موسیقی در آبان ۹۷؛

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

مهمترین رویداد‌های موسیقیایی کشور در آبان ۹۷ را در گزارش زیر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به اتفاقاتی که در آبان ۹۷ در عرصه موسیقی کشورمان رخ داد، اشاره می‌کنیم.

استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی/ گنجه ای: خانه موسیقی نیاز به تحول دارد

داود گنجه‌ای نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی سال هاست که در هیأت موسس و شورای عالی خانه موسیقی عضویت دارد. او ظاهرا به دلیل اختلاف نظر با برخی از اعضا استعفا داده است و مایل است که مدیر جوانی در جایگاه او قرار گیرد.

داود گنجه‌ای در این باره گفت: در ۱۸ سال گذشته به صورت مستمر در هیات موسس، شورای عالی خانه موسیقی، هیات مدیره و عنوان قائم مقامی خانه موسیقی حضور داشتم و در این دوران هم نهایت تلاش خودم را انجام دادم که صمیمانه آنچه در توان دارم برای پیشرفت این مجموعه صنفی انجام دهم، اما دیگر احساس کردم توان حضور در این نهاد را ندارم و از سوی دیگر برخی از اختلاف دیدگاه‌ها باعث شد که نتوانم در این سمت حضور داشته باشم.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

وی افزود: در این سال‌ها ایراداتی به خانه موسیقی از سوی منتقدان محترم وارد می‌شد و من سعی می‌کردم با پذیرش این انتقاد‌ها که سال هاست متوجه خانه موسیقی است، فضای آرامی را در حد توان مهیا کنم. حمیدرضا نوربخش (مدیر خانه موسیقی) را به عنوان یکی از بهترین هنرمندان موسیقی این سرزمین و حتی مانند فرزندم دوست دارم، اما احساس می‌کنم برخی از اختلاف نظر‌ها و اتفاقاتی که در این زمینه وجود دارد، اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این در این نهاد حضور داشته باشم و بهتر است جوان تر‌ها وارد بدنه مدیریتی خانه موسیقی شوند. آنقدر شجاعت دارم اسم افرادی که با آن‌ها اختلاف نظر دارم را معرفی کنم، اما مایلم فعلا فضا را ترک کنم.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا

در حالی که مسئولان فرهنگی فدراسیون فوتبال از اجرای کنسرت بهنام بانی و شهاب مظفری در فینال لیگ قهرمانان آسیا خبر داده بودند، محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان دو قطعه شاد اجرا کرد.. ظاهرا مسئولان فرهنگی باشگاه پرسپولیس قرار دادی را پس از پیروزی برابر السد قطر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ترتیب داده بودند.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

دیدار برگشت فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن ۱۹ آبان ۱۳۹۷  ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد.

نمایشگاه ساز خانه بعد از مدت ها برگزار شد

نشست خبری «دومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی» در خانه موسیقی برگزار شد. نخستین دوره نمایشگاه اردیبهشت ۸۸ برگزار شد و در این دوره به ساز‌های ابداعی توجه بیشتری شده است. این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

بیاض امیرعطایی عضو شورای خانه موسیقی، فرمان مرادی (رئیس کانون سازندگان ساز)، داریوش النجری (دبیر نمایشگاه) و برخی از اعضای هیئت مدیره این کانون از جمله حاضران در این نشست بودند.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

ارکستر ملی با سراج نوای عاشورا سر داد

ارکستر ملی ایران در تازه‌ترین کنسرتی که با موضوع سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) برگزار شد، روز دوشنبه چهاردهم آبان ماه میزبان مخاطبان موسیقی با اجرای کنسرت «وداع» در تالار وحدت تهران بود.

در این کنسرت قطعاتی منتخب از آلبوم عاشورایی «وداع» با اشعار از «گنجینه اسرار» عمان سامانی، غلامرضا کافی و علیرضا قزوه به آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی با مدیریت هنری فریدون شهبازیان، رهبری مهمان نادر مرتضی‌پور، رهبری گروه کُر رازمیک اوحانیان، خوانندگی حسام الدین سراج و روایت سید جواد یحیوی به تماشاگران در حال و هوایی متفاوت‌تر از دیگر کنسرت‌ها ارائه شد. در اجرای قبلی آلبوم «وداع» وحید جلیلوند مجری کنسرت بود.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد


«سرخیل مستان»، «منظور ساقی»، «غریب آشنا»، «یک دل و یک یار»، «سرّ حق»، «شوخ شیرین»، «راه عشق»، «همسفر»، «وداع»، «گریه خون» از جمله قطعاتی بودند که در این برنامه زنده اجرا شد.

اجرای ارکستر مجلسی در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه

ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی روز سه شنبه ۲۲ آبان ماه در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، چهار اثر کوتاه از یوهان اشتراوس شامل «پیتزیکاتوپولکا» و «مارش رادیسکی»، دیمیتری شوستاکوویچ شامل «والس از سوئیت جاز شماره‌ی دو» و بخشی از سوئیت «بیژن و منیژه»، اثر حسین دهلوی را اجرا کرد.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین المللی کوتاه تهران سه شنبه ۲۲ آبان ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

توضیحات حمید هیراد درباره اجرای پلی بک و سرقت ادبی

حمید هیراد با حضور در یک برنامه‌ تلویزیونی برای نخستین بار توضیحاتی را در خصوص حواشی مربوط به کنسرت پلی بک شیراز و سرقت ادبی از شاعران مختلف ارائه کرد. حمید هیراد در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «این روز‌ها واقعا دلیل این همه حاشیه را نمی‌دانم؛ زیرا من از حاشیه خوشم نمی‌آید و طرفداران عزیزم می‌دانند که به هیچ عنوان دنبال حاشیه نیستم. در همه جا پیچیده شد که من ترانه یک فردی را خواندم، در صورتی که این بخشی از ترانه بود یعنی همان تک بیت از شاعر دیگر خوانده شد. به عبارتی در همان چهار تا پنج قطعه‌ای که پخش شد همین اتفاق افتاد، یعنی یک تک بیت یا یک تک مصرع استفاده شده بود. می‌توان گفت که کلیت شعر به من مربوط بود.»

وی افزود:ببینید خیلی‌ها می‌گفتند که من شعر و ترانه می‌نویسم، اما من باید بگویم که من نه شاعرم و نه ترانه نویس؛ من فقط دلنوشته هایم را به مضمون شعر در می‌آورم و دوست دارم حسی که در درون قلبم به وجود می‌آید، به مردم عزیزم ارائه دهم. وقتی شما می‌خواهید آلبومی را ارائه کنید، تمامی اشعار باید با نام شاعر، مجوز رسمی، کتبی و حقوق مادی و معنوی شاعر ذکر شود. از سوی دیگر نوع کارکرد من در اشعار تغییر وزن‌های مختلف با استفاده از اشعار شاعران مختلف است. یعنی ممکن است در یک اثر، شعری از یک شاعر معاصر همراه با شعری از یک شاعر کلاسیک همچون حضرت مولانا باشد و حالا اگر اسمی از من برده شده به عنوان دستوری بوده که باید انجام می‌دادم.

هیراد درباره ویدئوی منتشر شده درباره اجرای پلی بک در کنسرت شیراز نیز گفت:این پلی بک فقط به بخشی از یک آهنگ از یک قطعه اختصاص داشت... قبل از اجرای برنامه با کسالت شدیدی مواجه شدم، به همین منظور برای خوانش قطعه «یار» که هم قطعه‌ای شاد و هم دارای اوج بالایی است مجبور شدم، یک لاینی را به عنوان «بک وّکال» روی اجرای خودم بگذارم که این بخش خالی بتواند به من کمک کند. حال از شانس بد من آهنگ تمام شد، اما همچنان این صدا روی بلندگو‌های سالن پخش شد. این در حالی است که من با توجه به اینکه در گوشی خودم آهنگ تمام شده بود روی مردم تعظیم کردم، اما بعد دیدم آهنگ همچنان در بلندگو‌ها پخش می‌شود.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

این ادعا‌های هیراد در حالی بیان شد که او پیش از این در صفحه شخصیش در فضای مجازی مدعی شده بود پلی بک نخوانده است، اما حالا با رویکردی ۱۸۰ درجه‌ای در برنامه تلویزیونی از مردم عذر خواهی کرد.

تا به حال آمریکا را ندیدم

در آبان ماه خبری مبنی بر سکونت اسفندیار قره‌باغی خواننده سرود‌های انقلابی در آمریکا دست به دست می‌شود. این خبر پس از صحبت‌های معصومه ابتکار مشاور رئیس جمهور در امور بانوان، درباره تحصیل فرزندش در آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد.

اما اسفندیار قره‌باغی در پاسخ به سوالی مبنی بر محل سکونتش به خبرنگار ما اظهار کرد: اگر من در آمریکا زندگی می‌کردم، چگونه شما با خط داخلی با من صحبت می‌کردید؟! این‌ها یک مشت حرف‌های بی سر و ته است که هر روز در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آدم نمی‌داند چگونه جواب این شایعات را بدهد.

اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

این خواننده سرود‌های انقلابی اضافه کرد: من نه آمریکا زندگی می‌کنم نه تا به حال به این کشور سفر کرده ام. الان در شهر تبریز ساکنم و در اداره کل ارشاد این شهر فعالیت می‌کنم.

اثر مشترک عقیلی و ایرج منتشر شد

قطعه «آوای ایران» اثر مشترک حسین خواجه امیری مشهور به «ایرج» و سالار عقیلی عصر دوشنبه ۲۸ آبان، در نگارستان شهر بوستان گفتگو رونمایی شد.

حسین خواجه امیری به صحنه آمد و ضمن تشکر از ابراز علاقه و محبت حضار، گفت: من خودم را لایق این همه محبت نمی‌دانم. من دنبال روی مرحوم تاج اصفهانی بودم و او به درستی قوائد موسیقی را بیان می‌کرد و من نیز سعی کردم از او الگوبرداری کنم.


اجرای محسن ابراهیم زاده در فینال لیگ قهرمانان آسیا / هیراد در رسانه ملی عذرخواهی کرد

در ادامه برنامه از تمبر ویژه اثر «آوای ایران» رونمایی شد و حسین خواجه امیری، سالار عقیلی و ایرج حسابی روی پوستر تمبر را به یادگار امضا کردند و موزیک ویدیو «آوای ایران»  که به کارگردانی علی اصغر صفر نژاد، آهنگسازی و تنظیم بابک زرین و ترانه سرایی مرحوم افشین یداللهی است، پخش شد.

انتهای پیام/
 

اتفاقات موسیقیایی آبان ۹۷ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار