مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

ایران انحصار تولید کاتالیست SAC۵۰۰ را شکست/ تولید ۷ کاتالیست استراتژیک در سال آینده

پژوهان گفت: ایران با تولید کاتالیست SAC ۵۰۰، توانسته است انحصار آن را شکسته و علاوه بر صرفه جویی ارزی، نیاز داخل را برطرف کند.

ایران انحصار تولید کاتالیست SAC۵۰۰ را شکستبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به تولید کاتالیست sac۵۰۰ که در تولید گرید لوله ۱۰۰ پلی اتیدن سنگین اظهار کرد: دستیابی به تکنولوژی ساخت کاتالیست توسط متخصصان داخلی با تلاش ۱۰ ساله صورت گرفت و تجاری سازی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه رونمایی از بسیاری از کاتالیست‌ها در سال ۹۸ صورت خواهد گرفت، گفت: قرارداد تجاری سازی این کاتالیست، با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن در سال ۹۶ با مجتمع پتروشیمی شازند اراک به امضا رسید و پس از انجام تست‌های مورد نیاز، در هفته گذشته به واحدهای بهره‌برداری این مجتمع، تزریق شد.

پژوهان بیان کرد: در سال ۹۷، ۱۴ قرار داد تجاری در حوزه کاتالیست منعقد شده است و در سال آینده حداقل ۷ کاتالیست پر مصرف و استراتژیک تولید خواهد شد.


بیشتر بخوانید: دستیابی ایران به فناوری تولید کاتالیست گرید ۱۰۰ 


مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به محدودیت‌ها برای دستیابی به این فناوری تصریح کرد: لیسانس تولید کاتالیست را به دلیل محدودیت‌های بین المللی به کشور نمی‌دهند.

وی افزود: تولید این کاتالیست تأثیر مهمی بر کیفیت محصولات پلی اتین دارد و در سال‌های اخیر استفاده از این لوله‌های انتقال آب تحت فشار و گاز کاربرد زیادی دارد و برای تولید این گریدها نیاز به کاتالیست خاصی است.

پژوهان با بیان اینکه عمدتاً محصولات کاتالیستی با کیفیت بالا، در انحصار لایسنسور‌های خارجی هستند،گفت: به طور کلی ۲ تا ۳ تولیدکننده در دنیا قادر به تولید این کاتالیست هستند که عموماً دانش فنی تولید آن را در اختیار متقاضیان سایر کشور‌ها نمی‌گذارند. این در حالی است که ایران با تولید این کاتالیست، توانسته است انحصار آن را شکسته و علاوه بر صرفه جویی ارزی، نیاز داخل را نیز برطرف کند.

وی با اشاره به صرف جویی ارزی این کاتالیست برای کشور گفت: هر کیلو کاتالیست خارجی هرینه‌ای بیش از ۴۰۰ یورو دارد که این رقم برای کاتالیست ایرانی حدود ۴۰ یورو است و ۱۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تصریح کرد: این مجموعه بهبود در عملکرد کاتالیست ها را همپای شرکت‌های خارجی در دستور کار دارد و بی شک، محصول تولیدی سال آینده ایران، از کیفیت بالاتری نسبت به محصول تولیدی امسال برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام/

 انعقاد ۱۴ قرار داد تجاری در حوزه کاتالیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار