یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

هشدار نسبت به قاچاق گندم از مرز‌های کشور/ نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۷۰۰ تومان

ایمانی گفت: با توجه به اختلاف قیمت گندم در داخل با آن سوی مرزها و تفاوت چشمگیر ریال، احتمال قاچاق گندم دور از انتظار نیست.

هشدار نسبت به قاچاق گندم از مرز‌های کشور/ نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم ۱۷۰۰ تومانعلیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نسبت به قاچاق گندم از مرز‌های کشور هشدار داد و گفت: در سال‌های قبل برخی افراد بر واردات گندم به سبب پایین بودن نرخ آن اصرار می‌ورزیدند در حالی که هم اکنون چنین اظهاراتی در کشور را مطرح نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های متعدد مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۷ - ۹۸ متناسب با هزینه‌های تولید قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال زراعی جدید یک هزار و ۷۰۰ تومان تصویب شد که به سبب پایین بودن نرخ در مقایسه با قیمت‌های جهانی زمینه برای خروج غیرقانونی آن از مرز‌های کشور فراهم است.

ایمانی ادامه داد: اگرچه در شرایط سخت اقتصادی مخالف خروج غیرقانونی گندم از مرز‌های کشور هستیم، اما قاچاقچیان به سبب اختلاف قیمت با گندم جهانی اقدام به خروج غیرقانونی آن از مرز‌های کشور می‌کنند و از آنجا غوت قالب مردم را گندم تشکیل می‌دهد، از این روز دولت را مجبور به واردات می‌کنند این در حالی است که کمبودی در تولید داخل وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: گندم تولیدی درحال خروج از مرزهای کشور/پای دلالان به خرید تضمینی گندم باز شد 


به گفته این مقام مسئول احتمال قاچاق کالا در هر کالا و صنفی به سبب ارزش دلار در برابر ریال وجود دارد که از این رو به مسئولان ذی ربط هشدار می‌دهیم با اعمال نظارت‌های بیشتر از خروج غیرقانونی گندم از مرز‌های کشور جلوگیری کنند.

نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران قیمت هر کیلو گندم آن سوی مرز‌ها را ۳۰ تا ۴۰ سِنت اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه اختلاف قیمت دلار در برابر ریال بسیاری از دلالان و واسطه گران را نسبت به خروج غیرقانونی گندم از مرز‌های کشور وسوسه می‌کند، از این روز ممکن است آن‌ها گندم تولیدی کشاورزان را با مبلغی بالاتر از قیمت تضمینی به صورت نقد از کشاورزان خریداری کنند که به همین خاطر به دولت پیشنهاد می‌دهیم که شرایط خرید تضمینی از کشاورزان را تسهیل کند و اطلاع رسانی خوبی در این زمینه داشته باشد تا کشاورزان فریب دلالان را نخورند.

 آزادسازی نرخ آرد و نان امری ضروری است

وی در بخش دیگر سخنان خود آزادسازی نرخ گندم و آرد را امری ضروری دانست و گفت: در شرایط فعلی دولت هر کیلو آرد را با قیمت ۶۲۵ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه پز و ۹۰۰ تومان آزاد پز قرار می‌دهد در حالی که سال آینده هر کیلو گندم را باید با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کند.

ایمانی در پایان تصریح کرد: با توجه به پرداخت یارانه بیش از یک هزار تومان از سوی دولت به نانوایان در برخی موارد شاهد کیفیت پایین نان تولیدی هستیم در حالی که اگر دولت به جای پرداخت یارانه به نانوایان آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت کند و نانوایان با قیمت آزاد آرد مورد نیاز را خریداری کنند، شاهد افزایش کیفیت نان تولیدی خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۸:۲۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
هزینه هابادلار۱۵۰۰۰تومان خریدتضمینی بادلار۴۲۰۰جهانگیری علی برکت الله
آخرین اخبار