سپاه رکورد جهانی رزمایش نظامی پهپادی را شکست/ بزرگترین ناوگان پهپادی دنیا در اختیار ایران +عکس

حضور ۵۰ پهپاد از نوع بال پرنده رزمی و رادارگریز در رزمایش اخیر سپاه نشان داد که هم اکنون بزرگترین ناوگان پرنده‌های رزمی در اختیار ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های گذشته، دوست و دشمن جمهوری اسلامی ایران علنا شاهد برگزاری رزمایش بزرگ و مهمی در نیرو‌های مسلح کشورمان با نام "الی بیت المقدس ۱ " بود. این رزمایش که توسط نیروی هوا فضای سپاه برگزار شد در حقیقت یک تمرین در مقیاس بزرگ برای استفاده از پهپاد‌های شناسایی و رزمی محسوب می‌شد که از جهات مختلف، در جهان بی سابقه بود.

بخصوص از آن جهت که، امروزه در جهان، پهپاد‌های اصطلاحا بال پرنده و پنهانکار مثل ار کیو ۱۷۰ در تعداد پایین و عمدتاً در نقش شناسایی، عملیاتی شده اند. از سوی دیگر طرح‌هایی مثل ایکس ۴۷ بی، ار کیو ۱۷۰، فانتوم ری، شمشیر تیز و شکارچی در آمریکا، چین و روسیه، به طور محدود فعال یا در مراحل مختلف توسعه قرار دارند، لذا تعداد این پهپاد‌های عملیاتی، در کشور‌های دیگر بسیار کم است.

پهپاد‌های ایرانی در کلاس RQ-۱۷۰، از خانواده سیمرغ هستند. سپاه پاسداران در آبان ماه سال ۹۳ و در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه، نخستین نمونه ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-۱۷۰ آمریکا را رونمایی و چندی بعد نیز، فیلم‌هایی از پرواز این پهپاد را به نمایش گذاشت. این پهپاد در سه مدل تولید شده و دو مدل از این خانواده پهپاد در جریان بازدید دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه پهپادی نیروی هوافضای سپاه در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد که با پیشرانه‌های جت و ملخی (احتمالاً توربوپراپ) به نمایش گذاشته شدند.

1
اما عضو سوم این خانواده پهپاد، شاهد ۱۷۱ است که دهه فجر امسال و در جریان نمایشگاه توانمندی‌های نیرو‌های مسلح به نمایش گذاشته شد. به نظر می‌رسد با بررسی مشخصات و برخی شواهد تصویری، شاهد ۱۷۱ همان پهپادی است که در عملیات ضربت محرم نیروی هوافضای سپاه برای بمباران مواضع تروریست‌های داعش در شرق فرات از آن‌ها استفاده شد.

1
اما در اتفاقی منحصربفرد در دنیا، برای نخستین بار تعداد ۵۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپاد‌های تهاجمی و رزمی، در یک تمرین واقعی و با استفاده از مهمات جنگی شرکت کردند. بررسی‌های تطبیقی مشرق نشان می‌دهد این برای اولین بار در کشور ما و نیز کشور‌های دیگر است که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی - رزمی، در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از هدف همزمان پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین شده آن‌ها را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

اما سپاه با به میدان آوردن ۵۰ فروند از این پهپاد‌ها دو رکورد را از خود به جا گذاشت. اولاً با وارد کردن ۵۰ پهپاد از نوع بال پرنده رزمی سپاه نشان داد که بزرگترین ناوگان پهپاد رزمی از این کلاس را در جهان در اختیار دارد و دوم اینکه رزمایش الی بیت المقدس ۱ در حقیقت بزرگترین تمرین نظامی در شکل خود در جهان محسوب می‌شود.

محقق شدن پیش بینی اندیشکده آمریکایی درباره سپاه

این تمرین نظامی را می‌توان اولین رزمایش ایرانی برای شبیه سازی یک حمله یا یورش فوجی پهپاد در تعداد بالا برشمرد. نکته جالب اینجاست که در بهمن ماه ۹۶ اندیشکده آمریکایی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» در گزارشی ایران را در آستانه رسیدن به فناوری حملات فوجی معرفی می‌کند. البته در جریان حمله سپاه به شرق فرات بر علیه مواضع گروه تروریستی داعش سپاه در یک شرایط عملیاتی و در اندازه‌ای کوچک‌تر با استفاده از ۷ فروند هواپیمای بدون سرنشین به نوعی حمله گروهی پهپادی را تمرین کرد.

اما رزمایش الی بیت المقدس ۱ را می‌توان وارد شدن ایران به یک مرحله جدید در حوزه کنترل و فرماندهی و البته حمله دسته جمعی دقیق به هدف یا اهداف متفاوت در یک نقطه تفسیر کرد. در حقیقت در مقایسه با حمله سپاه به شرق فرات، استعداد نیروی حاضر در این تمرین بیش از ۷ برابر افزایش پیدا کرده است. البته این صرفاً مربوط به پهپاد‌های مربوط به کلاس RQ-۱۷۰ بوده و در صورت حساب کردن سایر پهپاد‌های حاضر در این تمرین با عددی بسیار بزرگتر رو به رو خواهیم شد.

با این اوصاف، نمی‌توان هیچ تمرین یا عملیات واقعی در نیرو‌های مسلح حتی سطح اول جهان پیدا کرد که نزدیک به این رقم پهپاد را در یک رزمایش یا عملیات، به کار گرفته باشند آنهم در یک منطقه مهم و حساس همچون آب‌های جنوب ایران اسلامی.

هدف سپاه از حمله دسته جمعی چیست؟

شاید یکی از مهم‌ترین مباحث و سوالات در خصوص این رزمایش، هدف اصلی است که سپاه به آن رسیده است. با استفاده از این حجم از پرنده‌های بدون سرنشین، چند مسئله پیش می‌آید:

اول آنکه به دلیل حضور تعداد بسیار زیادی از پهپاد‌هایی که هم قابلیت رزمی و هم شناسایی دارد، در مرحله اول فرماندهان می‌توانند به تصویر بسیار دقیق‌تر و در عین حال بزرگتر از فضایی با مساحت بیشتر از میدان نبرد برسند. این اطلاعات نه فقط برای عملیات بدون سرنشین‌ها بلکه برای یگان‌های زمینی، واحد‌های دریایی و موشکی و حتی هواپیمای‌های رزمی نیز مفید خواهد بود.

1
 
دوم آنکه طرف مقابل که مورد حمله در این حجم قرار می‌گیرد مجبور به استفاده از حجم بالایی از یگان‌های پروازی یا دفاع هوایی زمین پایه خود است و ناچار می‌شود بخشی از دارایی موشکی و توان راداری خود را برای مقابله با این موج از مهاجمان صرف کند. دقیقاً در همین زمان موقعیت مناسب برای یگان مهاجم اصلی هوافضای سپاه یعنی موشک‌های بالستیک ایجاد می‌شود تا ضربه نهایی را به هدف وارد کنند. البته این در شرایطی که مدافعان موفق شوند کل پهپاد‌های مهاجم را ساقط کنند که خود این مسئله نیز دارای، اما و اگر‌های فراوانی است و احتمال رسیدن پهپاد‌ها به منطقه هدف و نابود کردن نقاط مورد نظر بسیار بالاست.

سوم هم آنکه مسئله برآورد خسارت وارد شده به دشمن و داشتن تصاویر مربوط به جریان حمله و پس از آن نیز حاصل می‌شود که به فرماندهان تصویری بسیار جامع و دقیق از نتایج حمله و خصوصاً خسارات وارد شده به دشمن را ارائه می‌کند.

تمرین در فاصله دور و نتایج خیلی نزدیک

یکی از سناریو‌ها و کد‌های مهم اعلام شده در این رزمایش آن بود که پرنده‌های شرکت کننده در این رزمایش، شامل یگان‌های پهپادی سپاه در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان بودند. این موضوع، حمل چند پیام ساده است. نخست آنکه به احتمال زیاد، یگان‌های پهپادی سپاه در اکثر استان‌های کشور مستقر شده اند چراکه در استان‌های غربی، شرقی و شمالی نیز نمونه‌های مشابه وجود دارند و فقط نیاز بوده از استعداد مناطق جنوبی کشور برای این رزمایش استفاده کرد.

طبیعتا وقتی چنین حجم وسیعی از پهپادها، فقط بخشی از پرنده‌های بدون سرنشین ۴ استان کشورمان هستند، باید برآورد بهتری از انبوه پرنده‌های موجود در هوافضای سپاه در مقیاس کل کشور داشت؛ چیزی در حد بزرگترین یگان‌های پهپادی موجود در جهان.

همچنین این تعداد پهپاد، با طی کردن برد بیشتر از هزار کیلومتر در این عملیات منسجم، نشان دادند امکان انجام عملیات در برد‌های مورد نیاز کشور برای دفاع از خود در برابر هر تهدیدی را دارند؛ چیزی که قبلا فقط موشک‌های بالستیک سپاه عهده دار آن بودند، اما اکنون حتی با این پهپاد‌های بمب افکن و رادارگریز هم می‌توان به آن رسید؛ هدف‌هایی مهم در حد فلسطین اشغالی و اهداف استراتژیک آن. البته قبلا تست موفق این عملیات در حمله به شرق فرات و بیخ گوش نیرو‌های آمریکایی انجام شده بود و هیچ رادار و سامانه پدافندی از عهده شناسایی و مقابله با آن بر نیامده بود.

1
علاوه بر آنکه پهپاد‌های شرکت کننده در نقاط متعدد، به صورت همزمان در این رزمایش، به سمت منطقه تعیین شده در جزیره بنی فارو حرکت کردند و اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار دادند، تصاویر منتشره از رسانه ملی نیز نشان می‌داد هر هدف با چندین بمب مورد اصابت قرار گرفته که نشان دهنده دقت بالا و هدف گیری مناسب این پرنده‌ها و اپراتور‌های آنهاست.

در هر صورت پیام‌های مهم و خاصی که سپاه در رزمایش بیت المقدس ۱ به نمایش گذاشت را می‌توان یک نمایش قدرت بزرگ، یک رکورد شکنی جهانی و البته یک نشانه از ورود سپاه به عصری کاملاً جدید در عرصه جنگ‌های نوین در قرن بیست یکم دانست که از نام آن نیز نشأت گرفته و این بار "الی بیت المقدس" با پرنده‌های بمب افکن و رادارگریز سپاه، میسر خواهد شد؛ انشاء الله.


منبع: مشرق

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۱۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
واعدوالهم مااستطعتم من قوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
آفرین.زنده باد سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
تکنولوژی جنگ های آینده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
این کارها امید را به انقلابیون و مسلمانان تزریق میکن
Iran (Islamic Republic of)
خانم
۱۳:۲۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
اینکه با اینهمه تحریم ار انواع مختلف سپاه به چنین پیشرفتهایی رسیده فقط یک معجزه الهی هست که نشون میده خدا وقتی به چیزی اراده کنه حتما اتفاق میفته حتی اکه همه دنیا صبح تا شب تلاش کنن که اون اتفاق نیفته
ان شالله بیش از بیش قدر انقلابی که خدا پیروزش کرد و الانم داره حمایتش میکنه بدونیم و شاکر الهی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۳۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
با عرض سلام به محضر امام عصرحضرت امام مهدی علیه السلام و درود و سلام به شهیدان اسلان و این آب و خاک و عرض ادب به رهبر معظم انقلاب ، به نظر من باید تا می توانیم خودمان را به انواع سلاح و تجهیزات مدرن و جدید مجهز کنیم با همین هاست که تا اکنون روی پا هستیم البته خداوند نگهدار غیور مردانی چون سردار سلیمانی و دیگران باشد امروزه هر چه داریم از دعای امام زمانمان و عنایت الله و برکت خون شهداست، ساخت انواع سلاح در هر زمینه ای چون فرهنگی و اقتصادی و ابعاد نظامی نیاز شدید امروز ماست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
والا اگه تو این شرایط به فرموده امام عزیز:
اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
همه دارن زحمت میکشن شب و روز
دست همه رو میبوسیم.
لکن ماموریت ذاتی سپاه بسیار حساس و مهم هست.-دست مریزاد نیروهای مدافع کشورمان
Iran (Islamic Republic of)
اا
۲۰:۱۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
درود بر شپاه .

درود بر ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بخدا الان تو این وضعیت اقتصادی بد همین کاراست که ما روسر پا نگه داشته واقعا دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۴۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
الی بیت المقدس ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
درود بر سردار سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
پهپادها خوبیشان نسبت به هواپیما ها هزینه ساخت و نگهداری کمتر و تولید انبوه بیشتر است.
پس ناوگان پهپادی ایران اسلامی هم باید بسیار گسترده تر و هم بسیار پر تعداد تر و هم چالاکتر باشد.
پس هر تعداد ساختن این پهپادها، باز هم کم است.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۴۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
آفرین
ساخت و تولید انبوه پهپادها و بکارگیری انواع گسترده آن ،اهمیت بسیار و ویژه ای دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
یکی از بزرگترین خودروسازی های آسیا و یا جهان را در قطبی مستقل بسازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بزرگترین خودروسازی جهان و بزرگترین ناوگان خودرویی را هم داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
،چرا که هم بی نهایت گران هم خیلی بی کیفیت است ومهمتر در شان ایرانروایرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۳۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
با سلام.باورش برام خیلی سخته که ما اینها رو ساخته باشیم وقتی می بینم در سایر صنایع مثل صنعت خودروسازی اینگونه عمل می شود.
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۲:۲۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
حسین عزیز
خودرو سازی دست مافیا است نه سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانژاد
۱۷:۳۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
همانطور که آمریکا در اطراف ایران صدها پایگاه دارد حق خود بدانید که در اطراف آمریکا چندین پایگاه داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
پهباد هسته ای بسازید
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۶:۳۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
سلام.خونه و درود بر سربازان امام زمان.خدا قوت
خواهشا ب خاطراوضاع ما فقیر فقرا هم ی کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
درد و بلاتون بخوره توسر دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
سپاه بهترین مدافع برای انقلاب اسلامی مردم بوده هست وخواهدبوداست.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
محمدصفایی جانبازولایت
۱۵:۳۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
کورشودهرانک که نتوانددیدماخیلی خوشحالیم خودرسازی راهم ازان ها بگیریدبدهیدبرادران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
میگن سایپا گفته قادر به ساخت( موشک پراید) هم هست یعنی وانت پراید را تصور کنید،قیمتش هم یک میلیارد دلار !!! باور کنید!
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۴:۰۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
از سپاه پاسداران و وزارت دفاع خواهشمندیم تا پا به عرصه خودروسازی بگذارند و این مافیایی که این دو خودروساز با قیمت‌های نجومی براه انداختند را با خودروی ایمن و خوب قوی با قیمت مناسب به مردم واگذار کنند چون توانائی این کار را دارند . اگر قیمت خودرو پایین بیاید روی تمام اجناس تآثیر گذاراست بعنوان نمونه به هر فروشنده ای می‌گوئید چرا فلان چیز را گران می‌دهی می‌گوید بابا قیمت پراید شده ۴۳ میلیون تومان یعنی ملاک و پایه قیمت شده قیمت خودرو از این‌ روست که می‌گویم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باید قیمت خودرو پایین بیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۰۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
کیف کردم عالیه چنتا هواپیمای خفنم بسازین ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین رسولی
۱۴:۰۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
سلام دلاوران

م---------رگ ب------ر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۲۲:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مرگ بر صهیونیزم جهانی
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر انگلیس
مرگ بر منافق
مرگ بر ضد ولایت فقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
کاشکی اقتصاد رو هم بدن بچه ها سپاه که یکم پیشرفتش ببینیم
درود بر شما سربازان بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
ماشاالله دم سپاه گرم
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۱۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مایه افتخار ماست که برادران دلاور سپاه پاسداران اینگونه روزبه روز قدرت خودشان دارد مقابل دشمنان اسلام و این ملت نشان می دهند .
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
باسلام درود بردلاوران بزرگ مردسپاه مرگ براسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
خسته نباشیدنیروهای سپاهی خودروسازی را به سپاه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
یه جوون 18 ساله
۱۱:۴۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
عاشق این پیشرفتم من یه جوون 18 ساله تو این مملکت فقط دلم به رهبری و سپاه خوشه و تصمیم دارم با تکیه بر سخن اقا وایشالله درس خوندن بیشتر یه نقشی تو این پیشرفت داشته باشم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
خدا کنه سپاه خودرو سازی کشور رو دست بگیره تا مردم ملموس تر این پیشرف هارو ببینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
سپاه افتخارایران است درودبردلاوران بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
الله اکبر لا اله الا الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
اقتدار ایران عزیز
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
موشکهای بالستیک در فاز اول و دوم بشدت اسیب پذیر هستند . سیستم های راداری دشمنان ایران در اطراف ایران این قابلیت رو به اونها میده که بتونن حمله پیش دستانه کنند یا براحتی بخش اعظمی از ظرفیت و استعداد موشکی کشور رو در دقایق اغازین نابود کنند.
به همین دلیل وجود تسلیحات اتمی جزئ لاینفک دکترین دفاعی و تهاجمی ایران باید باشه.
به هیچ عنوان موشکهای سنتی تهدیدی حتی متوسط برای کشورهایی که متخاصم هستند در برابر ما بحساب نمیان.
اگر جلز و ولز غربی را در مورد موشکهای بالستیک ایران میبینید صرفا از ترس اینه که یک روزی ایران به موشک اتمی دست پیدا کنه مثل کره شمالی. در اون زمان اونها بدبخت میشن اما فعلا خوش خوشانشونه . فشار امروز اونها مثل فشار اونها در ابتدای رسیدن ما به فناوری هسته ای بود زمانی که حتی اجازه نمیدادند یک سانترفیوژ داشته باشیم .
ایران باید به فناوری موشکهای هسته ای دست پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
من زیاد مثل شما در حوزه نظامی سر رشته ندارم وباید متخصیصین در این باره گفت و گو کنن که آیا موشک های بالستیک قدرت بازدارندگی کافی را دارن یا نه؟
ولی می دونم از لحاظ شرعی و فقهی رهبری تسلیحات موشک های اتمی را حرام اعلام کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
تا چشم دشمنان کور شود
Iran (Islamic Republic of)
یازینب
۱۱:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
فکرکنم شماکارشناس مسائل نظامی هستی ودرساخت موشک وپدافندکارکردی موشک بالستیک وقتی تست میشه یعنی قابلیت حمل کلاهک هسته ای داره وتاهرمقدارکه بخای میتونی برد بهش بدی مثلاهمون موشکی که دوسال پیش سپاه درخلیج فارس تست کردبابردتقریبا۱۰هزارکیلومترکه خودآمریکاهم تاییدش کردولی بعضی چیزادرموردموشک وکلاهک وبردنمیشه رسانه ای کرد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
ببخشیدشماکه کارشناس هستی این متن درموردیگان پهپادی سپاه بودنه موشک بالستیک وبعدموشک های بالستیک کلامجهزبه کلاهک سوختی هستندبستگی به استفاده وبردداره والان اصلابمب اتم خیلی قدیمی مثل بمب هیدروژن وغیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
موافقم باهات
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۱۲:۲۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
عذر میخوام مگه همین موشک های سنتی کاملا ساده نبود که اسرائیل تو وحشت خودش فرو برد؟
گنبد آهنین کجا بود؟ تونست جلو موشک ساده سنتی کاری بکنه؟
قرار نیست ما مستقیم دشمنان رو بزنیم اونم با موشک بالستیک!
دشمنان ما کلی پایگاه دور ما ساختن که به منزله گورستان خودشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۳۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
بابا کارشناس بابا دکترای فناوری موشکی کجا بودی تا حالا چرا کسی تا حال کشفت نکرده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
ماباید بمب اتمی وهیدروژنی بسازیم آنهم به تعدادبالا وموشکهای قاره پیمای رادارگریز که تمامی خاک آمریکا راتحت پوشش قراردهد.انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
خدا قوت
و عدو لهم مااستطعتم من قوه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
از خداوند می خواهم و آرزو دارم که حالا که محور مقاومت قوی شده یک بار دیگر اسرائیل حماقت کرده و به یکی از جناحهای این محور حمله کند تا بلائی بر سرشان بیاوریم که حتی از پیش بینی حضرت آقا رهبر معظم له و عظیم الشان انقلاب زودتر صهیونیست و اسرائیل نابود و محو شود یعنی حتی به 25 سال آینده هم نرسد.................
Germany
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
درود بر دلاوران بزرگ مرد سپاه
آخرین اخبار