حق‌شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حناچی قول داده در انتصابات شهرداری نظر شورا را کسب کند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر با بیان اینکه انتخاب معاونان از اختیارات شهردار است، گفت: این کار مستلزم مشورت با شورا است.

گفت‌وگوی ششم فروردین//کاظمی//حناچی قول داده در انتصابات نظر شورا را کسب کند / شهردارهنوز به قول خود عمل نکرده است

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نامه تهدید آمیزی که اخیرا به شهردار تهران نوشت و در مورد انتصابات در شهرداری برای او خط و نشان کشید، اظهار کرد: موضوع این نامه را مجدد در نشست هم اندیشی که پیش از عید با شهردار تهران داشتیم مطرح کردیم، زیرا به نظر می‌رسد در انتصابات شهرداری نگاهی خاص وجود دارد که باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه معمولا نسبت شورا و شهرداری با نسبت مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور مقایسه می‌شود، تصریح کرد: در مجلس بحث تفکیک قوا مطرح می‌شود و طبیعتا هر یک از قوا اختیارات خود را دارند و قوه مقننه باید بر آن‌ها نظارت کند و همین موضوع را می‌توان به وضعیت شورا و شهرداری هم تسری داد.

وی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها با مجلس شباهت داریم، خاطر نشان کرد: البته این ماجرا کاملا با هم منطبق نیست، چون ما در آنجا این دو نهاد را بر اساس قانون اساسی، منتخب مردم می‌دانیم و شاهد هستیم که هر دو مشروعیتشان را از انتخاب مردم می‌گیرند و هنگامی که رئیس جمهور وزرایش را معرفی می‌کند، مجلس هم به آن‌ها رای اعتماد می‌دهد و این حق برای آن‌ها در قانون لحاظ شده که هر جایی مسئول بی کفایتی دیدند، از او سوال کرده و یا استیضاحش کنند.


بیشتر بخوانید: تابوی سوال از شهردار را می‌شکنم

حق شناس با تاکید بر اینکه در شورا چنین تفکیکی را نداریم، گفت: در برخی از کشور‌ها شهرداران و اعضای پارلمان محلی همزمان به صورت جداگانه و با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، اما در نظام سیاسی ما شهردار اعتبار خود را از رای اعتماد نمایندگان مردم می‌گیرد و رای مردم به صورت غیر مستقیم اعمال می‌شود، لذا در اینجا نسبتی که شورا در رابطه با انتصابات دارد قابل مقایسه با نمایندگان دولت نیست.

وی با اشاره به زمانی که حناچی به عنوان شهردار انتخاب شد، افزود: در آن زمان آقای حناچی کاملا به بحث مشورت گرفتن از کمیسیون‌های تخصصی شورا اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخاب معاونان از اختیارات شهردار است، تاکید کرد: این کار مستلزم این است که با شورا مشورت شود و در عین حال وقتی که شورا در کمیسیون‌های تخصصی می‌تواند انتصابات را بررسی کند، عدم مشورت با شورا و رای مردم قطعا موجب اختلال در روند اجرایی می‌شود و به روابط شورا و شهرداری لطمه می‌زند.

حق شناس با بیان اینکه اعضای شورا در انتصاباتی که بدون نظر شورا انجام شده هماهنگی دارند و تذکرات جدی‌تری هم به صورت مستقیم و مکتوب به شهردار داده‌اند، گفت: امیدوارم که آقای حناچی روند خود را اصلاح کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش او به درخواست‌های شورا چه بود، تصریح کرد: او در پاسخ به ما گفت که به نظر شورا احترام می‌گذارم و آن‌ها را پیگیری می‌کنم، اما تاکنون در عمل اتفاقی رخ نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار