در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

رشد ۱۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی/ میزان فروش میعانات گازی کاهش یافته است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع رمز عبور از تنگناهای اقتصادی برگزار شد.

رشد ۱۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی/ میزان فروش میعانات گازی کاهش یافته استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۲۳ اسفندماه به بررسی روش‌های عبور از تنگناهای اقتصادی پرداختند.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در ابتدای این برنامه با اشاره به آمار تجارت خارجی گفت: در خصوص آمار تجارت صادرات غیر نفتی در ۱۰ ماهه اول سال جاری روند رو به رشدی را شاهد هستیم، آمار صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه با کاهش روبه‌رو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در اثر تحریم‌ها آسیب دیدند، افزود: تحریم‌ها بیشترین دلیل کاهش صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماه گذشته بوده است. بیشترین کاهش صادرات غیرنفتی متوجه میعانات گازی است که نزدیک به چهل درصد در این بخش افت داریم، وضعیت صادرات در بخش اقلام پتروشیمی و کشاورزی خوب بوده و در بحث اقلام مختلف نزدیک دو درصد رشد داشتیم.

مودودی با اشاره به اینکه در بحث صادرات پتروشیمی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم گفت: در دنیا ۷۰ سال است که ممنوعیت تجارت کالاها ممنوع اعلام شده است اما ما در شرایط خاصی به سر می بریم، در زمان رییس جمهور قبلی آمریکا اوباما به خاطر این که می گفتند تعهدات بین المللی را رعایت نمی کنیم مقصر شناخته می‌شديم،  امروز  نیز به دلیل این که این تعهدات را رعایت کرده ایم تنبیه می شویم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که به گونه‌ای عمل کردیم تا فشاری را که امروز بر روی لاستیک داریم بر روی باطری نداشته باشیم اظهار کرد: باید در جهت تولید داخلی و ارزش افزوده بیشتر مدیریت داشته باشیم؛ بخش عمده‌ای از مواد خام به صورت یارانه‌ای است که باید ممنوع می‌کردیم. لذا بخش عمده‌ای از ممنوعیت‌ها مربوط به اقلام یارانه‌ای است، نظر ما به عنوان سازمان توسعه تجارت ممنوعیت نیست، ما بایستی به لحاظ آنچه که در قانون آمده است عمل کنیم، بالغ بر ۱۰ بار نامه‌نگاری کرده ایم که در شرایط خاصی هستیم و نباید ۱۰،۱۱ ماه در صف انتظار بانک بنشینیم.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار داخل برای ما از اهمیت و اولویت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: بخشی از وظایف مربوط به تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و این دوپارچگی و دوگانگی‌ها مشکلاتی را در مدیریت به وجود آورده است؛ لذا باید یکپارچگی ایجاد شود تا شاهد مدیریت بهتر اوضاع باشیم، ما موافق نیستیم که کارنامه ما موفق بوده است پس باید در چارچوب قوانین حرکت کنیم.

مودودی با بیان اینکه متاسفانه بانک‌ها برخوردی جدی با صادرکننده و واردکننده ندارند عنوان کرد: از سوی دیگر باید بخش خصوصی همراهی و همکاری لازم را با بانک‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۷۶ میلیارد دلار تقاضای ثبت سفارش داشته‌ایم که بی سابقه بوده است تصریح کرد: ما به دلیل اختلاف نرخ ارز ترافیک و فشاری را از طرف بخش خصوصی پشت ثبت سفارش احساس کردیم که بی سابقه بوده است، از این میزان چیزی حدود ۴۶ میلیارد دلار تخصیص ارز شده که حدود ۲۴ میلیارد دلار از آن‌را بانک‌ها تامین ارز کردند و از ارز نیمایی چیزی حدود ده و نیم میلیارد دلار بازگشته  که جمع آن ۳۵ میلیارد دلار در این بخش تأمین ارز شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه ما به التفاوت نرخ ارز سبب ایجاد رانت می‌شود ادامه داد: بازار ما مدرن نیست و شبکه‌های خدماتی، نظام توزیع و نظام بانکی هیچ یک بر اساس ساختار مدرن شکل نگرفته اند بنابراین حتی در مورد صادرات به کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته که دارای بازار مدرن است با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه برند‌های ما در بخش خصوصی ظرفیت بالایی دارند گفت: باید در تجارت داخلی و خارجی ایفای نقش کنیم؛ اگر بتوانیم بخش عمده‌ای از ساختارهای اقتصادی را به شرکت‌های توانمند داخلی گره بزنیم آن‌ها می‌توانند شرکت‌های کوچک را هم در حول خود مدیریت کنند تا این زنجیره‌ها به حرکت درآیند.

سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه امسال شاهد تلاطم ارزی  بودیم، گفت: ارزش پول ملی به یک چهارم تنزل پیدا کرده است؛ لذا نیاز به ۴ برابر نقدینگی برای سرمایه در گردش داشتیم و از سوی دیگر فشار سنگینی بر شبکه بانکی کشور وارد شد؛ به طوری که، شبکه بانکی حال مساعدی ندارد و سال‌هاست که وضع شبکه بانکی مساعد نیست و در رفع چالش‌های شبکه بانکی غفلت کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه منابع شبکه بانکی ما در بسیاری از جا‌ها قفل شده است خاطرنشان کرد: ساختار شبکه بانکی و نظارتی کشور معیوب است؛ دولت بار‌ها اعلام کرده که در خصوص رفع مشکلات شبکه بانکی می‌خواهد راهکار‌هایی را مطرح کند، اما راه برون رفت از این وضعیت را ارائه نکرده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه امسال  بر کنترل سیاست‌های ارزی متمرکز بودیم؛  افزود: در اتخاذ تصمیم برای برون رفت از وضعیت جاری دچار تعلل شدهایم، در حال بازنگری قانون بانکداری هستیم لذا انتظار سیاست‌های یکپارچه، هم افزا و هماهنگ را داریم.

موسوی با اشاره به اینکه اشرافی بر نظام توزیع و مصرف نداریم خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه سال‌ها غفلت شده است؛  الان برندینگ ایران به مشکل برخورده است در حالی‌که از سوی دیگر صادرات برای ما اهمیت زیادی دارد و پیشران اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید از واحد‌های تولیدی حمایت کرد  تا انگیزه کار در آن‌ها از بین نرود گفت: راهبرد و سیاست مدون و درستی  نداریم، امروزه در اقتصاد با محدودیت‌هایی مواجه هستیم بنابراین باید فضا را به نوعی مدیریت کنیم تا دوستانمان در بخش تولید کمترین آسیب را ببینند، کانال سبزی برای تولید کنندگان ایجاد شده است لذا در بخش ارزی نیاز به اتخاذ راهکار‌هایی هستیم تا فشار‌ها کاهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارز نیمایی، سنایی (سامانه نظارت ارز) و ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: قطعاً این مسئله به نفع تولید نخواهد بود باید بتوان فشار‌ها را از تولید کننده برداریم، ناهماهنگی‌ها و عدم انسجام سیاست‌ها میان دستگاه‌های داخلی را باید مرتفع کنیم، متاسفانه تولید کننده علاوه بر  فشار خارجی  با عدم انسجام در سیاست‌های داخلی نیز مواجه است و آن را تحمل می‌کند؛ دوستان ما یک سیاست و راهبرد مشخصی در مسائل داخلی ندارند.

موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه منسجم عمل نمی‌کنیم اظهار کرد: شوکی به اقتصاد وارد شده است اما به صورت پراکنده تصمیم می‌گیریم لذا تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم که آزاردهنده است.

وی با اشاره به اینکه آمایشی از واحد‌های تولید کننده نداریم افزود: باید اقدام به توانمند سازی مصرف کننده کنیم، ما با گستردگی اصناف روبرو هستیم؛ به طوری که ۷ برابر نرم جهانی اصناف داریم که ظرفیت بازرسی بر آن‌ها را نداریم؛  لذا سیاست ما در اجرا چیز دیگری را نشان می‌دهد، وزارت صنعت باید اصلاح نظام توزیع را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام توزیع ما باید اصلاح شود خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد باید به قیمت تمام شده کالا اضافه کنیم و به دست مصرف کننده برسانیم، اما در دنیا این رقم حدود ۸ درصد است، این هزینه‌ها به مصرف کننده نهایی تحمیل می‌شود.

موسوی افزود: ​در سال آینده در حوزه دیپلماسی اقتصادی باید فعالانه‌تر عمل کنیم و نظام توزیع را باید اصلاح و جامعه متوسط جامعه را هم باید تقویت کنیم.

حسین فتاحی تولیدکننده لوازم خانگی هم در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه امسال سالی پرچالش برای بنگاه‌های اقتصادی به ویژه تولیدکننده‌ها بود، گفت: تعدد بخشنامه‌ها موجب نوسانات در تولید شد و مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه گفت: صف انتظار برای دریافت ارز مشکلاتی را برای تولید به همراه داشته است.

فتاحی با بیان اینکه تقاضا برای خرید لوازم خانگی داخلی از عرضه آن محصولات بیشتر است افزود: مواد اولیه لازم  برای استفاده حداکثری ظرفیت تولید نداریم، برای حل مشکلات فعلی باید کمیته‌ای تشکیل دهیم تا تولیدکننده‌ها به آن‌جا مراجعه کنند تا نقدینگی مورد نیاز  آن‌ها تامین شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
تمام کارخانه عیدی دادید
آخرین اخبار