بازیگر «لحظه گرگ و میش» چگونه پا به این عرصه گذاشت؟/ «یاسمن» قهرمانی زنانه با شخصیتی قدرتمند

این شب‌ها شاهد حضور المیرا دهقانی در سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ورود المیرا دهقانی به عرصه بازيگرى به صورت كاملاً اتفاقى رخ داد؛ او سال اول دانشگاه با يک آگهى آموزش بازيگرى مواجه می شود و مسير زندگى اش تغییر می کند. آن طور که خودش می گوید استادى كه الفباى بازيگرى را به او آموزش داده (سيامک كمالى سروستانى) به قدرى كلاس هايش جدى و جذاب بوده كه دهقانی را شيفته بازيگرى می‌کند. او از سال ٨٨ دو سال تمام زير نظر سيامک كمالى سروستانى تمرين هاى فشرده بدن و بيان انجام مى داد؛ تقريباً روزى ٧ الى ٨ ساعت. سرانجام در سال ۹۰ بعد از دو سال تمرین برای اولین بار روی صحنه رفت و در تئاتر «زمین آبی است مثل پرتقال» به کارگردانی سیامک کمال سروستانی به ایفای نقش پرداخت.

ت

پس از آن در تئاترهاى مختلفى در تهران و شيراز در سبک هاى متفاوت (سورئاليستى، رئاليستى، فرماليستى) با كارگردان هایی چون كمالى سروستانى، محمد يعقوبى، ميترا مؤمنى، رضا ثروتى و ... همكارى كرد. علاقه شديد دهقانی به بازيگرى باعث شد كه در اوقات فراغت هم نمايش‌هاى تک نفره و پرفورمنس در كافه ها و پلاتوهاى خصوصى اجرا كند. در اواخر سال ١٣٩٢ با اجراى تئاتر «پرتره ناتمام از كلاغ سفيد» به كارگردانى سپيده كريمى در فستيوال بين الملل دانشكده هنر، موفق به كسب بورسيه بازيگرى از دانشكده موسيقى و تئاتر تالين از كشور استونى شد و يک دوره بازيگرى «از تمرين تا اجرا» را در تالين سپرى كرد كه تجربه منحصر به فردى بود. يكى از داوران اين فستيوال او را براى ايفاى نقش به شهرام شاه حسينى معرفى کرد كه اولين تجربه حضور این بازیگر مقابل دوربين در سريال «همه چيز آنجاست » را رقم زد.

او در ادامه سريال های «هشت و نيم دقيقه» شاه حسينى و «سايه بان» برادران محمودى را بازی کرد. در سال ١٣٩٥ تجربه بازى در فيلم كوتاه «قوچ ها» به كارگردانى پيام رضايى، تقديرنامه  بازيگرى از كشور شيلى را برای او به همراه آورد.

این شب ها شاهد حضور المیرا دهقانی در سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان هستیم. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می خوانید:

خانم دهقانی؛ شخصیت واقعی‌ شما شبیه به کدام مقطع سنی یاسمن در سریال لحظه گرگ و میش است؟

شخصیت واقعی من تفاوت‌های زیادی با یاسمن دارد؛ همان طور که هیچ دو نفری هم در کره زمین شبیه هم نیستند. این تفاوت ها هم از بستری که هر شخص در آن بزرگ می شود و هم سیر و سلوک درونی و ذهنی او ناشی می شود. اگر بخواهم یکی از مقاطع سنی یاسمن را انتخاب کنم؛ جوانی یاسمن قدری به من نزدیکتر است؛ اما قدرت تحمل و انتخاب در سن های بالاتر یاسمن هم شاخصه خودم است.

درباره تجربه کار با آقای اسعدیان بفرمایید.

مهم‌ترین شاخصه کار کردن با آقای اسعدیان گذشته از اخلاق حرفه ای، انسانیت، همراهی و همفکری با بازیگر و ایده پذیری ایشان است که منجر به خلاقیت و ایجاد انگیزه در بازیگر می شود. از دیگر شاخصه کار با ایشان فضاسازی درست و ایجاد اتمسفر متناسب با هر سکانس است که باعث می‌شود، در کمترین برداشت به بهترین نتیجه برسیم.

ت

به چه دلیل بازی در نقش یاسمن را پذیرفتید؟

با توجه به سابقه تئاتری که داشتم، علاقه بسیاری به نقش های چالشی دارم. فکر می کنم برای رسیدن به عمق شخصیت باید تلاش کرد و سختی کشید. دلیل من برای بازی در این نقش این بود که برای خودم چالش داشت.

از سختی کار در سریال «لحظه گرگ و میش» بفرمایید.

بازی در سه دوره زمانی مختلف برای یک بازیگر آسان نیست؛ این موضوع سخت ترین بخش و مهمترین درگیری ذهنی من در طول فیلمبرداری بود. البته فیلمبرداری بیشتر از یک سال زمان برد و من تقریباً هر روز آفیش بودم و دوری از خانواده هم مرا تحت فشار قرار می داد.

کار با بازیگران مقابلتان چگونه بود؟

بازی کردن در کنار بازیگران سریال لحظه گرگ و میش بی نظیر بود؛ اما بازی مقابل اعضای خانواده وحدت به خاطر اینکه اتمسفر این خانواده به فضای عاطفی خود من نزدیک است، دلنشین بود.

سکانس مورد علاقه شما؟

لحظاتی که بازی من حسی و درونی است و بازی چند لایه دارم، بسیار برایم جذاب است. از این دست سکانس ها هم در دوران جوانی و میانسالی نقش یاسمن وجود دارد. خودم به شخصه بازی های درونی را بیشتر دوست دارم.

ت

مونا انوری زاده فیلمنامه نویس«لحظه گرگ و میش» حس‌های یاسمن را خیلی زنانه نوشته است. نظرتان در این باره بفرمایید.

در فیلمنامه هایی که قهرمان زن دارد، زنان قهرمان با خصوصیات کلیشه‌ای مردانه نمایش داده می‌شوند؛ اما در این سریال کاراکتر یاسمن با قدرت‌ کاملاً زنانه دیده می‌شود و این موضوع برای من خیلی جذاب بود.

گفتنی است:مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن شبکه سه سیما می رود. این سریال ۵۰ قسمتی، روایت فراز و فرود زندگی خانواده‌ اصیل ایرانی در طول سه دهه و با محوریت زندگی تنها دختر این خانواده است.

گفتگو از الهام قبادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
قبول کنیم که گاهی یک اشتباه وتوجه نکردن به نظر دیگران واقعا تاسالها بعد گرفتارعواقبش هستیم مثل اشتباه ازدواج یاسمن باسروش که اصلا عقلانی نبود وفقط احساسی وترحم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
جالب نیست سریالش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خسته شدیم از این مسخره بازی های کاراکتر یاسمن...به قول مامانم میگه کاراکتر یاسمن فقط یه آدم بی قید رو به تصویر کشیده . یواشکی ازدواج کردنش و بگو و دور زدن بچه و خانواده رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
یه نکته مهم اینه که یه خانم نویسندش هستش و طرح این داستان هم از همون خانمه این خانم افکار فانتزی داشته از اینکه حامد در تمام سالها ازدواج نکرد و به دروغ گفت من زن دارم تا مادرش گیر نده یعنی دروغ گفت به مادرش و بالاخره با یاسمن با یه بچه که میانسال شده بود ازدواج کرد و قید بچه رو هم زد...الان در سریال هیئت مدیره که از آی فیلم پخش میشه نویسنده مرد هست و اون برعکس اینو نوشته که یه مرد رفته زن گرفته و بچه داره و عشق اولش رو ول کرده رفته حالا که زنش مرده اون دختره مریم که عشق اولشه و ازدواج هم نکرده و مرده رو هنوز دوست داره به راحتی باهاش ازدواج میکنه . نکته اینه که نویسنده زن و مرد افکار فانتزیشون رو مینویسن و دوست دارن اینجوری بشه اما دنیای واقعی اینجوری نیستش...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سریال اعصاب خورد کن . هنجار شکن . ارتباط دختر و پسر نامحرم راحت بود و عادی . یاسمن که نقش اوله همش داره اشتباهات وحشتناک میکنه از جوانی تا میانسالی . دوستیش با حامد . ازدواجش با سروش و ترک کردن سوگند و ازدواج یواشکیش با حامد و پنهان کاریش . یا افراط میکنه با تفریط. واقعا این سریال اصلا نکته آموزشی داشت؟ اصلا این سریال چی میخواست بگه ؟ کسی میدونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
میخواد بگه یه دیوونه مثل یاسمن یه سنگ میندازه ته چاه که صدتا عاقل هم نمیتونه درش بیاره...انتخاب اشتباه و ادامه دادن اشتباهاتش یه فامیل رو درگیر کرده..کاری که تو این دوره از جوونا خیلی میلینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خیلی عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
چندبار بجای لفظ شهید ،مرده بکار بردن. واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
واقعا سریال ضعیفی
Iran (Islamic Republic of)
ایرج رحمنی
۱۵:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
باسلام .من هنرپیشه هایی را که دچار خودشیفتگی میشوند و اصل و نجابت خود را از دست می دهند و عکس های با عنوان روشنفکری و یا مدرنیته در پروفایل خود به اشتراک می گذارند را دوست ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
من که هرشب هر کجا باشم خود را به خانه می رسانم برای دیدن این سریال خیلی پر محتوی و جالب است البته قدری هم نارسایی دارد ولی در کل سریالخوبی است .
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۳۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سریالی بی محتوا و بسیار بی معنی است . حیف به وقت گرانبهای سیما و پولی که بابت این سریال بیهوده هزینه می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
واقعا یاسمن افتضاح بازی کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۵:۲۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
چقدر این بازیگران جدید رو بزرگش میکنید چه خبره مگه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نساجی
۱۵:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خیلی فیلم مزخرف .حیف پول ملت که اینطوری هدر میشه
Iran (Islamic Republic of)
دنیا دیده
۱۶:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
کل فیلم پر از قرص خوردن های سر خود و عدم اعتقاد به مشاور و روان شناس که حتی از عهده صحبت مناسب با هم و حتی همسر خود بر نمی آیند.....
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
البته این نقدها مربوط به سناریو و نویسندگی هستند و خیلی هارو میتوانم در یک مطلب بنویسم اما اون سکانس حمایت و طرفداری بی ادبانه را که او بعنوان یک مادر در مقابل یک همسایگان و صاحبخانه از دخترش کرد و و و که تصور نمیکنم در فرهنگ مردم ایران چنین دیالوگ هایی برقرار شود
بهرحال جای تاسف است که سریال های ما رفته رفته شبیه دنیای سایبری شده است و این فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
همه سناریوی فیلم داره بر اساس یک اشتباه یاسمن میچرخه
اعصاب خورد کنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
samed
۱۴:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سنیارو ضعیف. کارگردانی ضعیف پر از اشتباه و سوتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
این خانم مصداق کامل دایه مهربانتر از مادر شده و سریال را خراب کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام
اوایل فیلم خوب بود ولی به مرور بد شد و بدتر تا حالا که خدائیش فقط بدآموزی واسه بچه ها داره.. افتضاح شده-- با شروع خوب مردم رو میشونند پا سریال-- آخرش بدآموزی هاشون را روو میکنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
موضوع‌فیلم‌به‌شدت‌با‌عشق‌‌زن‌ومرد‌درگیره
آدمهای‌توی‌فیلم‌بشدت‌معمولی‌ان‌امابزور‌میخان‌اینهارو‌ارزشی‌
وقهرمان‌نشون‌بدن!
حتی‌گاهی‌رفتارهای‌ضد‌ارزشی‌وضد‌اخلاقیشون‌هم‌توجیه‌‌میشه
اگه‌میگفتن‌یک‌فیلم‌عشقی‌در‌خانواده‌ایرانی‌ساختن‌کمتر‌عصبی‌میشدیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
باسلام..سناریو بسیار شلخته، ، مشوّش وشکسته بندی شده است، وکارگردان همش تلاش می کنه در مقاطع مختلف سریال به کمک فیلمنامه نویس بیاد وبه زور تولید محتوای سناریویی کنه که اصلا موفق نبوده ...چهره پردازی در حد بسیار فاجعه ای مفتضح ومعیوبه، وبجای اینکه مادر وپسرش رو همسن نشون بدن(مثلا محمد با همین ریختش اگه خواستگار یا نامزد یاسمن میبود هیچ جای تعجبی نداشت برای بیننده) همه زورشون رو ریختن سر سروش وتوران خانوم سرِ گریم واونا رو درب وداغو.ن کردن وبقیه ماشالا دارن هم ریخت بچه هاشون نشون میدن بلحاظ طراحی گریم.. ( مثلا ازدواج یاسمن باسروش ولحظه آمدن حامد، لحظه برخورد یاسمن با سوگند بعد چندسال وگاردی که در مقابل هم گرفتن و...)
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۲:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
این خانم بازی در حد متوسط دارد . گرچه سریال از کارگردانی خوبی برخوردار است که از آدمها خوب بازی میگیرد ولی با این نقطه قوت بازی این خانم بخصوص در قسمتهای اخیر بسیار ضعیف بوده در ابتدا نسبتا خوب ولی هر چه میگذرد خامی ایشان بیشتر آشکار میگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام. بی محتوا و کسل کننده.همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
من اصلا سریال ایرانی نگاه نمیکنم فقط یانگوم
Germany
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
مزخرفات ترین سریال بعد از سریال ستایس بود نه دهه شصت درست نشان داد شد نه خانواده های رزمنده وشهداوخیلی چیزهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام
سریال بی محتوایی است
با گریم خیلی ضعیف و بد
و مصیبت نامه ای عالی که هیچ مفهومی ندارد به جز ناراحت کردن و اعصاب خوردی
نمیدونم چطور مجوز پخش میده
باید دنبال امثال مدیری ، عطاران و سروش صحت .... بگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
واقعا سریال بی محتوایی هس کجای شخصیت یاسمن قهرمانه.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
دراین سریال یاسمن زندگیش وتصمیماتش عقلانی نیست وخشم آدمرادرمی آورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام اين سريال موضوعي تکراري عادي بدون هيچ تازگي نقش حامد که انگار فقط ميخواست به ياسمن برسه که رسيد وهيچ، ياسمن هم فقط درگير خودشه يک موضوع رو بزرگ جلوه بده، يک خانواده نه يک ملت درگير زندگي کردن خودش کرده نه يک درس آموزنده ،چه درسي اين سريال به ما داده ميشه بگين!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
یاسمن در تمام این سالها فقط اشتباه کرده کجاش قهرمانه بلکه ضد قهرمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
حیف پولی که صرف این سریال مضخرف بدون منطق شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
بنظرم این سریال یک ذهن بیمار نویسنده هستش که کلی تحریف در دهه ۶۰ و جنگ کرده . خانواده وحدت بیشتر یه خانواده غربی رو نمایش داده تا یه خانواده اصیل ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
یاد ستایش رو با آنهمه خسارت زنده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
واقعا متاسفم با این سریال مضخرف و رو اعصاب . بدترین سریالی هست که در عمرم دیدم . بنظرم شخصیت یاسمن یک شخصیت سرکش و افسار گسیخته هست که فقط با تصمیمات اشتباهش کل خانواده رو درگیر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
چرا این نام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
قهرمانی در کار نیست توهمه راستی اینا مثلا این همه سال میگذره مگه مجبورن سریالهلی اینجوری بسازن که تازه هیچ مفهومی هم نداره؟
-
یک ایرانی و روانشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
بهتراست بگوییم مصیبت نامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام در این سریال پلیس را ضعیف نشان داده و در کل فیلمنامه بنظرم بسرعت تهیه شده و سکانسهای صضعیف زیاد دیده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سریالی جذاب بدون عقلانیت
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
دقیق گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام خیلی فیلم مزخرفیه با سوتی های زیاد و با توهین به بیننده،
حیف پول بیت المال که صرف ساخت این سریال شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
ممنون عزیز ،
خبر خوبی بود .