طی بیانیه‌ای صورت گرفت؛

اعتراض فعالان حقوق بشر کشورمان به رفتار غیرقابل توجیه سفارت سوئیس در ایران

جمعی از فعالان حقوق بشر در ایران به عدم صدور ویزا برای حضور در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر اعتراض کردند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعی از پژوهشگران و فعالان حقوق بشر کشور در اعتراض به رفتار سفارت سوئیس در تهران و عدم صدور ویزا  برای حضور در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر یک نامه اعتراضی تهیه کردند.

متن این نامه بدین شرح است:

دولت کنفدراسیون سوئیس

این نامه اعتراضی جمعی از پژوهشگران و فعالان حقوق بشری ایرانی به شما در اعتراض به رفتار ضدحقوق بشری و بی قاعده سفارت شما در تهران به عنوان نماینده عالی دولت سوئیس در ایران است.

کشور شما میزبان بخش قابل توجهی از سازمان‌های بین المللی از جمله نمایندگی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان در اروپا است. همین موضوع باعث شده است تا شهروندان ایرانی زیادی به ویژه از شخصیت‌های پژوهشی و علمی برای دیدار و گفتگو یا حضور در برنامه‌های سازمان ملل به آنجا بروند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل محل اجتماع و تبادل نظر هزاران تن از فعالان حقوق بشری از سرتاسر دنیاست، اما متأسفانه سفارت سوئیس در تهران که نماینده کنفدراسیون شما در ایران است امسال در اقدامی غیرقابل توجیه که به نظر می‌رسد اهداف و انگیزه‌های سیاسی پشت آن باشد، درخواست جمع کثیری از متقاضیان ویزا برای حضور در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر را رد کرد.

جالب آنکه این افراد عمدتا از شخصیت‌های علمی و پژوهشی هستند که پرونده‌های درخواست ویزای آنها، با صرف هزینه‌های بسیار از جمله رزرو هتل و بلیط هواپیما، به طور کامل تکمیل شده بود. در حالی که بدون هیچ پاسخ منطقی با اعطای ویزا به آنان مخالفت گردید.

کنفدراسیون سوئیس به عنوان میزبان سازمان‌های بین المللی و اجلاس‌های مهم، که محلی برای رفت و آمد و تبادل نظر صاحب نظران به خصوص در موضوعات حقوق بشری از سرتاسر دنیاست، می‌بایست به جای نگاه تنگ نظرانه در گزینش افراد، امکان حضور آزادنه را برای همه صاحب نظران و پژوهشگران و دیگر علاقه‌مندان بدون توجه به دین و ملیت آن‌ها به وجود آورد.

بیان اندیشه و رساندن این صدا به همگان، یک حق انسانی است و جلوگیری از آن را بدون تردید باید تلاش برای خفه کردن صدا و اندیشه و رفتاری مغایر با حقوق بشر دانست.

ما ضمن اعتراض مجدد به این رفتار تبعیض آمیز سفارت سوئیس در تهران، اعتراض‌های جدی خود را نیز به مقامات سازمان ملل و گزارش گران آن ابلاغ خواهیم کرد.

جمعی از فعالان حقوق بشری ایران
۱۶ اسفند ۱۳۹۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار