان زایی کاملا محسوس است اضافه کرد: بهره برداری بی رویه از مراتع، بزرگترین مشکل است چراکه بهره برداران به احیا مراتع اهمیتی نمی‌دهند؛ در این میان فشار‌های زیادی به اداره کل منابع طبیعی وارد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین با اشاره به درخواست‌های روزافزون برای تغییر کاربری اراضی، زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری هم گفت: با این روند تا چند سال آینده چیزی از منابع طبیعی باقی نخواهد ماند چرا که بستر حیات زمین از بین می‌رود.

خمسه فقر معیشتی بهره برداران را یکی از عوامل از بین بردن مراتع و جنگل‌ها برشمرد و افزود: استان قزوین در این موضوع، آسیب‌های زیادی دیده است و دهیاران باید برای تبیین مشکلات، به کمک منابع طبیعی بیایند.

دادستان قزوین گفت: قوانین مربوط به منابع طبیعی، قدیمی است و منجر به تعارض واکنش می‌شود از این رو باید در آن بازنگری صورت گیرد.

محمد قاسمی افزود: تعدد متولیان هم موجب تصمیم گیری‌های متفاوت شده که تبعات آن مشهود است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بهره برداران، منابع طبیعی را اندوخته ملی نمی‌دانند اضافه کرد: تا زمانی که حفظ محیط زیست به عنوان یک دغدغه برای آحاد مردم به وجود نیاید مشکلات این حوزه رفع نمی‌شود.

دادستان قزوین گفت: پیوست منابع طبیعی باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد و بهره برداران هزینه تخریب منابع طبیعی را بپردازند.

معاون عمرانی استاندار نیز گفت: طبق مصوبه شورای برنامه ریزی استان، هیچ گونه تغییر کاربری مجوز داده نمی‌شود.

علی فرخزاد افزود: سرانه فضای سبز قزوین در حال حاضر ۲ و نیم متر مربع است که باید به استاندارد ۸ متر مربع برسد.

زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: آخرین قانون جامع در رابطه با منابع طبیعی متعلق به سال ۴۶ است و سال ۹۶ مجلس جرائمی را تصویب کرد، اما قانون کاملی در این رابطه وجود ندارد.

زرآبادی افزود: سالهاست با یک قانون کار می‌کنیم ونوبد مدیریت یک پارچه نیز بخشی از مشکلات است.

داوود محمدی دیگر نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حوزه آب، خاک و مرتع با چالش‌های جدی مواجه هستیم و باید تشکل‌های مردمی به کمک منابع طبیعی بیایند.

سلخوری نماینده انجمن صنفی کارفرمایی مرتعداری نیز با اشاره به تخریب بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی در آبیک گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار دام در استان وجود دارد که چند برابر میزان مجاز و بخشی از آن، متعلق به بهره برداران استان‌های قم، البرز و سمنان است.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان و برترین‌های حوزه منابع طبیعی تجلیل شد.

انتهای پیام/ک

همایش منابع طبیعی حفاظت و قانون در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.