دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: شکاف الکترونیکی بین غرب و تمام جهان انکارناپذیر است، البته در میان چینی‌ها اقداماتی داشتند، اما به دنبال این شکاف، شکاف ارزشی ایجاد می‌شود.

ایجاد حرکت های ایجابی برای توسعه محتوای فضای مجازیبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک که عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآنی صرفا به قلم سوگند یاد نشده است و هر آنچه برای تولید علم بوده مورد توجه است که این موضوع در عصر ما نمایان است، در گذشته نوشته‌ها با قلم و دولت بود، اما امروز علوم مکان مند، زمان‌مند و قابل تفسیر است و انسان امروزی در معرض همه دانش بشری قرار گرفته است و فضای مجازی امکان تحقق یکی از وعده‌های الهی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: حکمرانی مجموعه‌ای از مقرره‌هایی است که در یک نظام خلق می‌شود و تحولاتی در این زمینه ایجاد شده است که باید دید چه کسانی حکمرانان هستند و یکی از بحث‌ها در فضای مجازی این است که چه کسانی حکمران آن هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه تولید محتوا در فضای مجازی توسط همه افراد است، گفت: این در برگیرندگی فضای مجازی موجب زایش و تعاملات مختلف می‌شود و در این فضا مباحث جدیدی مطرح می‌شود.

باید در فضای مجازی به روابط بازیگران و کنشگران این فضا آگاهی داشته باشیم

فیروزآبادی تحولات ناشی از قضای مجازی را بسط فضایی برشمرد و گفت: در هر دهه شاهد تحولات بزرگ نرم افزاری هستیم، این تغییرات مستمر که با تغییرات جهانی مصادف است همه دست به دست هم داده است، همچنین تغییرات حکمرانی به دلیل سرعت و پیچیدگی تغییرات وجود دارد و سطوح قانونگذاری کافی نیست و به استاندارد گذاری، توصیه و مقرره هم نیاز داریم.

وی ادامه داد: نظام‌ها باید پشتوانه قدرتمند داشته باشند و منشا قدرت در پیاده سازی وجود داشته باشد، حال باید ببینیم که نظام حکمرانی فضای پاک را می‌توانیم داشته باشیم یا خیر.

دبیرشورای عالی فضای مجازی بیان کرد: اگر بخواهیم در فضای مجازی بازیگر باشیم باید به روابط بازیگران و کنشگران این فضا آگاهی داشته باشیم و یکی از مشکلات موجود در الگو‌های دیکته شده بر ما این است که ادبیات غرب حاکم می‌شود و فضای ذهنی برای تنظیم روابط فضای مجازی را هم می‌سازند و واژه‌هایی به کار می‌برند که بازارشان را رونق می‌دهد.

فیروزآبادی ادامه داد: برای توسعه بازار، سال‌ها شعار آمادگی الکترونیکی و دولت الکترونیکی دادند و بعد از آن بر حذف شکاف اینترنتی تاکید شد.

وی افزود: شکاف الکترونیکی بین غرب و تمام جهان انکارناپذیر است، البته در میان چینی‌ها اقداماتی داشتند، اما به دنبال این شکاف، شکاف ارزشی ایجاد می‌شود که این شکاف حتی در پلتفرم‌ها هم دیده می‌شود و سبک زندگی با این پلتفرم‌ها شکل می‌گیرد و به تدریج به جای کاربر پلتفرم کارگر پلتفرم هم شکل می‌گیرد.

ایران با چنین قدمت علمی و تاریخی نمی‌تواند از فضای مجازی دور باشد

فیروزآبادی بیان کرد: باید طرفدار فضای مجازی باشیم و این الزام اصلی است، امروز بشر به عنوان الزام باید از دوره صنعتی به دوره فراصنعتی وارد شویم و کسی که خواهان آن نباشد، محکوم به نابودی است.

وی با بیان اینکه سرعت رشد اقتصاد دیجیتال کم نظیر است، گفت: این فرآیند در هیچ کشوری همتا ندارد، اپلیکیشن‌های نوشته شده و آپ استورهای موجود در کشور بی نظیر است، اما همین اتفاق فیلترینگ اپل استور چه بلایی سر ما آورد و اگر این موضوع برای آندروید بود چه فاجعه‌ای بروز می کرد.

فیروزآبادی بیان کرد: ۹۰ درصد کانال‌های اینترنتی در اختیار آمریکا و انگلستان است و در قضیه تحریم آمریکا با وجود اینکه ۳۵ درصد GDP را دارد، اما می‌تواند صد در صد در اقتصاد اثر گذارد و علی رغم شعار نظام‌های یکپارچه‌ به شدت نظام تک قطبی شکل گرفته است که در مقابل شکل گیری فضا‌های بومی و شفافیت روابط است.

دبیرشورای عالی فضای مجازی گفت: در فضای مجازی اقتصادی در حال شکل گیری است که به هیچ وجه دولت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و از قدرت دولت‌ها بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه قدرتمند است، تصریح کرد: در کشور باید بازیگران ملی را به کار بگیریم تا در این مصاف باشیم.

فیروزآبادی با اشاره به سواد دیجیتالی گفت: سواد دیجیتالی فقط برای توسعه بازار غربی هاست و هیچ وقت به مردم یاد ندادیم مشابه این محصولات آمریکاست یا خیر که باید در این مورد آگاهی بدهیم.

دبیرشورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه فضای مجازی فضای مشارکتی است، اظهار کرد: امروز رسانه‌های اجتماعی نقش بزرگی در جامعه دارند و رفتار‌های اجتماعی را تغییر می‌دهند که باید این را نظام‌مند کنیم، در فضای مجازی باید حکمرانی تخصصی ارج گذاشته شود.

فیروز آبادی بیان کرد: ۹۸ درصد سرورهای کشور آمریکایی است و ۹۹ درصد سرچ کاربران از طریق گوگل و یاهو انجام می‌گیرد اما باید ببینیم که آیا چنین ظزفیت های به صورت ایرانی هم وجود دارد یا خیر.

لزوم صیانت از فضای مجازی در کنار توسعه

جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک که عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۳ که اپراتور‌ها موفق به ایجاد پهنای باند شدند، ایجاد حرکت ایجابی برای توسعه محتوا و فرهنگ استفاده از فضای مجازی در کشور شکل گرفت،‌ فعالیتی که توسط جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در قالب یک سمن به نام جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک شکل گرفت.

وی با اشاره به برگزاری این همایش طی سال‌های گذشته، ادامه داد: اولین مفهوم در این همایش به حوزه صیانت و توسعه از فضای مجازی اشاره می‌کند و در حال حاضر مسئولان کودکان و نوجوانان را در این فضا مورد توجه قرار داده‌اند که البته این موضوع دیرهنگام است.

جلیلی با اشاره به اینکه توسعه فضای مجازی در حال وقوع است، گفت: باید با بررسی‌های لازم ببینیم این توسعه با صیانت چگونه میسرمی‌شود.

دبیر همایش ملی فضای مجازی پاک با اشاره به تاسیس شورای عالی فضای مجازی در ۱۷ اسفند ۹۰،گفت: تاسیس شورای عالی فضای مجازی برای کشور مبارک است.

در این مراسم از  «نماد در نشان» که به گونه‌ای جایگزین @ و نمونه ایرانی این نماد محسوب می‌شود،  رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار