بانوان بخوانند؛ چگونه با قاعدگی از وضعیت سلامت خود باخبر شویم؟

قاعدگی دربانوان فرآیندی است که با وجود پیشرفت‌های علمی هنوز راز و رمز‌های فراوان دارد، برای حفظ سلامت هرخانم باید با قاعدگی و عوامل اثرگذار بر آن آشنا باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، قاعدگی ماهانه در بانوان در اثر نوسان‌های هورمونی روی می‌دهد و هورمون‌های استروژن، پروژسترون و تستوسترون در آن اثرگذار است.
 
باور‌های اشتباهی درباره قاعدگی وجود دارد و بسیاری از بانوان به یکدیگر راهنمایی‌های اشتباه می‌کنند که حتی می‌تواند سبب گمراهی پزشکان و انجام آزمایش‌های غیرضروری شود.
 

هر خانم در سنین قاعدگی باید اطلاعات دقیقی درباره قاعدگی، نقش آن در بارداری و نیز نوع قاعدگی خویش داشته باشد؛ طول چرخه قاعدگی در افراد مختلف متفاوت است، به طور عادی چرخه قاعدگی بین ۲۶ تا ۳۵ روز است و مدت زمان آن بین ۳ تا ۷ روز است.
در روز‌های اول میزان خونریزی کم و به تدریج افزایش می‌یابد.
 
قاعدگی و ترشح هورمون استروژن در این دوران می‌تواند سبب بی خوابی و ترشح پروژسترون سبب ایجاد نفخ شکمی می‌شود.
 
یکی از شایع‌ترین مشکل‌های متداول در قاعدگی بانوان در سنین باروری، ابتلا به سندرم تخمدان پلی کسیتیک است؛ این بیماری بر سطح هورمون‌های بانوان اثر می‌گذارد، در بدن این زنان مقدار بیشتری هورمون‌های مردانه ترشح می‌شود. این برهم خوردن تعادل هورمون‌ها سبب تاخیر و نامنظم شدن قاعدگی و بروز مشکل‌هایی، چون رویش موی زائد، آکنه، ریزش موی سر، چاقی و نیز بروز ناباروری می‌شود.
 

هورمون دیگر اثرگذار بر قاعدگی، تستوسترون است که البته میزان ترشح این هورمون دربدن بانوان بسیار کمتر از مردان است؛ مقدار کمی از این هورمون به وسیله تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی ترشح و وارد جریان خون می‌شوند.
 
کارشناسان به بانوان توصیه می‌کنند درصورتی که چرخه قاعدگی آن‌ها بیش از ۳۵ روز به طول انجامید یا اگر دچار افزایش رشد مو‌های زائد در صورت خود شدند اگر صدای آن‌ها کمی بم و خشن شده بود یا دچار خونریزی به شکل لکه بینی مابین دو چرخه قاعدگی شدند به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‌های مربوط برای آن‌ها تجویز شود.
 
یادداشت دقیق زمان شروع و خاتمه هر دوره قاعدگی سبب اطلاع دقیق درباره سلامت و شناسایی سریع هرگونه تاخیر یا قاعدگی نامنظم می‌شود.
 
برخی نرم افزار‌ها در گوشی تلفن‌های همراه هوشمند برای ثبت قاعدگی وجود دارند و می‌توانند به بررسی دقیق چرخه‌های قاعدگی کمک کنند.

عوامل موثر در قدرت باروری بانوان

کارشناسان به بانوان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت، توجه کافی به رژیم خوراکی خود داشته باشند، انجام ورزش منظم، حفظ تناسب اندام، خودداری از مصرف بیش از اندازه چربی، مواد شیرین و شور، توجه به حفظ بهداشت شخصی به ویژه در طول دوران قاعدگی و بررسی میزان آهن خون و درمان کم خونی در صورت تشخیص به وسیله پزشک می‌تواند سبب افزایش سلامت و بالا رفتن قدرت باروری دربانوان شود.
 
برخی مشکل‌ها مانند وجود فیبروم‌های رحمی می‌تواند سبب افزایش حجم قاعدگی به میزان زیاد شود، از جمله دیگر عامل‌های ایجاد قاعدگی نامنظم می‌توان اندومتریوز را نام برد.
اندومتریوز می‌تواند سبب بی‌خوابی، تحریک پذیری، افزایش وزن، افسردگی و خستگی شود؛ قاعدگی سنگین سبب کم خونی، خستگی و عوارضی از این دست در بانوان می‌شود.
 
سقط جنین زیر هشت هفته بارداری نیز می‌تواند سبب ایجاد عوارضی در بدن از جمله دوره‌های سنگین قاعدگی شود.
 
در طول دوران قاعدگی مصرف مواد خوراکی سالم، استراحت و اهمیت به بهداشت و نظافت شخصی سبب جلوگیری ازبروز عارضه‌های جانبی در اثر قاعدگی می‌شود.
 
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار