باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

آیین‌های نوروزی در مینودشت

نوروز باستانی، سرچشمه‌ای کهن دارد، به هر نقطه از این کشور پهناور که بنگرید آداب و رسومی در آن نهفته است که بخشی از هویت مردم منطقه را نشان می‌دهد که دیدن و شنیدن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، وجود اقوام مختلف در گلستان باعث شده تا در اعیادی همچون نوروز شاهد آداب و رسوم خاصی از مردم گلستان باشیم، از جمله شهرستان‌هایی که مردم آن در نوروز آداب و رسوم خاصی دارند شهرستان مینودشت است یکی از شهرستان‌های گلستان در شمال شرقی ایران که اقوام محلی همچون، قزلباش، تات و مهاجران قدیمی از جمله آذری، سیستانی، خراسانی و شاهرودی نیز در آن زندگی می‌کنند.
 
آیین‌های نوروزی در مینودشت


هدیه‌ای برای نو عروسان


از آداب و رسوم مردم مینودشت می‌توان به سفره آچما اشاره کرد، آیینی برای نو عروسانی که هنوز به خانه خود نرفته اند.

کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در این مراسم از طرف خانواده داماد برای نوعروسی که هنوز به خانه خود نرفته است هدایایی آورده می‌شود.
 
آیین‌های نوروزی در مینودشت

ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: این مراسم کاملا زنانه است و از اقوام نزدیک داماد، لباس و سفره‌ای از جنس پارچه را به همراه سینی‌هایی از حلوا برنجی در کنار نان‌های محلی، چون کاک و دیگر شیرینی‌ها به عنوان هدیه به خانه نوعروس می‌برند.

رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مینودشت گفت: در عید نوروز در دور همی‌ها بازی‌های محلی، چون توپ آغاجو و کشتی محلی نیز میان جوان تر‌ها انجام می‌شود.

پور مهدی افزود: معنی تحت الفظی آن "توپ و چوب" است.

وی ادامه داد: در این بازی که از دو گروه تشکیل شده است یک نفر از گروهی که توپ را دارند آن را پرتاب می‌کند و نفر دیگر از گروه دوم که چوبی در دست دارد باید طوری به توپ ضربه بزند که آن را به دورترین فاصله از زمین بازی بفرستد و بعد چوب را بیندازد و از مسیر از پیش تعیین شده‌ای برود و باز گردد بدون آنکه با توپ توسط گروه دیگر زده شود.
 
آیین‌های نوروزی در مینودشت

پور مهدی رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مینودشت گفت: برای کسانی که آشنایی با این بازی ندارند باید گفت که این بازی شباهت‌هایی به ورزش بیس بال و یا در هندوستان تحت عنوان کریکت در حال اجرا است وجود دارد.

وی همچنین گفت: با آمدن فصل بهار یکی دیگر از بازی‌هایی که بین مردم خصوصا مردم روستا بسیار رواج دارد کشتی محلی است هیجان، خاطرات و لحظات خوشی که با کشتی گرفتن در زمین بازی در روستا همه را به وجد می‌آورد.
 
آیین‌های نوروزی در مینودشت

وی افزود: این بازی در حضور بزرگان و ریش سفیدان منطقه برگزار می‌شود.


طعم خوش غذا‌های محلی در مینودشت


ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: پختن غذا‌های سنتی شهرستان مینودشت در ایام نوروز یکی دیگر از آداب و رسوم مردم این شهرستان است.

وی افزود: غذا‌هایی خوش مزه و لذیذی که می‌تواند برای هر کس تجربه‌ای دلچسب باشد در عید نوروز وقتی مردم مینودشت به خانه‌های همدیگر می‌روند یا اینکه مهمانی از بیرون برایشان می‌آید میزبان با غذا‌های سنتی از آن‌ها پذیرایی می‌کند.

ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: از جمله این غذا‌ها می‌توان به بولامه که شبیه حلیم است، باسترما پلو که، باسترما به معنای دفن شده است یعنی محتویات غذا داخل آن قرار می‌گیرد اشاره کرد.
 
آیین‌های نوروزی در مینودشت

وی ادامه داد: غذا‌هایی مانند نخود پلو با کشمش، خورشت و جرجرم که نوعی خورشت با محتویات گوشت گوسفند با استخوان، ماش، لوبیا چیتی و سبزی است برای پذیرایی از مهمانان استفده می‌شود.

چیزی که بیشتر از همه در آداب و سنن این قوم به چشم می‌خورد کنار هم بودن است چیزی که این روز‌ها میان مردم کم رنگ‌تر شده است حال بیش از آنکه تکنولوژی را واسطه تبریک هایمان قرار دهیم و از جمع گریزان باشیم در سال جدید به استقبال آداب و سنن کهن برویم و آن‌ها را زنده کنیم.


گزارش از فاطمه حبیبی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.