باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نشانه‌هایی پنهان از سرطان کلیه/ خستگی و بی‌حالی مداوم را جدی بگیرید

سرطان سلول کلیوی معمولا به صورت یک تومور در دیواره‌ یکی از کانال‌های کلیه رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که بیشترین توجه‌ها در انواع سرطان به سوی شایع‌ترین آنها مانند سرطان پروستات، پوست و سینه است، اما باید توجه داشت که سرطان کلیه یکی از ۱۰۰ سرطان شایع در دنیا به شمار می‌رود؛ هنگامی که درباره‌ سرطان کلیه صحبت می‌شود، معمولا تمامی توجهات به سمت سرطان سلول کلیوی (RCC) معطوف می‌شود که ۸۵ درصد از انواع سرطان کلیه را به خود اختصاص داده است.

سرطان سلول کلیوی معمولا به صورت یک تومور در دیواره‌ یکی از کانال‌های کلیه رخ می‌دهد؛ در نظر داشته باشید که هر فردی ۲  کلیه دارد که هر کدامشان به اندازه‌ یک مشت انسان هستند، وظیفه کلیه‌ها تصفیه خون از مواد زائد و سموم موجود در آن است، همچنین کلیه‌ها در حفظ تعادل ترکیبات شیمیایی خون نیز نقش دارند.

نشانه‌های پنهان سرطان کلیه/سرطانی موذی در بدن که قابل درمان است


بیشتر بخوانید: «تومور ویلمز» شایع‌ترین نوع سرطان کلیه در کودکان + راه‌های تشخیص و درمان


علی ارغوانی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کلیه‌ها علاوه بر تولید ادرار، هورمون‌هایی تولید می‌کنند که باعث هضم آسان غذا می‌شوند و در تولید سلول‌های قرمز خون در مغز استخوان دخالت دارند؛ کلیه‌ها بسیار مهم و حیاتی هستند و کارایی بسیار بالایی دارند، حال باید دید هنگام بروز مشکل در این اندام‌ها، چه باید کرد؟

 خون در ادرار، شایع‌ترین علت سرطان کلیه

 این متخصص داخلی بیان کرد: وجود خون در ادرار شایع‌ترین علامت پیشرفت سرطان سلول کلیوی به شمار می‌آید؛ این بیماری در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد، اگر خونریزی زیادی صورت بگیرد خون به صورت روشن و تازه دیده می‌شود، اما اگر خونریزی به صورت کم و آهسته باشد خون به صورت تیره دیده می‌شود، یعنی فرد می‌تواند با توجه به رنگ خون موجود در ادرار، به میزان خونریزی کلیه پی ببرد.

ارغوانی ادامه داد: درد و یا احساس فشار در پهلو‌ها و پشت می‌تواند یک نشانه از سرطان سلول کلیوی باشد؛ این علامت زمانی آشکار می‌شود که RCC در مراحل پیشرفته باشد، افزایش حجم کلیه در این بیماری می‌تواند سبب وارد آمدن فشار بر سایر بافت‌های اطراف کلیه و بروز احساس درد در افراد شود.

نشانه‌های پنهان سرطان کلیه/سرطانی موذی در بدن که قابل درمان است


بیشتر بخوانید: عامل جدید ابتلا به سرطان کلیه کشف شد


وی با اشاره به اینکه کلیه نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن و هضم غذا‌ها بر عهده دارد، گفت:  اگر کلیه‌ها در انجام کارشان دچار مشکل و ناتوانی شوند، جذب مواد غذایی به هم می‌ریزد و این امر سبب بروز بی اشتهایی، کاهش وزن و یا هر دوی آن‌ها می‌شود.

این متخصص داخلی افزود: در بسیاری از موارد، افراد وقتی برای درد پهلو و یا شکم خود سی تی اسکن و یا MRI انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که به سرطان کلیه مبتلا هستند البته در بسیاری از موارد درد احساس شده در سایر مناطق، سبب تشخیص تصادفی سرطان کلیه می‌شود.

اگر زیاد خسته می‌شوید به سرطان کلیه شک کنید

ارغوانی ادامه داد: احساس خستگی مداوم و بی حالی می‌تواند با سرطان کلیه و بیش از صد نوع بیماری دیگر ارتباط داشته باشد؛ به دلیل اینکه این علامت غیر اختصاصی است، در وهله‌ اول نباید فکر کنیم دچار سرطان کلیه شده‌ایم اما برای تشخیص علت این خستگی مداوم، باید به پزشک مراجعه کنیم.

نشانه‌های پنهان سرطان کلیه/سرطانی موذی در بدن که قابل درمان است

وی افزود: با این حال باید بگوییم که کاهش وزن و بی اشتهایی مختص سرطان کلیه نیست، بلکه در سرطان‌های دیگر و بیماری‌های خودایمنی نیز ممکن است همین نشانه رخ دهد که نیاز به بررسی و پیگیری بیشتر پزشکی دارد.

مشکلات خونی؛ علت سرطان کلیه

این متخصص داخلی تشریح کرد: وجود تومور در کلیه می‌تواند منجر به کم خونی، عدم تعادل کلسیم و الکترولیت‌ها و سایر مسائل مربوط به خون شود؛ این نشانه نیز مختص سرطان کلیه نیست و در سایر بیماری‌ها نیز دیده می‌شود.

پس از تشخیص سرطان کلیه باید چه کرد؟

ارغوانی ادامه داد: بسته به مرحله‌ پیشرفت سرطان کلیه، معمول‌ترین و موثرترین روش درمان برای از بین بردن و حذف توده سلول‌های سرطانی، نوعی جراحی شناخته شده با نام «نفروکتومی» است که در این نوع جراحی، بخش سرطانی کلیه از بخش سالم آن جدا می‌شود.

نشانه‌های پنهان سرطان کلیه/سرطانی موذی در بدن که قابل درمان است


بیشتر بخوانید: سرطان کلیه مردان را سه برابر بیشتر از زنان تهدید می‌کند


وی یادآوری کرد: اگر سرطان کلیه زود تشخیص داده شود، نفروکتومی معمولا نتایج بسیار عالی و خوبی خواهد داشت؛ حتی اگر پزشکان نتوانند بلافاصله محل تومور سرطانی را تشخیص دهند، RCC همانند بسیاری از سرطان‌های دیگر مهاجم و با پیش روندگی بالا نیست، تشخیص زودهنگام سرطان، نتایج درمانی بسیار خوب و مثبتی به همراه خواهد داشت.

شیوع سرطان کلیه در مردان ۲ برابر زنان است

حسین فودازی متخصص آنکولوژی و دبیر انجمن رایوتراپی‌آنکولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرطان کلیه حدود سه درصد از انواع سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و شیوع این سرطان در مردان ۲ برابر زنان است؛ شیوع تومور‌های کلیه در سال‌های اخیر افزایش یافته است، چاقی و اضافه وزن و مصرف دخانیات از فاکتور‌هایی است که خطر ابتلا به تومور‌های کلیوی را افزایش می‌دهند.

نشانه‌های پنهان سرطان کلیه/سرطانی موذی در بدن که قابل درمان است

فودازی بیان کرد: افرادی که در صنایع با فلزات سنگین سروکار دارند و افرادی که در پتروشیمی‌ها و معادن فلزات مشغول به کار هستند به مراتب بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به تومور‌های کلیه هستند؛ کنترل وزن و ترک دخانیات شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان کلیه را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: استعمال سیگار خطر سرطان کلیه را 20 درصد افزایش می‌دهد


وی ادامه داد: احساس توده و  درد در پهلو‌ها و مشاهده خون در ادرار از علائم تومور‌های کلیه است که البته در مراحل پیشرفته مشاهد می‌شود، افراد در صورت بروز این علائم باید از خود درمانی پرهیز و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۱۵:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من هر کس مریضه زندگی براش بی معنی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
خدایاب بزرگی خودت قسمت میدم همه ی مریضا رو شفا بده یاباب الحوائج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
خداوندا هیچ بندای را با مریضی آزمایش نکن قسم ب بز گی وجلالت همه مریضارو شفا عنایت فرما.
Iran (Islamic Republic of)
S
۱۵:۲۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
انشالله خداوند عزیز به حق سید الشهدا به همه مریض ها رو شفا عاجل عطا فرماید.
Iran (Islamic Republic of)
فتح الله احمدیان.
۱۱:۱۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
خدایا،
به خودت پناه میبرم از امراض دوره آخر الزمان.
خداوندا به اسمآء باعظمت خودت همه بیمارها رو شفا بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
خدایا خودت به حق ابروی زهرا همه مریضا رو شفا بده . امین