چگونگی تشخیص فتق/ چند نوع درمان برای عارضه فتق وجود دارد؟

یک متخصص داخلی گفت: فتق به صورت یک برآمدگی در کشاله ران و یا سایر نواحی شکم ظاهر می‌شود که دردناک است.

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فتق اظهار کرد: فتق اینگوینال بیماری شایعی است که به ویژه در مردان رخ می‌دهد و عوارض خطرناکی مانند گیرافتادگی، انسداد روده، اختناق و حتی تهدید حیات را به دنبال دارد، بنابراین همه فتق‌ها باید مورد عمل جراحی قرار گیرند؛ برای ترمیم فتق‌ها ۲ شیوه جراحی هرنیوپلاستی به روش باز و هرنیوپلاستی لاپاراسکوپیک وجود دارد.

علائم فتق چیست؟

این متخصص داخلی بیان کرد: فتق به صورت یک برآمدگی در کشاله ران و یا سایر نواحی شکم ظاهر می‌شود؛ ممکن است بیمار در ناحیه فتق، به خصوص هنگام لمس شدن، درد داشته باشد، گاهی ایجاد درد قبل از تورم بروز می‌کند، اندازه برآمدگی ممکن است در حالت ایستادن و یا افزایش فشار داخل شکم مانند سرفه کردن، بزرگتر شود.

(خیر عید) چگونه فتق را تشخیص دهیم؟


بیشتر بخوانید: فتق ناف چیست؟/ تورم شکم نوزاد را جدی بگیرید


ارغوانی ادامه داد: هنگام ایجاد فتق احتمال بروز علایم انسداد روده مانند تهوع و استفراغ وجود دارد که این حالت بسیار خطرناک است و باید به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه شود؛ هیچ درمان طبی برای بیماری فتق وجود ندارد و این عارضه تنها با انجام جراحی قابل درمان است، در طی جراحی، قسمت‌هایی که برآمده است به جای خود برگردانده می‌شود و در صورت نیاز از مش‌های مصنوعی برای تقویت دیواره شکم استفاده می‌شود.

وی افزود: در صورت عدم جراحی، ممکن است روده به داخل برآمدگی فتق کشیده شود که این امر منجر به انسداد روده خواهد شد؛ در این شرایط، جراحی پیچیده‌تر است و عوارض بیشتری دارد؛ بیماری فتق به دلیل ضعف لایه‌های داخلی عضلات دیواره شکم بروز می‌کند که منجر به ایجاد برآمدگی بالون شکل و ورود روده کوچک و سایر اندام‌های داخل شکمی در این ناحیه می‌شود.

(خیر عید) چگونه فتق را تشخیص دهیم؟

فتق در مردان، شایع‌تر از زنان

این متخصص داخلی تشریح کرد: فتق ممکن است در مردان و زنان با هر سنی مشاهده شود، اما در مردان شیوع بیشتری دارد؛ عواملی مانند بلند کردن وزنه سنگین، افزایش وزن، سرفه مداوم و زور زدن هنگام اجابت مزاج می‌تواند احتمال بروز مجدد فتق در بیمارانی را که تحت جراحی فتق قرار گرفته‌اند را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید: فتق کشاله ران (INGUINAL HERNIA) چيست؟


ارغوانی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد از فتق‌ها، در کشاله ران ایجاد می‌شود که شامل ۲ نوع مستقیم و غیر مستقیم است؛ در فتق غیر مستقیم، در دوره جنینی جنس مذکر، مسیری برای جابجایی بیضه‌ها از شکم به داخل کیسه بیضه وجود دارد که بطور طبیعی باید قبل از تولد بسته شود، در صورت باز ماندن این مسیر، احتمال ابتلا به فتق کشاله ران در سنین بالاتر افزایش پیدا می‌کند، این نوع فتق در هر سنی می‌تواند ایجاد شود.

وی یادآوری کرد: در نوع مستقیم، فتق به دلیل ضعیف شدن عضلات دیواره شکم به وجود می‌آید که در برخی موارد در مردان این عارضه تا کیسه بیضه نیز پیش می‌رود، بر خلاف نوع غیر مستقیم که در هر سنی رخ می‌دهد، فتق مستقیم بیشتر در سنین میانسالی و پیری بروز می‌کند، زیرا با افزایش سن، عضلات دیواره شکم ضعیف‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
والا من عمل کردم بعد از سه ماه وضعیت ام مثل قبل عمل هستش
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم غلامی فشارکی
۲۲:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
فقط جراحی؟؟!! که بعد باز عود کنه
هنوز به جایی نرسیدیم که با دوا و قرص درمانش کنن ؟پس قدیمی ها چیکار میکردن ؟
Iran (Islamic Republic of)
یوسف.نعمتی
۱۱:۵۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
با.سلام..مندوطرفشکمم.بادمیکند.کهباعث.دردشدید.مشوم
Iran (Islamic Republic of)
روزگار پیرم کرد
۰۸:۳۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
فقط جراحی هنوز به جایی نرسیدیم که از قرص و دارو حرکتی چیزی فقط جراحی پس این علم چندین سالتون در حد همین پزشکی ضعیف روحت شاد ابوعلی سینا