تولیدکننده ادوات کشاورزی گفت: با وجود اینکه برای افزایش تولید همواره ترس ورشکستگی داریم، اما اگر دولت حامی خوبی باشد رونق تولید تجهیزات کشاورزی محقق خواهد شد.

ویژه عید///  ترس از افزایش تولیدات به علت نبود پشتوانهرسول قدرتی، تولیدکننده نمونه ادوات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش جدی کارآفرینی در کاهش فشارهای اقتصادی، گفت: زمانی که فعالان اقتصادی یک کشور توان و تخصص کافی برای تولید ابزارآلات مورد نیاز کشور دارند قطعا یک پله از کشورهای استعماری و تحت سلطه جلوتر هستند.

وی افزود: با وجود اینکه برای افزایش تولیداتمان همواره ترس ورشکستگی داریم، اما اگر دولت حامی خوبی باشد رونق تولید تجهیزات کشاورزی محقق خواهد شد.

قدرتی تاکید کرد: در ابتدای راه تنها یک شاگرد تولیدکننده دستگاه پنجه گاز بودم و در سن ۲۹ سالگی در یک کارگاه کار می‌کردم، اما طراحی‌های ویژه ای برای تولید تجهیزات کشاورزی نوین انجام می‌دادم. عمده ترین مشکلی که جامعه کارآفرین را تهدید می‌کند نبود سرمایه‌گذار برای تبدیل ایده‌های ناب به محصولات پایه یک جهانی است. اکثر تولیدکنندگان شهرستانی ابتدای راه، با فروش دارایی هایشان  شروع می‌کنند.  من هم تنها با داشتن ۷۰۰ هزار تومان شروع به کار کردم.

این تولیدکننده گفت: طرح یک دستگاه را در ذهن کشیده و شبانه روی این دستگاه کار کردم. کل هزینه ساخت این دستگاه در سال ۹۳ به ۲ میلیون تومان می رسید که من آن را در ۳ ماه طراحی، ساخته و تکمیل کردم.


بیشتر بخوانید: نگاهی به تجربه کشور‌های پیشرفته در حمایت از تولید داخل


وی افزود: به علت وجود مشکلات فراوانی که بر سر راه یک تولیدکننده وجود داشت فکرش را نمی کردم بتوانم اولین دستگاه را به فروش برسانم. اما خوشبختانه اولین فروش جرقه ای شد تا با افزایش سرمایه و تسهیلات روستایی به راه اندازی کسب و کاری جدید دست بزنم.

کشاورزان از درآمد اقساطی رنج می‌برند

قدرتی بیان کرد: مغازه ای اجاره کرده و با وامی که با وساطتت های فراوان کاسبان محلی و ضمانت چند کارمند دولتی دریافت کردم با سه کارگر  شروع به کار کردم. البته می دانید که خرید و فروش در حوزه کشاورزی همواره به صورت اقساطی و انواع چک صورت می گیرد و سال‌هاست که کشاورزان از درآمدهای اقساطی و دیرکرد پرداخت خریدهای تضمینی رنج می برند.

وی افزود: تقریبا با گذشت ۳ سال هر سال به تعداد دریافت سفارش های افزوده شد اما امسال یکباره با کمبود مواد اولیه و نا اطمینانی به سیستم اقتصادی و تجاری کشاورزی تنها ۵۰ دستگاه از جمله پنجه گاز، دستگاه سیب زمینی کاری و برداشت سیب زمینی را شروع به ساخت کردم. مشکلی که در تهیه مواد اولیه از جمله آهن آلات، آلومینیوم و همچنین پیچ و مهره برایمان پیش آمده، بی ثباتی در نرخ فروش است.

این تولیدکننده نمونه ادوات کشاورزی گفت: به طور مثال امروز آهن را خریداری می کنیم و فردا فروشنده آن را با نرخ روز برایمان حساب می کند. این در حالی است که ایران جز ۱۰ کشور برتر تولید کننده فولاد آهن در دنیاست.

قدرتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شهرهای دیگر هم از شما خرید می کنند، گفت: بله چندین دستگاه در  شهرهای  لرستان، قزوین، همدان و اصفهان ارسال کرده ام اما به دلیل اینکه هزینه بالایی دارد کمتر ریسک آن را پذیرفتم.

خدمات پس از فروش دروازه ای برای رونق تولید ملی

وی افزود:  با تولیدکننده قدری که در سطح جهانی رقابت می کنیم با این تفاوت که آنها تنها به علت نام شرکت فروش خوبی دارند. متاسفانه مشکلی که در تولید کشور رخنه کرده است کاهش کیفیت تولیدات پس از شناخته شدن نشان تجاری است. طی چندسال گذشته علی‌رغم تمام فشارهای اقتصادی سعی کرده ام تا خریداران را با خدمات پس از فروش به مشتریان دایمی تبدیل کنم. یکی از راه های رونق تولید در کشور، تمرکز به خدمات پس از فروش تولیدات ملی است. زیرا قطعا یک کالا و یک قطعه روزی دچار مشکل می شود و احتیاج به حمایت فنی و حرفه ای دارد. اگر خریدار بتواند با سهولت قطعه خود را تعمیر کند اعتماد به تولید داخلی بیش تر خواهد شد.

این تولید کننده نمونه کشوری بیان کرد: نقش حمایتی در شهرستان ها و شهرها به‌ویژه استان های کوچک بسیار کم و اصلا وجود ندارد. چند سال گذشته نماینده ای از وزارت جهاد به محل کسب و کار ما  آمد و پرسش نام و تعداد کارکنان، نوید اعطای وام روستایی را به ما داد، متاسفانه هیچ‌وقت این وعده تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: در بحث بهداشت هم گاهی افراد برای بازدید به کارگاه های تولید مراجعه می کنند  و تذکراتی را هم یادآور می شوند، اما پوشش بیمه خاصی برای این مشاغل سخت نظیر تراشکاری و حتی قطعه سازی را تعریف  نمی شود، مشقت ها و خسارت های جانی نظیر نابینایی ، انواع سرطان های پوستی و تنفسی، نقص عضو از جمله مواردی است که کارکنان مشاغل سخت را تهدید می کند. در نهایت این فضای کسب و کار است که می تواند راندمان کاری را بهتر و تولیدات را افزایش دهد.

قدرتی در پایان گفت: تسهیلات بانکی  برای تولیدکنندگان تقریبا معنایی ندارد. شرایط سختی که بانک ها برای کارآفرین ها قرار داده اند مانع از این می شود که  کار اولی یا همان کارآفرین تازه وارد در بانک را باز کرده و برای ادامه اشتغال و استخدام نیروی ماهر در کارگاه های صنعتی درخواست وام کند. در نهایت بانک ها هم مانند تمام ادارات با بروکراسی های به شدت دشوار منابع خود را انحصاری عرضه می کنند.

انتهای پیام/

تولیدات داخلی با محصولات خارجی رقابت می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار