دارابی گفت: راهکاری که می‌تواند نقدینگی را به سمت بورس و سرمایه‌گذاری در این محل سوق دهد، تشکیل بازار متشکل ارزی در کشور است.

ویژه عید/// بازار متشکل ارزی یخ نقدینگی را آب می کندهمایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تحلیل آسیب چند نرخی بودن ارز گفت: بازارهای کشور با چند نرخی شدن ارزها با تلاطمات جدی روبه‌رو شده‌اند. فردی گوشی را  با ارز دولتی وارد می‌کند، اما درفروش آن سوداگری کرده و با نرخ آزاد می‌فروشد.

وی افزود: این اتفاق در صنایع و مواد اولیه هم‌رخ می‌دهد تا اینکه گرانی بازارها را فرا می‌گیرد. خوشبختانه سال گذشته ایران تنها شاهد ۲ تا ۳ ماه تلاطمات شدید در بازارهای ارزی و سکه بود.

دارابی با تأکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کرد، گفت: توقع داشتیم این تلاطمات به سمت بازار سرمایه حرکت کرده و سودآوری کند، اما به دلیل عدم آگاهی جامعه، نقدینگی همچنان رشد می‌کند و به سمت بورس و بازار سرمایه نمی‌رود.


بیشتر بخوانید: افزایش سوددهی بازار سرمایه با سیاست‌های جدید ارزی


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار سرمایه سال خوبی را برای معاملات خود رقم زد، گفت: با توجه به عرضه‌های اولیه بزرگ در بورس، بازار توانست تعادل خود را نسبت به شرایط نابسامان بازار اقتصادی حفظ کند هر چند در برهه از زمان ریزش‌های زیادی را تجربه کرده است اما معتقدم سال آتی فرآیند خوبی را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سودهای بانکی شرایط را برای سرمایه‌گذاران سخت می‌کند، افزود: بانک‌ها باید به بازار سرمایه اعتماد کرده و اجازه تأمین مالی و فروش اوراق را به این محل واگذار کنند.

دارابی در پایان گفت: تنها دلیل فریز ماندن حجم نقدینگی، چند نرخی بودن ارز است. راهکاری که می‌تواند نقدینگی را به سمت بورس و سرمایه گذاری در این محل سوق دهد، تشکیل بازار متشکل ارزی در کشور است. این بازار اجازه رقابت بین سفته بازان و خریداران واقعی ارز را با یک نرخ می‌دهد. امیدوارم بانک مرکزی هر چه سریع تر بازار مشتکل ارزی را تشکیل دهد.

انتهای پیام/

بازار سرمایه در سال آینده شرایط خوبی خواهد داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار