باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

عیدی برون در آستانه نوروز برای تازه عروس ها

عیدی برون رسمی دیرینه است که از گذشته برخی از مردم ایران زمین ، در آستانه نوروز برای تازه عروس هایی که به تازگی به جمع خانواده شان دیگر پیوسته بود چشم روشنی می بردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، از گذشته های در استان گلستان، روز‌های پایانی اسفندماه که از راه می‌رسید رسم عیدی برون برای نوعروسان رونق می‌گرفت که در آن خانواده داماد هدیه‌ای را که این روز‌ها اغلب قطعه‌ای طلاست پیشکش نوعروس می‌کردند و در مقابل خانواده تازه عروس نیز از خانواده داماد و همراهان آنان پذیرایی می‌کردند.

پیش از بردن هدایا نیز خانواده نوعروس با دود کردن اسفند و ذکر سلام و صلوات و دست افشانی از خانواده و اقوام داماد استقبال می‌کردند.
 
عیدی برون در آستانه نوروز برای تازه عروس ها

این رسم ماندگار از قدیم الایام در این سرزمین مرسوم بوده و نسل به نسل منتقل شده است که در حال حاضر نیز با نزدیک شدن سال نو این مراسم در برخی مناطق استان برگزار می‌شود.

معطوفی تاریخ نگار گرگانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: زمانی که گلستانی‌ها برای فرزند ذکورشان دختری را نامزد می‌کردند در آستانه سال نو تلاش می‌کردند چشم روشنی برای تازه عروس تهیه کرده و با یک تشریفاتی به خانه آن‌ها ببرند.
 
عیدی برون در آستانه نوروز برای تازه عروس ها
 
وی ادامه داد: این رسومات در ایالت استرآباد که فندرسک، بندرگز (انزان) کردکوی (سدن روستا) وعلی آباد کتول را شامل می‌شد رواج داشت.
 
معطوفی افزود:اگر خانواده‌ای برای پسرشان دختری نامزد می‌کردند برای اولین سال نامزدی شان برای (تازه عاروس) رونما (کادو) می‌بردند.

وی گفت: مردم این سرزمین بر اساس وسع اقتصادی خود برای نو عروسشان، پارچه، طلای ۵ مناتی و یا ۱۰ مناتی می‌بردند (نوعی گردنبند و یا دستبند که در آن سکه‌های طلا کار شده بود).

معطوفی افزود: در برخی مواقع هم گوسفند یا بره به همراه مجمع‌هایی دکه آن را تزیین می‌کردند و درونش پارچه، چادری سفید (نشان سفید بختی) کاسه کوچکی آرد و ماست می‌گذاشتند و برای عروس شان هدیه می‌بردند.

وی گفت:همچنین در داخل مجمع قند، تخم مرغ که نشان از زایش داشت، کفش برای نامزه (نامزد) می‌گذاشتند و تقدیم می‌کردند و همچنین در برخی مواقع هم دیده شده، آن‌هایی که وضعیت مالی خوبی نداشتند خروس هدیه می‌دادند.
 
عیدی برون در آستانه نوروز برای تازه عروس ها

محمدی خمک یکی از سیستانی‌های مقیم گرگان هم در این مورد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در گذشته در بین سیستانی‌ها مرسوم بوده که اگر خانواده‌ای برای پسرشان دختری را، انگشتر نشان و یا عقد می‌کردند در نزدیکی اولین عید نوروز با هدایایی به سمت خانه عروس خانم می‌رفتند.

وی ادامه داد: آن‌ها هدایا را به صورت خنچه‌هایی تهیه می‌کردند و بزرگان فامیل نیز آن‌ها را همراهی می‌کردند.

محمدی خمک گفت: قند به نشانه سفید بختی، پارچه سفید چادری، لباس‌های رنگی برای عروس خانم و در برخی مواقع هم گوسفند از جمله این هدایا بود.

وی افزود: این رسم از قدیم الایام در بین سیستانی‌ها مرسوم بوده و تا کنون نیز حفظ شده و در ال حاضر به شیوه‌ای جدید‌تر برگزار می‌شود.
 
 
عیدی برون در آستانه نوروز برای تازه عروس ها
 

عیدی دادن به نوعروس، از آداب و رسوم قدیمی مردم ایران است و چه خوب هست رسومات اینچنین زیبا که ریشه در فرهنگ اصیل و کهن کشورمان دارد را حفظ کنیم و به آیندگان هدیه دهیم.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.