شورای حقوق بشر سازمان ملل اشغالگری رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان را محکوم می‌کند

شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی پاکستان از جانب سازمان همکاری اسلامی در محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه بلندی‌های جولان سوریه رای‌گیری می‌کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اشغالگری اسرائیل در بلندی‌های جولان را محکوم می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت شورای حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه در خصوص پنچ قطعنامه ضد اسرائیلی از جمله قطعنامه پیشنهادی پاکستان از جانب سازمان همکاری اسلامی رایزنی و در دو روز آینده در محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه بلندی‌های جولان سوریه رای گیری می‌کند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است هفته آینده در پایان چهلمین نشست خود در ژنو (که از ۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز به کار کرده است و تا دوم فروردین ۱۳۹۸ ادامه دارد) اشغالگری اسرائیل در بلندی‌های جولان را محکوم کند.

این قطعنامه از سوی پاکستان و از جانب سازمان همکاری اسلامی ارائه شده است. در این قطعنامه به قطعنامه ۴۹۷ شورای حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال ۱۹۸۱ که الحاق بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی را رد می‌کند، اشاره شده است. در قطعنامه جدید آمده است: تصمیم اسرائیل برای اعمال قوانین، قلمرو قدرت و اداره جولان سوریه پوچ و باطل و بدون اثرگذاری قانونی بین المللی بود و قطعنامه مصوب ۱۹۸۱ از اسرائیل خواسته است که فورا تصمیم خود را لغو کند.

این قطعنامه یکی از پنج قطعنامه ضد اسرائیلی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است دوشنبه بررسی کند و تا پایان هفته درباره آن‌ها رای گیری کند.

این شورا سالانه الحاق بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی را که این رژیم در سال ۱۹۶۷ در طول جنگ ۶ روزه آن را تحت کنترل خود گرفت، محکوم می‌کند. اما رای گیری امسال برای محکومیت اشغالگری اسرائیل در میان فشار جدید تل آویو به آمریکا برای رسمیت شناختن الحاق جولان صورت می‌گیرد. کارشناسان سیاسی برآورد کرده اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به عنوان راهی برای تضمین موفقیت خود در صندوق رای گیری، دوست دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از انتخابات ۹ آوریل این کار را انجام دهد.

جمهوری خواهان برجسته آمریکایی نیز از این اقدام حمایت خود را اعلام کرده اند. در ماه فوریه تد کروز، تام کاتن و مایک گالافر، سه سناتور جمهوری خواه، طرحی را در کنگره ارائه کردند که در آن از دولت خواستند حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا نیز دوشنبه گذشته به همراه نتانیاهو از بلندی‌های (اشغالی) جولان بازدید کرد و متعهد شد که به دولت ترامپ برای رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از حاکمیت اسرائیل فشار خواهد آورد.

روز چهارشنبه نیز وزارت خارجه آمریکا استفاده از واژه «اشغالی» برای جولان را متوقف کرد و تاکید کرد که از آن به عنوان منطقه «تحت کنترل» رژیم صهیونیستی یاد کند. این تغییر واژگان زمانی روشن شد که واشنگتن گزارش سالانه خود را درباره اقدامات حقوق بشری در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. در این گزارش نخستین بار استفاده از کلمه «اشغالی» برای جولان حذف شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار