تبریز، زادگاه ستارگان بلند آوازه‌ای در ادب، علم و دانش ایران است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبریز زادگاه ستارگان بلند آوازه‌ای در ادب، علم ودانش ایران بوده و تاریخ پرباروغنی داشته و باید مراقب حفظ جایگاه تبریز در این عرصه بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی گفت: بزرگان این شهر و مسئولان فرهنگی کشور وظیفه دارند آموزش، روح نقادی و پژوهش را پاس بدارند.

وی در خصوص شهرت پروین اعتصامی در دنیا، گفت: آوازه او از مرز‌های کشور بیرون رفته و امروزه دربیشتر نقاط دنیا ترجمه سروده‌های وی به صورت عربی، انگلیسی، اردو و به زبان‌های مختلف وجود دارد.

جوادی با بیان این که پروین اعتصامی درک درستی از اصلاح جامعه داشت، گفت: جامعه ایران و هیچ جامعه‌ی دیگری تا زمانی که روح شفقت و مهربانی را پیدا نکند، اصلاح نمی‌شود در این میان اشعار پروین، چون آینه‌ای است که درد و رنج درونی وی -که ناشی از احساس درد و رنج بیرون جامعه است- در آن دیده می‌شود و تا زمانی که چنین روحی در میان مردم رواج پیدا نکند، حتی با عدالت محض نیز نمی‌توان جامعه را اصلاح کرد و پروین درک درستی از این مشکل داشت.

جوادی در خصوص مضمون و محتوای اشعار پروین اعتصامی اظهار کرد: وی به اندیشه و آثار کلاسیک درباره شعر و مفهوم اصلی تراژدی در اندیشه یونانی و ارسطو که ترکیبی از کشف و دگرگونی است، واقف بوده است.

وی با اشاره به مثنوی گره گشای پروین اعتصامی، افزود: این داستان نشان دهنده این است که وی نه تنها قریحه شعری داشته، بلکه به ساختاری که در اندیشه یونانی و ارسطویی وجود داشته، آشنایی دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مطرح شدن اشعار پروین اعتصامی در سطح جامعه، اظهار کرد: هر کشوربه اقتباس از ادبیات کلاسیک و شعرش فیلم، مستند و رمان تهیه کرده و در سطح جامعه منتشر می‌کند، اما متاسفانه در خصوص پروین اعتصامی این کار انجام نشده و جایگاهش در سطح جامعه را نیافته است.

وی در پایان افزود: پروین اعتصامی از جهت این که کشور ما قرن‌ها تجربه زن شاعر بزرگی، چون او را نداشته است، استثنا بوده که او این کمبود دیرینه را جبران کرد و با حضورش بر غنای ادب ایران افزود.

 

انتهای پیام/ش

برگزاری جشنواره بین المللی پروین اعتصامی در تبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار