دیار طلای سرخ میزبان گردشگران در نوروز ۹۸؛

بقچه نوروزی ۶ شهرستان خراسان جنوبی برای گردشگران نوروزی

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از آمادگی شهرستان‌های مختلف برای پذیرایی از مساقران نوروزی خبر داد.

 رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ از برپایی سیاه چادر در هفت نقطه از مسیر نهبندان به طرف بیرجند، کرمان و زابل خبر داد و گفت: این سیاه چادر‌ها به منظور استراحت و تجدید قوای رانندگان و مسافران برپا می‌شود و غذا‌های سنتی، چای و انواع دمنوش و صنایع دستی به مسافران ارائه خواهد شد.


وی همچنین به برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در میدان‌های ورودی شوسف نهبندان و مزار سید الحسین، روستای دهسلم، مزار سید علی و مراکز اسکان با حدود ۲۵ غرفه اشاره کرد و افزود: کارناوال مبشران نوروزی با همکاری انجمن نمایش سه روز قبل از نوروز و یک روز بعد از عید با نقش گردانی حاجی فیروز و اجرای موسیقی سنتی، آمدن نوروز را بشارت خواهد داد.


مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت:با توجه به جاذبه گردشگری و آبگیری تالاب کجی و ملک چاه روئی تیغ زنی و اصلاح مسیر این روستا‌ها در دستور کار است.


رمضانی افزود:در روستای بوم گردی دهسلم دو اقامتگاه بوم گردی فعال است و در نهبندان یک مورد در حال بهره برداری است و تلاش می‌شود اقامتگاه بوم گردی در روستای حیدرآباد و چهار فرسخ نیز در نوروز به بهره برداری برسد.


نوروزگاه در مسک و فورگ


رمضانی با بیان اینکه درمیان هم برای گردشگران جاذبه و آب و هوای خاص خود را دارد، گفت: این شهرستان به راه اندازی سه بازارچه صنایع دستی با ۱۸ غرفه در قهستان، اسدیه و گزیک اشاره که سوغات محلی و صنایع دستی را ارائه می‌کند و در کنار چهار فروشگاه موقت صنایع دستی در روستای فورگ، طبس مسینا، هندوالان و نوزاد در ایام نوروز فعال خواهد بود.


وی افزود: زیرساخت‌ها برای اسکان مسافران در روستا‌های هدف گردشگری فورگ و طبس مسینا فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


برپایی ۴۰ غرفه صنایع دستی در قاین


رمضانی راه اندازی ۴۰ غرفه صنایع دستی را در قالب بازارچه محصولات و سوغات، برپایی سیاه چادر‌های عشایری برای معرفی تولیدات و مراسم کوزه شکنی در منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر را هم در فهرست برنامه‌های نوروزی قرار داد.


وی افزود:بازارچه صنایع دستی در پنج نقطه شامل قاین، خضری دشت بیاض، آرین شهر، اسفدن و نیمبلوک فعال می‌شود.


رمضانی ادامه داد:علاوه بر کمپ‌های موقت امداد و نجات هلال احمر؛ ظرفیت مدارس، خانه معلم، مهمان پذیر و اولین اقامتگاه بوم گردی قاین آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است. نوروزگاه هم مانند سال قبل با برنامه‌های مختلف فرهنگی در قاین، آرین شهر، اسفدن و خضری دشت بیاض برگزار می‌شود.


نوروزگاه در باغ جهانی اکبریه


مدیر کل میراث فرهنگی نیز برگزاری مراسم نوروزگاه در باغ اکبریه، قلعه پایین شهر و روستای جهانی خراشاد را از اقدامات امسال بیان می‌کند که علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، معرفی آثار معنوی ثبت شده در قالب نمایش از جمله آیین کوزه شکنی، شب شش بچه، شب سده، رقص محلی و کف زنی و... انجام می‌شود.


رمضانی اجرای موسیقی محلی در سه نقطه شهر، بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی خراشاد، قلعه بیرجند، مراسم نوید نوروز در ۲۸ و ۲۷ اسفند با اجرای موسیقی مقامی، آماده سازی ۹ موزه شهری، نظافت و پاکسازی بنا‌های تاریخی و ... را هم از جمله آمادگی‌ها برای پذیرایی از گردشگران نوروزی بیان می‌کند.

وی ادامه داد: نیازی به افزایش ظرفیت اسکان نیست و همان پنج هتل و مهمان پذیر، دو اقامتگاه بوم گردی و ۱۸ مدرسه، زائرسرا‌های شهدای باقریه و امکانات چهار پارک برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است.


رمضانی  گفت: از واحد‌های بین راهی، رستوران ها، سرویس بهداشتی، نمازخانه‌ها و ... بازدید شده است و مشکلی ندارد. به گفته وی، ۵۰ غرفه صنایع دستی در بازارچه‌های موقت و ثابت در باغ جهانی اکبریه، روزبازار روستای خراشاد و... برای گردشگران نوروزی فعال خواهد بود.


آماده سازی ۷ اقامتگاه بوم گردی در سرایان


مدیر کل میراث فرهنگی آماده سازی بنا‌های تاریخی را از برنامه‌های استقبال از مهمانان نوروزی بیان کرد و افزود: برخی از این آثار مرمت شده است، بعضی مانند خانه تاریخی حسام الدیوان در سه قلعه و خانه سلیمانی در سرایان نظافت، تجهیز و تکمیل می‌شود تا صنعت گران در آن‌ها مستقر شوند و علاوه بر کارگاه زنده تولید صنایع دستی، امکان بازدید از بنا و عرضه محصول فراهم می‌شود.


رمضانی افزود:هفت اقامتگاه بوم گردی شامل نمکزار در کویر سه قلعه، راویج، زرین چاه، کاروانسرا، گوهر خاتون در روستای مصعبی و عمارت میرزا در روستای نوده به مهمانان خدمات می‌دهد و برنامه فرهنگی برای مهمانان برگزار می‌شود.


به گفته وی، در اقامتگاه‌های بوم گردی بساط کارگاه‌های زنده صنایع دستی، سیاه چادر عشایری، سافاری، آفرود، چهارچرخ سواری، جشن‌های متناسب با ایام عید و موسیقی محلی و ... نیز برپا خواهد بود.


وی برنامه مشترک نوروزگاه در ۱۲ نقطه از این شهرستان را از جمله سرایان، آیسک، مصعبی، سه قلعه، اقامتگاه‌های بوم گردی و ... را هم نام می‌برد.


تدارک ۴ بازارچه موقت صنایع دستی در بشرویه

رمضانی  به تجهیز و آماده سازی ۱۰ اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان اشاره می‌کند که از تنوع برخوردار بوده و هفت مورد در بافت تاریخی واقع است، کاروانسرای اسفاک و کمپ کویری اشنان و عشایری کویر بشرویه نیز برای پذیرایی از مهمانان آماده است.


مدیر کل میراث فرهنگی تاکید کرد: «زیرساخت‌ها در این نقاط فراهم است و حتی در کمپ کویری بشرویه نیز شبکه برق اجرا می‌شود و حدود ۱۰ کیلومتر راه خاکی کویر اشنان و کمپ عشایری برای تردد گردشگران تیغ زنی شده است و هیچ کدام از اقامتگاه‌ها مشکلی ندارد.


وی افزود: در زمینه اسکان گردشگران، علاوه بر اقامتگاه‌های بوم گردی، ظرفیت مدارس، هتل سه ستاره، استراحتگاه‌های موقت شهرداری ها، زائرسرا‌های بقاع متبرکه و مهمانسرا‌های اداره‌ها آماده است.


رمضانی به راه اندازی و فعالیت چهار بازارچه موقت صنایع دستی در ارسک، بشرویه، استراحتگاه اسفاک و مجتمع امام رضا (ع) اشاره کرد و ادامه داد: تمام آثار تاریخی برای بازدید علاقه‌مندان آماده است و نظافت و تابلوی راهنمای مسیر نصب شده است تا با همکاری همیار گردشگر معرفی شود.


به گفته وی، دو نوروزگاه در کمپ کویری عشایری و مجتمع امام رضا (ع) با برنامه‌های مختلف راه اندازی می‌شود و نصب سیاه چادر، برپایی بازارچه صنایع دستی، پرواز پاراگلایدر، سافاری، مسابقات شتر سواری و ... هم در دستور کار است.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار