داودزی: برقراری صلح در افغانستان نیازمند هماهنگی است

نماینده رئیس جمهور افغانستان در امور صلح گفت: ابتکارات خوبی از سوی کشورهای مخلتف برای برقراری صلح در افغانستان مطرح شده که نیاز به هماهنگی دارند.

داودزی: برقراری صلح در افغانستان نیازمند هماهنگی استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد عمر داودزی، نماینده رئیس جمهور افغانستان در امور صلح در نشستی که صبح امروز (یکشنبه) با حضور نمایندگان سفارت کشور‌های مختلف در مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به روند صلح افغانستان اظهار کرد: امسال را سال صلح نام گذاری کرده  و امیدواریم در این سال صلح در افغانستان شکل بگیرد٬ زیرا تمام کشور‌ها حتی آمریکا و ناتو هم از صلح صحبت کرده اند اما متاسفانه هماهنگی بین این ابتکارات وجود ندارد. دلیل آمدنم به ایران هم این است که در خصوص این ابتکارات هماهنگی ایجاد کنم.

وی بیان کرد: در سال ٢٠١٨ در مورد جنگ و انتخابات مذاکراتی را داشته ایم و هم اکنون تلاش می‌کنیم از فرهنگ جنگ به فرهنگ صلح برسیم.  آمریکا طالبان را تروریست  اعلام کرده بود و نیازی به مذاکره وجود نداشت، اما شاهد بودیم که  تمایل سیاسی این کشور تغییر کرده است و آمریکا حالا از صلح صحبت می‌کند و تمام همسایگانمان نیز علاقمند هستند که مذاکراتی برای برقراری صلح در افغانستان انجام شود٬  در همین راستا هم نشست چهار جانبه آمریکا چین. پاکستان و افغانستان برگزار شد.

داودزی ادامه داد: روسیه چندین گفتگو برگزار کرد و در عین حال ایران هم با گروه طالبان مذاکراتی داشت و قبل از سفر هیات طالبان به تهران گروهی از ایران به افغانستان سفر کردند تا از خواست و نظر افغانستان مطلع شوند و در مورد محور‌هایی مذاکراتی مشورت کردند. در همین حال آمریکا تلاش داشت گفتگو‌ها در پاکستان انجام شود، اما مذاکرات در دوحه قطر برگزار شد و ما امروز شاهد ابتکاراتی در منطقه هستیم اما متاسفانه هماهنگی بین این موارد وجود ندارد٬ دلیل آمدنم هم این است که در خصوص این ابتکارات هماهنگی ایجاد کنم.

داودزی افزود: در افغانستان همزمان با صلح باید در مورد امنیت هم صحبت کرد اکنون نیرو‌های امنیتی این کشور در شرایط خوبی هستند در حالی که در گذشته زیر فشار طالبان قرار داشتند.

وی ادامه داد: ٥ دور مذاکرات برگزار شد که در هر دور آقای خلیلزاد به کابل آمد و خلاصه آن را به دولت انتقال داد، اما در مذاکرات ششم این دور که ١٥ روز بود یک نگرانی شکل گرفت که خلاصه آن به دولت منتقل نشد.

داودزی با بیان اینکه تماس‌های غیر رسمی بین دولت و طالبان وجود داشته تاکید کرد که ملاقات رسمی و مذاکرات در این چارچوپ نداشته ایم.

وی تصریح کرد: قوای نظامی قوی، کاهش فشار منطقه‌ای و فشار از طرف مردم که از منطقه هلمند شروع شده سه مسئله‌ای است که می‌تواند قفل عدم آغاز مذاکرات با طالبان را بگشاید.

وی اضافه کرد: مردم از طالبان می‌خواستند با دولت مداکره کند چراکه آنها صلح امنیت و بازسازی می‌خواهند  و رسیدن به این خواسته ها در نهایت نیازمند مذاکره است، چون زبان همدیگر را می‌فهمیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: افغانستان ، طالبان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار