اشرف غنی:

صلح را از یک موضوع حاشیه ای به یک بحث اصلی تبدیل کرده ایم/ مشارکت زنان در دولت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور افغانستان ضمن بیان نقش پر رنگ زنان در اداره این کشور تاکید کرد که دولت وی زمینه صلح را فراهم کرده است.

 

صلح را از یک موضوع حاشیه ای به یک بحث اصلی تبدیل کرده ایم/ مشارکت زنان در دولت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته استاشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم گرامیداشت از روز جهانی همبستگی زنان در ارگ ریاست جمهوری گفت: حکومت وحدت ملی، صلح را از یک موضوع حاشیه ای به یک بحث اصلی تبدیل کرده است.

وی اظهار داشت: جامعه بین المللی و کشورهای منطقه، امروز از صلح در افغانستان صحبت می‌کند و این زمینه را حکومت وحدت ملی ایجاد کرده است.

اشرف غنی همچنین با اشاره به انتخاب دو زن به عنوان روسای کمیسیون‌های انتخاباتی گفت: از کمیسیون های انتخابات و شکایات تشکر می کنیم که دو زن را به عنوان روسای این کمیسیون‌ها انتخاب کرده‌اند و این موضوع نشان دهنده پیشرفت زنان در کشور است.

رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: عمده ترین مساله ملی افغانستان، امروز به دو زن سپرده شده است و نوع همکاری مردان و زنان افغان، یک نمونه خوب همکاری نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح منطقه خواهد بود و این یک مثال خوب برای جهان اسلام است.

وی بیان کرد: حضور زنان در پست های عمده نشان دهنده این است که مساله مشارکت زنان در دولت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته  به طوری که حالا گماشتن یک زن در یک مقام بلند دولتی برای کسی حرف تازه ای نیست.

اشرف غنی گفت: 10 سال قبل یا خصوصا 18 سال قبل، این سوال برای یک کودک دختر وجود داشت که در آینده چکاره خواهم شد، اما امروز زنان افغان، مانند رویا رحمانی و عادله راز در کشورهای مهم و نهادهای بزرگ به نمایندگی از افغانستان حضور دارند.

وی با بیان اینکه یک زن افغان، امروز در تمام بخش‌های اساسی می‌تواند سهم داشته باشد افزود: پیشرفت زنان در افغانستان نتیجه 18 سال تلاش آنها است و حکومت وحدت ملی، بحث حقوق زنان را در چهارچوب ارزش‌های اسلامی و ملی انجام داده است.

اشرف غنی با اشاره به مذاکرات اخیر صلح بین نمایندگان طالبان و آمریکا در قطر نیز گفت: تمام بحث‌های ما باید افغانستان شمول باشد تا احساس همپذیری در بین مردم به وجود آید.

رئیس جمهور افغانستان افزود: امروز مشکل بنیادی زن افغان فقر است، اکثریت قاطع زنان در افغانستان در فقر زندگی می‌کنند؛ زنانی که بیشترین قربانی را در زمان زایمان می‌دهد زنان فقیرند؛ زنانی که بیشترین خشونت را تجربه می‌کند زنان فقیرند.

وی بیان کرد: عواید ما در حکومت وحدت ملی 90 درصد افزایش پیدا کرده است و این عواید سال آینده به دو میلیارد خواهد رسید و نقش زنان در این توسعه باید پررنگ باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.