خطر مواد آتش زا را جدی بگیریم/ بازی با مواد آتش زا؛ بازی با زندگی

هر ساله شاهد حوادث تلخی در ایام چهارشنبه سوری از جمله سوختگی‌های شدید، از دست دادن چشم یا پاره شدن پرده گوش هستیم، که لازم است در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نگار میرزاد مسوول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر در خصوص خطرات چهارشنبه سوری گفت: چهارشنبه سوری یکی از روز‌هایی است که بسیاری از خانواده‌ها را داغدار و افراد زیادی را به دلایل مختلف راهی بیمارستان می‌کند، انفجار در هر گوشه و کنار شهر رخ می‌دهد و سنگ‌هایی که از نارنجک‌های دست ساز خارج می‌شود، همیشه مصدومان زیادی به جا می‌گذارد، موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می‌شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند که ماده‌ای خطرناک است و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

وی افزود: طبق آمار‌های ثبت شده در سال گذشته، بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث چهاشنبه سوری، گروه سنی ۱۶ تا ۲۳ سال با فراوانی بیشتر در گروه سنی ۱۶ تا ۱۹ سال بوده و پس از آن، گروه سنی ۸ تا ۱۵ سال و ۳۴ تا ۳۸ سال است و حدود ۸۰ درصد حادثه دیدگان نیز مرد بودند.

میرزاد با تاکید نسبت به خودداری از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف، توصیه کرد: در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی کم خطر، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: بقایای مواد آتش بازی را جمع آوری نکنیم، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنیم، بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزیم و سپس دفع کنیم، همیشه در مواقع آتش بازی، برای اطفای حریق، آب در دسترس داشته باشیم، مواد آتش بازی (محترقه و انفجاری) را از محل‌هایی که مطمئن هستند خریداری کنیم و این مواد را از دست فروش‌ها تهیه نکنیم.

این مسوول بیماری‌های غیرواگیر گفت: کودکان به هیچ عنوان نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند، مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنیم و مواد آتش بازی را در جیب خود نگذاریم، زیرا ضایعات جبران ناپذیری به همراه دارد، همچنین مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهیم، زیرا در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی می‌شود.

او اضافه کرد: از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده اند، دوری کنیم، زیرا خطر از دست دادن عضوی از بدن یا مرگ را به همراه دارد.

میرزاد هدایت احساسات و هیجانات مردم به سمت و سوی مناسب و در یک پوشش مردمی را در کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری موثر دانست و افزود: در نهایت هم خود مردم از آن سود می‌برند و هم نیرو‌های امدادی مانند آتش نشان‌ها آرامش بیشتری دارند و ظرفیت شان را برای حوادث پیش بینی نشده‌ای ذخیره می‌کنند، نه حوادثی مانند چهارشنبه سوری که با اصلاح فرهنگ و رفتار هر کدام از ما قابل پیشگیری است.
انتهای پیام/م

هشدارهای چهارشنبه آخر سال را جدی بگیریم

برچسب ها: علوم پزشکی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار