به مناسبت روز جهانی جنگل؛

سازمان جنگل‌ها نمی‌تواند به تنهایی عوامل تخریب جنگل‌ها را کاهش دهد

پور مقدم گفت: اگرچه سازمان جنگل‌ها متولی اصلی جنگل‌های کشور است، اما به تنهایی نمی‌تواند عوامل تخریب جنگل‌ها را کاهش دهد.

سازمان جنگل ها عملیات تخریب جنگل را کتمان نکرده است/قانون تنفس جنگل امری مهم در بازسازی رویشگاه هاکامران پور مقدم رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه روز اول فروردین به سبب اهمیت جنگل برای کل کشور‌های دنیا روز جهانی جنگل نامگذاری شده است، اظهار کرد: همه ساله سازمان ملل روز اول فروردین را به سبب اهمیت جنگل و رویشگاه‌ها جشن می‌گیرد و شعار امسال روز جهانی جنگل، مباحث مربوط به آموزش، ترویج مفاهیم و اهمیت جنگل انتخاب شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت اکوسیستم‌های جنگلی و نقش آن در حیات بشر، توسعه رویشگاه‌های جنگلی و ترویج مشارکت مردم در بحث حفاظت از جنگل‌ها امری ضروری است.

پور مقدم ادامه داد: آمار جنگل‌ها در سال ۱۳۳۶ براساس عکس‌هایی هوایی تهیه شد و آنچه که مسلم است، شیوه‌های بهره برداری جنگل نسبت به گذشته تغییر کرده است چرا که در زمان قبل از انقلاب عموم طرح‌های جنگل داری در قالب قطع یکسره بود که به مرور سیاست جنگل داری تغییر پیدا کرده و به سمت سیاست جنگلداری نزدیک به طبیعت رفته است و این امر در بازسازی جنگل‌ها تاثیر بسزایی دارد.

وی در ادامه افزود: از سال ۹۳ پایش ماهوره‌ای جنگل‌های کشور در کنار پایش زمینی در دستور کار قرار گرفته و از سال‌های ۹۵ و ۹۶ به صورت سراسری در آمده است؛ بر اساس این سیستم، جنگل‌های کشور را بر اساس تفکیک مکانی ۱۰ متر در روی زمین مورد بررسی قرار می‌دهیم که دقت بالایی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت بحث استراحت و تنفس جنگل در بازسازی رویشگاه‌های جنگلی بیان کرد: در سال‌های اخیر، بحث استراحت جنگل مطرح شد که براساس مصوبه قانون برنامه ششم هر گونه بهره برداری چوبی از جنگل‌ها ممنوع است، این امر در احیا و بازسازی جنگل‌ها تاثیر بسزایی دارد.


بیشتر بخوانید: کنترل ۲۸۰ میلیون مترمکعب سیلاب شمال کشور با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری


پور مقدم سطح جنگل‌های شمال کشور در سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ را حدود ۱.۹ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: براساس آخرین آمار و اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای، سطح جنگل‌های شمال کشور بالغ بر ۲ میلیون هکتار است، این امر نشان می‌دهد روند کاهشی جنگل‌های شمال تا حدودی جبران شده است.

رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه عوامل طبیعی و غیر طبیعی در آسیب رساندن جنگل‌های کشور نقش دارند، افزود: مقابله با این تهدیدات با اصول مدیریت پایش، نگهداری و احیایی جنگل‌ها در درست انجام است و سرعت این اقدامات به مراتب از تخریب جنگل‌ها بیشتر است، بنابراین اظهارات مطرح شده مبنی بر از بین رفتن جنگل‌های شمال کشور به طور مثال برای ۳۰ سال آینده درست نیست.

 اظهار نظر درباره تغییرات کمی و کیفی جنگل ها باید بر مبنای مطالعات و تحقیقات باشد

رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با انتقاد از مباحث مطرح شده پیرامون از بین رفتن جنگل‌های شمال تا ۳۰ سال آینده بیان کرد: هر گونه اظهار نظر در رابطه با مباحث جنگل به ویژه در خصوص تغییرات کمی و کیفی باید بر مبنای مطالعات و تحقیقات باشد و اظهار نظر کلی بدون تحقیقات پایه و اساس علمی ندارد.

پور مقدم ادامه داد: سازمان جنگل‌ها در ۱۰ سال اخیر، بحث ارزیابی کمی و کیفی جنگل‌ها را انجام داده است بطوریکه در ۳ سال اخیر سیستم پایش ماهواره‌ای راه اندازی شده تا عملیات پایش جنگل‌ها با تصاویر انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها مباحث پیرامون عملیات تخریب جنگل را کتمان نکرده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه عوامل تخریب بسیار گسترده است، اما سازمان جنگل‌ها با طرح احیا و مدیریت سازمان جنگل‌ها سعی کرده است عوامل تخریب را کاهش و برخی لکه‌ها را بازسازی کند. از این رو نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد که بعد از ۳۰ سال جنگل‌ها از بین می‌رود.

رئیس شورای عالی سازمان جنگل، مرتع و آبخیزداری در ادامه افزود: سازمان جنگل‌ها و دولت به دنبال این هستند که به سبب اهمیت رویشگاه‌های جنگلی با اجرای طرح‌های حفاظتی و مدیریتی عوامل تخریب را کنترل و کاهش دهند.

این مقام مسئول مباحث آموزش، تحقیقات و اجرا در مدیریت جنگل‌ها را موثر دانست و گفت: اگرچه سازمان جنگل‌ها متولی اصلی جنگل‌های کشور محسوب می‌شود، اما به تنهایی نمی‌تواند عوامل تخریب جنگل‌ها را کاهش دهد، از این رو همکاری سایر دستگاه‌های ذی ربط و مشارکت‌های مردمی در حفاظت و مدیریت از رویشگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

رئیس شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: در سال ۹۸ نیز برنامه دقیق تری برای مبارزه با آفات در نظر گرفته ایم تا در کنار بهبود کمی شرایط جنگل‌های کشور از لحاظ کیفی شرایط بهتری داشته باشیم.

پورمقدم گفت: در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ به دلیل قطع یکسره درختان در مناطقی از جنگل‌های کشور، سطح جنگل‌ها کاهش یافت، اما بعد از پیروزی انقلاب به سمت مدیریت نزدیک به طبیعت جنگل‌های کشور نزدیک شدیم.

 برخورد جدی با قاچاقچیان چوب در کشور

پورمقدم درباره پدیده قاچاق چوب در کشور بیان کرد: به هر حال قاچاق چوب در کشور وجود دارد و به طور کلی نمی‌توان آن را تکذیب کرد، اما با توجه به ممنوعیت برداشت چوبی از جنگل‌ها در برنامه ششم توسعه، هر محموله چوبی که مشاهده کنیم با عنوان قاچاق با آن برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمامی کامیون‌هایی که در سطح شهر و جاده‌های کشور اقدام به حمل چوب می‌کنند، قاچاق تلقی می‌شود، گفت: البته ممکن است این چوب‌ها ناشی از زراعت چوب یا چوب مازاد درختان میوه باغات باشند که تشخیص این امر برای ماموران سازمان جنگل ها و نیروی انتظامی دشوار نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار