تظاهرات در کشور‌های مختلف جهان در محکومیت حمله تروریستی نیوزیلند

گروه‌های مختلف اجتماعی و حقوق‌بشری در کشور‌های مختلف جهان، شنبه با برگزاری تظاهرات، رواج اسلام‌ستیزی و حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کردند.

تظاهرات در کشور‌های مختلف جهان در محکومیت حمله تروریستی نیوزیلندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه‌های مختلف اجتماعی و حقوق بشری در کشور‌های مختلف جهان شنبه با برگزاری تظاهرات، رواج اسلام‌ستیزی و حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کردند.

صد‌ها نفر روز شنبه در اعتراض به حمله تروریستی به مساجد در نیوزیلند، مقابل ایا صوفیه در استانبول ترکیه تجمع کردند. این مرکز (ایا صوفیه) یک کلیسا در دوره بیزانس بود که بعد‌ها به مسجد تبدیل شد و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می‌شود.

معترضان که عمدتا اعضای گروه‌های اسلامی جامعه مدنی بودند، خواستار آن شدند که این بنا بار دیگر به مسجد تبدیل شود. این درخواست در پاسخ به طعنه مهاجم این حادثه تروریستی بود که گفته بود: «ایا صوفیه از مناره‌ها آزاد خواهد شد».

این بنا پس از فتح استانبول به دست عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ میلادی به مسجد تبدیل شد. این مسجد سال ۱۹۳۵ توسط حاکمان سکولار ترکیه تبدیل به موزه شد و هر سال میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند. با این حال روز به روز بر شمار درخواست‌ها از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای تبدیل این بنا به مسجد افزوده می‌شود.

 صد‌ها نفر از مسلمانان بنگلادشی نیز روز شنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) در اعتراض به حمله تروریستی نیوزلند در خیابان‌های داکا تظاهرات کردند. معترضان بنگلادشی با حمل پلاکارد‌هایی حمله تروریستی به مسجد مسلمانان در نیوزلند را که منجر به کشته شدن ۵۲ نفر شد، محکوم کردند.

همچنین، به نقل از آسوشیتدپرس، ده‌ها نفر از اعضای حزب سیاسی «تحریک سنی» پاکستان روز شنبه ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) در اعتراض به حمله تروریستی به مسجد مسلمانان در نیوزیلند که منجر به شهادت ۵۲ نفر شد، در کراچی دست به تظاهرات زدند.

معترضان پاکستانی با سر دادن شعار‌هایی پایان دادن به تروریسم را خواستار شدند. آن‌ها پلاکارد‌هایی به همراه داشتند که روی آن‌ها جملاتی در محکومیت کشتار مسلمانان نیوزیلند نوشته شده بود.

مبین غدیر یکی از مسئولان محلی حزب «تحریک سنی» پاکستان گفت: «ما از دولت خود می‌خواهیم به ما بگوید که چگونه این مسئله را در جوامع بین المللی مطرح خواهد کرد. ما همچنین از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا به سکوت خود در خصوص حمله تروریستی نیوزیلند پایان دهد و گامی محسوس در این زمینه بردارد».

از سوی دیگر، مردم و گروه‌های مختلف اجتماعی و حقوق بشری همزمان با برگزاری تظاهرات و تجمعات ضد نژادپرستی در کشور‌های مختلف جهان، در لندن و چند شهر دیگر انگلیس دست به تظاهرات زدند.

در این تظاهرات که در آستانه روز جهانی مبارزه با نژاد پرستی برگزار شد، هزاران نفر از قشر‌های مختلف مردم و گروه‌های حقوق بشری و نهاد‌های اجتماعی، مخالفت خود را با نژاد پرستی و آزار مهاجران ابراز کردند.

معترضان که علیه نژاد پرستی، اسلام هراسی و در حمایت از مهاجران شعار می‌دادند، پلاکارد‌هایی در دست داشتند که اقدامات دولت‌های غربی از جمله آمریکا و انگلیس را علیه مهاجران محکوم می‌کرد. آن‌ها پایان دادن به سیاست‌های ضد مهاجران و نژاد پرستی را خواستار شدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پس از عبور از خیابان‌های مرکزی لندن مقابل دفتر نخست وزیری تجمع و سخنرانان ضمن انتقاد از عملکرد دولت، خواسته‌های خود را بیان کردند. آن‌ها رویکرد‌ها و سیاست‌های دولت انگلیس را مشوق فعالیت گروه‌های راست افراطی و همچنین ترویج خشونت علیه اقلیت‌های قومی و نژادی دانستند و توقف فوری آن را خواستار شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار