اما و اگر های طرح جامع وکالت

طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت اسفند ۹۶ از سوی مجلس اعلام وصول شد، موضوعی که از همان ابتدا گلایه‌مندی جامعه وکالت را به همراه داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، اخیرا این طرح از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای رفع ابهامات و کاستی‌ها عودت داده و در انتظار رفع ایرادات مطرح شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای استان قزوین می‌گوید: «تصویب طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت تیر خلاصی بر پیکر نهاد وکالت و آینده‌سوزی جوانان است».

نسخه‌چی معتقد است: یکی از مفاد این طرح حذف آزمون ورود به شغل وکالت است که اعتراضات جامعه وکلا را به همراه داشته است.
وی همچنین گفت: «امروز آن چه بیشتر از هر امر دیگری با طرح و تصویب طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت این نهاد را تهدید می‌کند این است که طراحان قوانین وکالت بدون توجه به نظر کارشناسی وکلا در این طرح کارکرد دیگری برای این نهاد تعریف کرده اند.»

وی افزود: «گویا قرار است نهاد وکالت که در حال حاضر بسیاری از وکلا و کارآموزان آن به علت وضعیت بد اقتصادی کشور بیکارند با ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان حقوق هزینه، تصمیمات غیرکارشناسی و غلط کسانی را بدهند که در سال‌های گذشته بدون توجه به وضعیت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق قضائی، بدون ضابطه خیل عظیمی از جوانان را ترغیب به فراگیری این رشته کرده و فرصت طلائی جوانی آن‌ها را سوزانده‌اند.»

رئیس هیئت مدیره کانون وکلای استان با بیان این‌که با تصویب چنین قوانین پرهزینه کانون‌های وکلای دادگستری هم مانند دانشگاه‌های امروز و بسیاری از موضوعات دیگر با مشکلات لاینحل روبرو خواهند شد گفت: کانون‌های وکلای دادگستری، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عصاره ملت هستند و وکالت عام از مردم دارند تا از حقوق آن‌ها دفاع کنند انتظار دارد با شجاعت مانع طرح و تصویب قانونی شوند که بدون نظر کارشناسی و طرح در کمیسیون قضایی مجلس و اخذ نظر وکلای دادگستری تدوین شده است.

*ظرفیت پذیرش فارغ‌التحصیلان حقوق در آزمون وکالت باید منطبق با استانداردهای جهانی باشد

از سوی دیگر بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی که یکی از امضاکنندگان طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت است در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره این طرح گفت: دو دیدگاه درباره این طرح وجود دارد، نگال اول حذف مطلق آزمون پذیرش است و دیگری پذیرش هر ساله با کمترین تعداد فارغ‌التحصیل رشته حقوق است، دو نگاهی که به‌نظر صحیح نیست.
وی که پیش از این گفته بود سازوکار تعیین ظرفیت آزمون وکالت مبتنی بر استاندارد‌های جهانی نیست افزود: در دنیا به به‌طور میانگین به ازای هر صدهزار نفر ۲۴۰ وکیل فعالیت می‌کند؛ اما در کشور ما این آمار ۷۶ وکیل است.

او گفت: در کناراین‌که در آزمون ورودی باید پذیرش‌ها نزدیک به استاندارد جهانی باشد؛ باید کیفیت و صلاحیت علمی پذیرفته‌شدگان هم در نظر گرفته شود چرا وکلا با جان و مال مردم سروکار دارند.

نماینده مردم تاکستان با این نظر که آزمون ورودی به کلی باید برداشته شود مخالف و معتقد است باید سازوکاری عقلانی برای این موضوع اتخاذ کرد و از تندروی‌ها و کندروی‌ها برحذر باشیم.

وی درباره این انتقاد که در طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت به استقلال نهاد وکالت خدشه وارد شده است گفت: آنچه که مسلم است استقلال نهاد وکالت برای اجرای صحیح عدالت ضروری است چرا که یک دادرسی عادلانه نیازمند بی‌طرفی و نبود فشار‌ها به وکیل به عنوان احیا کننده حق تضیع شده موکل خود است، از این رو طرح مذکور به دلیل ایرادات فراوانی که داشت عودت داده شده است و پس از رفع ایرادات به کمیسیون قضایی و حقوقی و سپس به صحن مجلس ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/.

طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت در انتظار تدبیر مجلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار