دین‌پرست مطرح کرد؛

تشریح نتایج سفر هیات اقتصادی وزارت کشور به استان خراسان شمالی

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور گفت: اهم مشکلات اقتصادی و توسعه‌ای استان خراسان شمالی به استاندار ابلاغ شد.

اعلام نتایج سفر هیات اقتصادی وزارت کشور به استان خراسان شمالیبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در ارتباط با نتایج سفر هفته قبل خود به استان خراسان شمالی اظهار داشت؛ در طول سفر سه روزه هفته قبل هیأت اقتصادی وزارت کشور به استان خراسان شمالی و حضور در تمامی هشت (۸) شهرستان استان، مهمترین مشکلات اقتصادی و موانع توسعه‌ای استان خراسان شمالی مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و نهایتاً اهم مسائل و مشکلات اقتصادی و توسعه‌ای استان در هفتاد و چهار (۷۴) محور احصاء و در تاریخ ۲۷/۱۲/۹۷، به استاندار خراسان شمالی ابلاغ گردید.

دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، در این ارتباط اضافه نمود؛ به منظور تحقق تمامی محور‌های ۷۴ گانه ابلاغی، در توافق به عمل آمده با استانداری، مقرر شده است که حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز (تا پانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸)، نتایج اقدامات استان در راستای اجرای مصوبات، به همراه موضوعاتی که اجراء و تحقق آن‌ها از حیطه اختیارات آن استان خارج و نیازمند به پیگیری در سطح ملی دارند، به همراه مستندات مربوطه و پیشنهادات اجرایی مناسب، به وزارت کشور اعلام گردد.

وی به تعدادی از موارد مهم مصرح در برنامه ابلاغی به استان، به شرح زیر اشاره نمود:

۱ - تهیه، تدوین و ارائه برنامه عملیاتی حوزه‌های مأموریتی دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی ذیربط استان، متناسب با وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی.

۲ - احصاء دقیق مشخصات تمامی طرح‌های نیمه تمام دستگاهها{موضوع مصوبات سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، روسای محترم جمهور، اعضای محترم هیات دولت، معاونین محترم وزارتخانه‌ها و...) }، اعم از طرح‌های ملی و استانی، تدوین برنامه زمانبندی پیشنهادی مشخص برای تکمیل، تجهیز و راه اندازی تمامی طرح‌ها و پروژه‌های موصوف و همچنین گزارش علت عدم اجرای آن‌ها تاکنون.

۳ - احصاء دقیق آخرین وضعیت استقرار ادارات تابعه دستگاه‌های اجرایی و تامین نیروی انسانی، بر اساس ساختار مصوب، در تمامی دستگاهها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سطح استان.

۴- احصاء دقیق منابع معدنی و وضعیت بهره برداری از معادن در سطح استان، تعیین مهمترین مشکلات موجود در این بخشِ اقتصادی، اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای حل و فصل موانع و مشکلات، به منظور امکان بهره مندی حداکثری مردم استان از ظرفیت‌های موجود معدنی

۵ - احصاء دقیق مشکلات مربوط به واحد‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس استان، در راستای رفع مشکلات آنها، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی کارگروه و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید.

۶ - احصاء دقیق آخرین وضعیت و مشکلات مربوط به جذب سرمایه گذاری خارجی در استان و برنامه ریزی مناسب در جهت بهره مندی از این ظرفیت.

۷ - بررسی دقیق روند اجرای طرح‌های اشتغال زایی دولت در سطح شهرستان‌های استان، از جمله طرح‌های اشتغال فراگیر، رونق تولید، مشاغل خانگی و بالاخص قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و ضرورت پیگیری جدی و نظارت، در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی، تسهیل روند تصویب طرح‌ها و تخصیص تسهیلات مربوطه به متقاضیان.

۸ - احصاء دقیق ظرفیت‌های مختلف شهرستان‌ها و روستا‌های استان در حوزه ماموریت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برنامه ریزی مناسب برای بهره گیری لازم از ظرفیت‌های موجود، با هدف اشتغال‍ ‍‍‍‍‍‌زائی و در نتیجه ارتقای سطح معیشتی مردم منطقه.

۹ - پیگیری برای اجرای طرح‌های اصلاح الگوی کشت و سامانه‌های نوین آبیاری، در سطح تمامی شهرستان‌های استان و اقدام لازم در جهت رفع موانع مربوط به اجرای طرح موصوف.

۱۰ - بررسی دقیق آخرین وضعیت فعالیت واحد‌های تولیدی و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در هر یک از شهرستان‌های استان، به تفکیک واحد‌های فعال، نیمه فعال و راکد، شناسایی علل تعطیلی واحد‌های مذکور و اتخاذ تمهیدات لازم به منظور احیای مجدد واحد‌های تعطیل شده و غیرفعال و بازگشت آن‌ها به چرخه تولید و اشتغال.

۱۱ - بررسی دقیق روند و نحوه اجرای ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین اجرای ماده (۲۵۱) مکرر قانون مذکور در سطح استان.

۱۲ - انجام اقدامات لازم برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد نیاز، برای واحد‌های تولید اسانس از گیاهان دارویی.

۱۳- بررسی مطالبات قانونی مدیران واحد‌های تولیدی و صنعتی آسیب دیده از زلزله در سنوات گذشته، مبنی بر بهره مندی از قوانین مربوط به امهال تسهیلات بانکی.

۱۴ - بررسی روند بهره مندی از تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌های مصرح در"طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه‌ای در مناطق غرب و شرق کشور" (موضوع تصویب نامه‌های شماره ۷۵۹/۲۰- س/ت۴۵۷۹۲ک مورخ ۱۲ دی ماه سال ۱۳۸۹، ۱۵۹۲۴۸/ت۵۱۶۳۰هـ مورخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۳ و همچنین ۱۱۶۰۹۲/ت۵۵۹۴۰ هـ مورخ ۵ آذر ماه سال ۱۳۹۷ هیات محترم وزیران).

۱۵ - پیگیری لازم درجهت پرداخت تسهیلات بخش دامپروری از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۱۶- تلاش همه جانبه در راستای افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در سطح استان.

۱۷ - انجام فراخوان از طریق دستگاه‌های اجرایی و همچنین رسانه‌های استانی، جهت اطلاع رسانی و اعلام برگزاری دوره‌های آموزش به فعالان بخش خصوصی و مدیران واحد‌های تولیدی، به منظور بهره مندی مودیان از انواع معافیت‌های مالیاتی، بالاخص معافیت‌های موضوع ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم.

۱۸ - بررسی و اقدام لازم به منظور توسعه و تکمیل خوشه تولید پوشاک و راه اندازی بازارچه‌های محلی عرضه محصولات تولیدی مشاغل خانگی.
۱۹ - ایجاد صندوق‌های خرد روستایی و عشایری، به منظور جلب مشارکت در تأمین منابع لازم برای راه اندازی کسب و کار‌های خُرد، در سطح مناطق روستایی و عشایری.

۲۰ - انجام بررسی‌های جامع به منظور فراهم نمودن زمینه بهره مندی استان خراسان شمالی، از ظرفیت مرز (با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک در سطح ۵ شهرستان استان) از طریق ایجاد پایانه مرزی، بازارچه مرزی و یا مرز رسمی، با هدف برقراری مراودات تجاری و مسافری با کشور ترکمنستان از طریق مجاری قانونی (تصویب در شورای ساماندهی مبادلات مرزی، طی مراحل قانونی در وزارت کشور، تصویب هیات محترم وزیران و.)

۲۱ - ضرروت اقدام فوری درجهت برقراری منظم پرواز‌های فرودگاه بین المللی بجنورد، بعنوان یکی از مهمترین الزامات و ضرورت‌های توسعه ای.

۲۲- پیگیری برای اجرای دقیق بند هـ تصویب نامه‌های شماره ۷۵۹/۲۰- س/ت۴۵۷۹۲ک مورخ ۱۲ دی ماه سال ۱۳۸۹، اصلاحیه شماره ۱۱۶۰۹۲/ت۵۵۹۴۰ هـ مورخ ۵ آذر ماه سال ۱۳۹۷ و همچنین ۱۵۹۲۴۸/ت۵۱۶۳۰ هـ مورخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۳ هیات محترم وزیران، با موضوع طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه‌ای درمناطق غرب و شرق کشور، در راستای مشارکت شرکت‌های مادر تخصصی گشترش و نوسازی صنایع ایران، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ملی صنایع پتروشیمی، برای سرمایه گذاری در سطح استان.

۲۳ - برنامه ریزی مناسب به منظورحضور منظم فرمانداران به صورت فصلی، در کارگروه‌های مرتبط اقتصادی از جمله کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد سرمایه گذاری، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، شورای معادن، ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی و...، به منظور امکان طرح و پیگیری مشکلات واحد‌های تولیدی و طرح‌های سرمایه گذاری شهرستان متبوع.

۲۴- پیگیری و اقدام لازم در خصوص تعیین تکلیف قانونی واحد‌های تولیدی تملک شده توسط شبکه بانکی و بازگشت واحد‌های مذکور به چرخه تولید و اشتغال.

۲۵ - برنامه ریزی مناسب در جهت اجرای به موقع طرح‌های در دست احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح استان.

۲۶ - تشکیل کارگروه ویژه‌ای مرکب از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و نمایندگان بخش خصوصی، در راستای بررسی نحوه اجرای مقررات جدید مربوط به تعیین آب بها و گاز مصرفی در سطح استان، با هدف کمک به واحد‌های صنعتی و تولیدی مشمول.

۲۷- الزام دستگاه‌های استانی به بررسی و رفع مشکلات مربوط به بیش از۳۰ واحد تولیدی و طرح‌های سرمایه گذاری استان.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار