یک دانه و هزار خاصیت/ از کاهش وزن تا ضربه‌فنی کردن سرطان

دانه‌ای که قصد صحبت از آن را داریم به تنهایی حکم یک داروخانه را دارد اما روغنش نیز دارای فواید بسیاری است.

یک دانه و هزار خاصیت/ از کاهش وزن تا ضربه‌فنی کردن سرطان به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعات نشان می‌دهد که این روغن فواید درمانی و زیبایی مانند کاهش وزن، سلامت پوست و حتی درمان سرطان و دیابت دارد.

سیاه دانه با نام‌های دیگری مثل زیره سیاه، کلونجی و دانه‌ی پیاز سیاه نیز شناخته شده است و در نواحی اروپای شرقی، آسیای غربی و خاورمیانه تولید می‌شود. از سال‌ها پیش، مردم این دانه‌های سیاه رنگ را به عنوان یکی از بهترین درمانگر‌های طبیعی می‌شناختند. از سیاه دانه برای طعم بهتر نان و ترشی نیز استفاده می‌کنند.

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون، نوعی آنتی‌اکسیدان است که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، می‌تواند به کاهش اندازه تومور‌های سرطانی نیز کمک کند.

خواص روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه دارای خواصی است که از نظر علمی نیز ثابت شده‌اند.

فایده‌ی روغن سیاه دانه برای کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف روغن سیاه دانه موجب کاهش حجم چربی بدن می‌شود و تا حالا گزارشی از عوارض جانبی استفاده از مکمل‌های این ماده، وجود نداشته.

فواید سیاه دانه برای پوست

اگزما: براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، سیاه دانه به خوبی می‌تواند از شدت و التهاب اگزما بکاهد.
آکنه: تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد که خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی روغن سیاه دانه به از بین بردن آکنه‌ها کمک می‌کند.

پسوریازیس: طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، روغن سیاه دانه می‌تواند پسوریازیس را بهبود ببخشد.همچنین این روغن به عنوان یک مرطوب کننده، برای سلامت مو و نرم شدن پوست مفید است.

روغن سیاه دانه و سرطان

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تیموکینون موجود در سیاه دانه، آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی شده‌ی سلولی را در بسیار از انواع سرطان از جمله سرطان مغز، سرطان سینه و لوسمی، به تعویق می‌اندازد.

تأثیر سیاه دانه بر عملکرد کبد و کلیه

براساس مطالعات سال ۲۰۱۳، روغن سیاه دانه برای بهبود عملکرد کبد و کلیه و همچنین کاهش احتمال بیماری‌های این عضوها، بسیار مفید است.

دیابت

طبق مقاله‌ی «غدد درون ریز و متابولیسم» (Journal of Endocrinology & Metabolism)، سیاه دانه می‌تواند خاصیت ضددیابتی داشته و سطح قند خون را تنظیم کند.

ناباروری

روغن سیاه دانه می‌تواند در درمان ناباروری مردان مؤثر واقع شود و حجم اسپرم تولید شده در بدن را متعادل سازد.

عوارض جانبی و خطرات مصرف سیاه دانه

اگرچه سیاه دانه به عنوان یک داروی طبیعی شناخته می‌شود، اما در شرایط حاد هرگز جایگزین دارو‌های تجویز شده توسط پزشک نیست. اگر دچار نوعی بیماری شده‌اید که در بالا به آن اشاره کردیم و تحت نظر پزشک، دارو مصرف می‌کنید، هرگز بدون نظر پزشکتان سیاه دانه یا روغن آن را در کنار دارو‌های تجویز شده مصرف نکرده و آن را جایگزین درمان پزشک نکنید.

اگر در دوران باداری یا شیردهی هستید، برای مصرف روغن سیاه دانه باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

بعضی از افراد ممکن است به سیاه دانه حساسیت داشته باشند. علاوه بر این، از روغن سیاه دانه برای اطراف چشم یا بینی استفاده نکنید.

خوردن روغن سیاه دانه نیز ممکن است موجب بیماری‌های گوارشی مانند مشکلات معده، یبوست و استفراغ شود.سعی کنید روغن سیاه دانه طبیعی و با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

با خواص جادویی سیاه‌دانه آشنا شوید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار