وحشتناکترین خطا‌های پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

خطا‌های پزشکی گاهی بیمار را تا کام مرگ می‌کشانند در این مطلب مروری بر فاجعه‌بار‌ترین خطا‌های پزشکی خواهیم داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در پزشکی اصطلاح «never events» به خطا‌های پزشکی اطلاق می‌شود که هرگز نباید اتفاق بیفتند. اما در واقع آن‌ها بیش از آنچه پزشکان حاضرند قبول کنند اتفاق می‌افتند. در سال ۲۰۱۱، ۲۹ حادثه از این دسته اتفاق افتاد. آن‌ها شامل افتادن بیماران از تخت بیمارستان، روش‌های درمانی اشتباه، جا گذاشتن تجهیزات پزشکی در بدن بیمار یا عمل جراحی اشتباه بیمار به جای یک بیمار دیگر می شدند. در اینجا روی خطا‌های پزشکی تمرکز داریم که در عمل جراحی اتفاق افتاده اند.
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

بیشتر بخوانید: خطای پزشکی در دنیا چند نفر را به کام مرگ می‌کشاند؟+ اینفوگرافی


دختر ۱۷ ساله‌ای که در عمل پیوند عضو، قلب و ریه اشتباهی دریافت کرد!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

در سال ۲۰۰۳، جیسکای ۱۷ ساله بدترین حادثه پزشکی که تا به حال اتفاق افتاده را تجربه کرد. جسیکا ۱۴ ساله بود که والدینش به صورت قاچاقی برای درمان ناراحتی ریه و قلبش، او را به آمریکا بردند. شخص نیکوکاری به نام «مک ماهونی» داستان او را در روزنامه خواند و هزینه درمانش را پرداخت کرد.
 
جیسکا در سال ۲۰۰۳ تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفت. اما این عمل تنها وضعیت او را بدتر کرد، چون پزشکان اشتباهی از اندام‌هایی یک اهداکننده با گروه خونی متفاوت استفاده کردند. گروه خونی اهدا کننده A و گروه خونی جیسکا O بود که ناسازگار هستند. بدن جیسکا اعضا را پس زد و دچار تشنج شد. دو هفته بعد او تحت عمل جراحی دیگری قرار گرفت. این بار اندام‌ها از یک گروه خونی سازگار بودند و اگرچه خوب کار می‌کردند، اما خیلی دیر شده بود چون جسیکا دچار آسیب مغزی جبران ناپذیری شده بود و در نهایت جان خود را از دست داد.
 
در زمان مرگش، حدود ۲۰۰ نفر به اهدای اعضای ریه-قلب نیاز داشتند. جسیکا در انتهای لیست بود، اما چون وضعیتش وخیم و اضطراری بود، پیوندش زودتر انجام شد. اشتباه پزشکی باعث شد دو قلب و دو ریه هدر شود. همچنین شانس زنده ماندن سایر کسانی که منتظر عضو بودند هم کاهش یافت.

زن ۸۳ ساله به خاطر عفونت تنفسی عمل قلب شد!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

کارکنان بیمارستانی در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی یک اشتباه بزرگ کردند و قلب یک زن ۸۳ ساله را به جای یک بیمار دیگر عمل کردند. این زن ریتا نام داشت و برای درمان عفونت تنفسی خود به بیمارستان رفته بود. ریتا و بیمار دیگری که نیاز به عمل قلب داشت پزشک مشترکی داشتند. پزشک به جراح گفته بود بیمار دیگر را به اتاق جراحی ببرد، اما جراح نام آن‌ها را اشتباه کرد و ریتا را به اتاق عمل برد.
 
حتی بعد از عمل قلب، با خانواده ریتا تماس گرفتند و گفتند عمل موفقیت آمیز بوده است. جراحان وقتی متوجه اشتباه خود شدند که پزشک ریتا به آن‌ها گفت بیمار را اشتباهی عمل کرده اند. او با خانواده ریتا تماس گرفت تا موضوع را توضیح دهد و عذرخواهی کند. بیمارستان بابت این عمل هزینه‌ای از او دریافت نکرد.
 

بیماری که مغزش اشتباهی عمل شد
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

در سال ۲۰۱۸، بیمارستانی در کنیا مغز یک  بیمار را به جای یک نفر دیگر عمل جراحی کرد. هر دو مرد بیهوش به بیمارستان آورده شده و در یک بخش نگهداری می‌شدند.
 
بیماری که نیاز به عمل جراحی داشت یک لخته خون در مغزش بود در حالی که بیمار دیگر فقط سرش ورم کرده بود. جراحان اشتباها بیماری که سر متورم داشت را به اتاق جراحی بردند. اما متوجه اشتباه خود نشدند تا دو ساعت بعد از جراحی که لخته خون را در مغز پیدا نکردند. مسئولان بیمارستان، جراح اعصاب، متخصص بیهوشی و دو پرستاری که در جراحی نقش داشتند را تعلیق کردند. از قضا بیماری که نیاز به جراحی داشت هم دیگر نیازی نداشت، چون حالش بهتر شده بود.

پیرزنی که بعد از عمل مغز به جای جابجایی فک جانش را از دست داد!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

کارکنان بیمارستانی در میشیگان به اشتباه مغز یک زن ۸۱ ساله به نام ناویار را عمل جراحی کردند. این زن بعد از عمل بیهوش شد و ۶۰ روز بعد درگذشت. ناویار در سال ۲۰۱۲ برای جابجایی فک به این بیمارستان مراجعه کرده بود. تصور می‌شد این درمان ساده باشد تا اینکه سی‌تی‌اسکن نشان داد مغزش خونریزی دارد. در واقع این اسکن متعلق به بیمار دیگری بود، اما کارکنان بیمارستان متوجه نشدند و فورا برای جراحی اضطراری او برنامه ریزی کردند.
 
دراتاق عمل، چهار سوراخ روی سر ناویار ایجاد و قسمت راست جمجمه اش را باز کردند. پزشکان زمانی متوجه اشتباهشان شدند که هیچ نشانه‌ای از خونریزی مغزی پیدا نکردند. آن‌ها به خانواده ناویار درباره این خطای پزشکی توضیح دادند، اما از شدت آن نگفتند.  ناویار بعد از عمل هرگز دوباره به هوش نیامد و فقط ۶۰ روز زنده ماند. ۲۱ میلیون دلار به خانواده او دیه داده شد.

پزشکی که پای یک بیمار را اشتباهی و انگشت بیمار دیگر را بی اجازه قطع کرد!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

در سال ۱۹۹۵دکتر رولاندو سانچز به اشتباه پای سالم ویلی کینگ ۵۲ ساله را به جای پای بیمارش قطع کرد. سانچز وقتی متوجه اشتباهش شد که پرستار در حال دیدن پرونده بیمار شروع به گریه کرد.
 
سانچز مسئولیت این اشتباه را به عهده نگرفت و سایر کادر اتاق عمل را مقصر دانست. تخته سیاه اتاق عمل به پای اشتباه برای قطع شدن اشاره کرده بود. همچنین قبل از ورود دکتر پای اشتباه برای جراحی آماده شده بود. سانچز اضافه کرد که متوجه نشده که پای اشتباه را می‌برد، چون آن پا هم بیمار بوده و شاید بعدا نیاز به قطع شدن داشته است. مجوز دکتر سانچز در سال ۱۱۹۵ به تعلیق درآمد؛ بعد از عمل دومش که بدون اجازه بیمار انگشت پای او را قطع کردد. سانچز ادعا می‌کند برای پیشگیری از گسترش عفونت مجبور شده انگشت او را قطع کند.

بیماری که کلیه سالمش را در عمل جراحی از دست داد که اصلا نیاز نبود!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

یک بیمار ناشناس در بیمارستانی در ماساچوست با یک بیمار دیگر اشتباه گرفته شد و یکی از کلیه هایش را از دست داد. سی‌تی‌اسکن نشان داده بود که بیمار واقعی یک غده در کلیه اش دارد که باید جراحی و خارج شود. اما در عوض بیماری که کلیه‌اش سالم بود به اتاق عمل برده شد. این خطا وقتی مشخص شد که آزمایش‌های بعد از عمل جراحی نشان داد کلیه سالم بوده است.
 
کارکنان بیمارستان به خاطر این حادثه سرزنش شدند چون دقت کافی نداشتند. نام دو بیمار شبیه هم بود، ولی همسن نبودند و کم دقتی کارکنان بیمارستان موجب این اشتباه شد. اگر بیشتر دقت می‌کردند می‌فهمیدند که افراد متفاوتی را عمل می‌کنند.

پسر یک روزه سالم اشتباه عمل فرنولکتومی شد
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر
در بیمارستانی در تنسی یک نوزاد یک روزه تحت عمل جراحی فرنولکتومی قرار گرفت که اصلا نیازی به آن نداشت. دراین عمل جراحی، بافتی که زبان را به کف دهان متصل می‌کند برداشته می‌شود. یک جراح مخصوص برای جراحی نوزاد فرستاده شد و یک پرستار رفت تا نوزاد را از مادرش، جنیفر بگیرد. مادر سوالی نپرسید، چون فکر می‌کرد پسر یک روزه اش را برای چکاپ می‌برند. او زمانی متوجه عمل جراحی شد که پرستار شروع به توضیح دادن درباره مزایای این روش کرد.
 
جنیفر بررسی کرد که آیا نوزادی که به او داده شده واقعا فرزند خودش است، چون مطمئن بود که نوزادش سالم بوده و نیاز به جراحی نداشته است. پرستار بعدا جزئیات را تایید کرد و فهمید جراحی اشتباهی انجام شده است. پزشک از او عذرخواهی کرد، اما جنیفر از او شکایت کرد.

پزشکی که به جای آپاندیس، رحم زن را درآورد!
 
وحشتناکترین خطاهای پزشکی که باعث فاجعه شدند! + تصاویر

در مارس ۲۰۱۵ یک زن ناشناس ساکن انگلستان به بیمارستان رفت و از درد شکم خود شکایت کرد. آزمایش‌ها نشان داد که او آپاندیسیت دارد و نوبت عمل برای برداشتن آپاندیسش در نظر گرفته شد. اما به جای آپاندیس تخمدان و لوله رحم او برداشته شد. جراح مسئول این اشتباه را یک اشتباه کوچک عنوان کرد و مقصر را ضعف بینایی دانست . گفت شباهت آپاتدیس و لوله رحم او را به اشتباه انداخته است.
 
مسئولان پزشکی انگلستان موافقت نکردند. این سومین جراحی اشتباه این پزشک طی دو سال بود. در سپتامبر ۲۰۱۳ او به جای آپاندیس مقداری از چربی بیمار را برداشت. این بیمار درد شدیدی تحمل کرد تا ماه بعد تحت یک عمل جراحی دیگر قرار گرفت. در یک بیمار دیگر، این پزشک به جای کیست یک ضایع پوستی را برداشت. این پزشک به خاطر اشتباهاتش عذرخواهی کرد، اما از درمان سایر بیماران منع شد.
 
منبع:برترین ها
انتهای پیام/

اشتباهات فاجعه‌بار در عمل‌های جراحی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
با احترام به ده درصد از پزشکان دلسوز جامعه واقعا تشخیص و جراحی در ایران مخصوصا تو حوزه جراحی تودهای سرطانی درحد فاجعه است به عنوان کسی که یک سال درگیر این دکترای پول پرست و بی وجدان بودم که جان بیمار براشون اهمیتی نداره
United States of America
ریحانه
۱۶:۲۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام مگه روندبیهوشی و جراحی طبق پروتکل های استاندارد واطمینان از هویت بیمار انجام نمی شود که اینگونه اشتباهات رخ میدهد،لطفا وزارت بهداشت ودرمان جهت جلوگیری از این خطاها رسیدگی نمایند و سازمانی مستقل و قدرتمندوبی نفوذپیگیر حقوق بیماران باشند.
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۰:۰۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
مادربزرگمو برای تیروئیدش بردیم دکتر
دکتر همینجوری فشارشو گرفت یهو گفت مشکل فشار داره این قرصو بخوره
نتیجه اینکه نصف شب مادربزرگمو بردیم بیمارستان کلا شبیه آدمای سکته زده بود و تا چند روز همینجوری میشد تا فهمیدیم مشکل از قرصاشه
دکترم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استانمونه خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام سال ۹۳ تصادف کردیم ودربیمارستان بجنورد دخترم وبستری کردن ویکی از پرستارای اونجا لباس اتاق عمل آورد تن دخترم کنه خدا رحم کرد که من اونجا بودم وگرنه به جای مریض کناریش دخترم روعمل آپانتیس میکردن
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۲۳:۴۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
سلام .نمی دانم چرا این روزها همه، دنبال تخریب پزشکان ایرانی هستند ولی از آنجا که عزت از آن خداوند است ، روز به روز شاهد عزت این قشر از افراد زحمت کش مملکت هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
چرا از اشتباه های پزشک های خودمون نذاشتید چون من به شخصه خودن چن تاشو دیدم و شنیدم حتی باعث مرگ هم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
از اشتباهات دکترای خودمون هم چندتا میزاشتین هرچند اینقدر زیاده که باید کل سال رو فقط تایپ میکردین.خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ابوطالب رضایی
۲۰:۵۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
باعرض سلام و احترام

کسی منکر بروز اشتباهات انسانی در هرشغل و جایگاهی نیست، بویژه شغل پرتنش و فوق العاده پیچیده پزشکی؛
در ایالات متحده هم با در اختیار داشتن بالاترین سطح در علوم و تکنیکهای پزشکی روز دنیا، باز هم طبق آمار خودشون از هر۱۵هزار جراحی یک خطای پزشکی رخ میده؛
اما باید مسیولین وزارت بهداشت یه فکر عملی و اصولی به حال این معضل داشته باشند از جمله:
۱. بالا بردن سطح کیفی آموزش پزشکان در سطوح دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها
۲. تربیت پزشکان بسیجی به تمام معنی، همون پزشکانی که هیچ دغدغه ای ندارن جز خدمت رسانی باکیفیت به انسانها بویژه در مناطق محروم و بالاخص مناطق محروم مرزی کشور
۳. مجلس شورای اسلامی و دولتمردان، برنامه جامعی برای یکسان سازی حقوق و دستمزدهای تمامی مشاغل بویژه مشاغلی که خود ما والدین با تشویقهای اشتباهمون بچه هارو به انتخاب این مشاغل ترغیب میکنیم صرفا به منظور کسب پرستیژ و درآمدهای نجومی و رفاه اقتصادی، اون وقته که هر کسی شغلی رو متناسب با علاقه و روحیات خودش انتخاب میکنه و اقتصادمون هم سالم و منطقی به چرخش درمیاد و اگر هم باکمبود شغلهایی ازجمله پزشکی روبه رو شدیم از همین پزشکان بسیجی کمک بگیریم. بسیج یعنی همدلی و عبور از مرزهای به ظاهر غیرممکن و ناشدنی.
در تمام دنیا اختلاف سطوح درآمدی مشاغل کاملا حساب شده و منطقی است بطوری که حتی در کشور آلمان حقوق معلمان از حقوق پزشکان هم بالاتر است.

شکاف طبقاتی و فقر باعث نابود شدن جامعه میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
کاش تو ایران بیشتر نظارت میشد روی اشتباهات پزشکی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
توی ایران هم اشتباه وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
علم پزشکی همونطور که جون خیلی ها رو نجات داده جان خیلی هارو هم گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عجببببببببببب
Germany
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
معمولا برای اینکه پزشکان تجربه کسب کنن به مناطق محروم فرستاده میشن و با آزمون و خطا و بازی با جان مردم چه خسارتهایی را وارد نمیکنن اما کی به کیه
Germany
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
ماهیانه چند نفر بدلیل اشتباهات پزشکی کشته میشن ولی هیچ کسی متوجه نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
همش از بی احتیاطی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
وقتي ميخوان ويزيت يا حق الزحمه دكتر را بدهند مثل يك تعميركار لباسشويي باهاش رفتار ميشه ! ولي وقتي يك دكتر اشتباه ميكنه اونوقت ميشه بازي با جان آدمها ؟!!!
كدومش درسته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عجب دکترایی چقدرم راحت می گفن حالا اشتباه شده دیگه عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
هردکتری که تخلف می کنند ویک اشتباه باعث مرگ یک انسان می شود باید اعدام شود تادرس عبرتی برای دیگر پزشکان شود که اگر می خواهند تجارت کنند شغل پزشکی راکناربگذارند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
اشتباه مرگبار چه ربطی به تجارت داشت ، !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
علت اصلی اشتباهات در پزشکی اینه که بعضی از پزشکان فقط برای ثروت مند شدن پزشکی خوندن نه برای نجات جان انسانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
منظور بنده این بود که می خواهند ازشغل پزشکی درآمدزیاد داشته باشند وبفکر سلامت مریض نیستند بهتر است که شغل پزشکی راکنار بگذارند بروند به سمت کسب درآمد دیگرکه هرروزشاهد مرگ انسانها زیردست این پزشکان خاطی نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
مجازات فقط
-
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
یعنی چی واقعا ؟
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۰۹:۵۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
دکتر آخری واقعا" دکتر بوده
فکر کنم از این دکترهایی هست که الکی مدرک گرفتن
آخرین اخبار