رئیس سنای بولیوی: مسئله ونزوئلا باید بدون دخالت دیگران حل شود/ آمریکا تلاش می‌کند ما را در جهان سوم نگه دارد

رئیس سنای بولیوی تاکید کرد بحران ونزوئلا باید بین طرف‌های درگیر و بدون دخالت خارجی‌ها حل شود.

رییس سنای بولیوی: مسئله ونزوئلا باید بدون دخالت دیگران حل شود/ آمریکا تلاش می‌کند ما را در جهان سوم نگه داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آدریانا سالوا تیه را، رئیس سنای بولیوی، در مصاحبه اختصاصی با شبکه هیسپان تی‌وی ایران تاکید کرد طرف‌های درگیر در مسئله ونزوئلا خود باید برای حل بحران این کشور دست به کار شوند.

او در پاسخ به اینکه نظرش درباره بحران ونزوئلا چیست، اعلام کرد: موضع ما ثابت است، دفاع از حاکمیت ملی و حق انتخاب ملت‌ها. اگر در ونزوئلا مسئله‌ای وجود دارد، باید بین ونزوئلایی‌ها حل شود. بدون دخالت دیگران، بدون کشور‌هایی که بدون داشتن هیچ حقی، برای ملت‌های دیگر حاکم تعیین می‌کنند و سیاست‌های استثماری در پیش می‌گیرند. ما بر روی مذاکره سرمایه‌گذاری می‌کنیم... مذاکره‌ای بین ونزوئلایی‌ها. فقط می‌توانیم آن‌ها را به بازگشت صلح و حل مسالمت‌آمیز مشکلات فرا بخوانیم و در همه حال، به حاکمیت ملی یکدیگر احترام بگذاریم.

این مقام بولیویایی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نقش آمریکا در تحولات آمریکای لاتین چیست، نیز گفت: منافع آمریکا در آمریکای جنوبی عبارت است از اول منابع طبیعی و بعد نیروی کار ارزان و سپس، دسترسی آسان به بازار‌های تامین. آمریکا تلاش می‌کند که کشور‌هایی مثل ما را در شرایط بی‌عدالت تقسیم کار در صحنه بین‌المللی قرار دهد تا ما را در جهان سوم نگه دارد، تا منابع طبیعی را بدون دسترسی به صنعت فقط صادر کنیم. به علاوه، کارگران ارزان قیمت آمریکای لاتین برای آمریکا اهمیت دارند، چون می‌تواند به حقوق آن‌ها تعرض کند و در اکثر موارد، آن‌ها را از تامین اجتماعی و دستمزد مناسب محروم کند. بنابراین آمریکا قطعا تلاش می‌کند بر ما کنترل داشته باشد تا بتواند بازار‌های ما را برای خود باز نگه دارد. خیلی از کشور‌ها تلاش می‌کنند پروژه‌های تجارت آزاد آمریکای لاتین و اقیانوس آرام را عملی کنند، چرا که فقط در ما آن سه منفعت را می‌بینند: منابع، کارگر و بازار.

او افزود: بی شک، دستی پشت این موضوعات است که دولت‌های همسو می‌خواهند و تلاش می‌کنند مکانیزم‌هایی ایجاد کنند که دولت‌ها را دور بزنند. معاون دادستان، کنر بلانکو، در صحبت هایش در برزیل گفته بود که شبکه‌ای از قضات در آمریکای لاتین درست شده که مستقیما به دادستانی آمریکا جواب می‌دهند که پرونده‌های قضایی می‌سازند و بعد، علیه افراد اعلام جرم می‌کنند. یک عملیات کندور جدید، که تلاش می‌کند سیاست را به دادگاه‌ها بکشاند؛ سیاست جدیدی که در تلاش است با اتهامات فساد مالی احزاب و رهبران چپی را حذف کند. مثل رئیس جمهور برزیل، لولا، یا معاون سابق رئیس جمهور اکوادور، خورخه گلاس، که هنوز جرم هایشان حتی اثبات نشده است.

سالوا تیه را در پاسخ به پرسشی درباره اینکه که بارزترین تفاوت بولیوی در زمان حال با گذشته بولیوی چیست، نیز گفت: بولیوی کشوری است که ۱۱ شرکت بزرگ چندملیتی برای تمام منابعش تصمیم می‌گرفتند. ارگان‌های آمریکایی در کشور ما حضور فیزیکی داشتند و این حضور به معنی پیگرد دائمی و قتل کشاورزان و بومیان بولیویایی بود. به نظرم یکی از بارزترین دستاورد‌های ما حاکمیت ملی بوده؛ برای اینکه سیاست‌ها را خودمان تعریف کنیم و اقتصادمان را خودمان سر و سامان دهیم و منابع مالی را خودمان مدیریت کنیم. دومین دستاورد دموکراتیک کردن کشور بود. آن دسته از مردمی که از لحاظ تاریخی به کنار رانده شده بودند و نمی‌توانستند در سیاست‌ها و تقسیم ثروت شرکت کنند به جامعه وارد شدند، چرا که دموکراسی فقط رای دادن نیست، بلکه این است که همه بتوانیم به مجموعه‌ای از حقوق، مثل آموزش دولتی، تامین اجتماعی و مسکن و ... دسترسی داشته باشیم و همچنین موضوع حضور فعال بومیان و زنان و قومیت‌ها در جامعه؛ حضور همه این افراد در یک جامعه کشور چندملیتی بولیوی را بنا کرده است.

انتهای پیام/

مصاحبه رئیس سنای بولیوی با شبکه هیسپان تی‌وی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار