محمودیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

ضعف وزارت بهداشت در غربالگری شنوایی افراد با سنین بالا/ شنوایی سنجی در ۸۰ درصد نوزادان انجام می‌شود

محمودیان گفت: در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد نوزادان متولد شده در کشور تحت پوشش تست‌های غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

ضعف وزارت بهداشت در غربالگری شنوایی افراد با سنین بالا/ شنوایی سنجی در ۸۰ درصد نوزادان انجام می‌شودسعید محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و سلامت و شنوایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انجام تست‌های غربالگری شنوایی‌سنجی در کشور اظهار کرد: شنوایی همه افراد باید اجباراً از همان بدو تولد مورد بررسی قرار بگیرد، شنوایی نه تنها در دوران نوزادی بلکه تا سالمندی نیاز به مراقبت و انجام تست‌های شنوایی سنجی دارد.
 
محمودیان ادامه داد: شنوایی سنجی باید در دوره‌های نوزادی، پیش دبستانی، دوران تحصیل یعنی قبل از ۱۸ سالگی، میانسالی و سنین بالای ۶۵ سال انجام پذیرد تا بتوانیم با تشخیص به موقع کاهش شنوایی از ایجاد عوارض آن جلوگیری کنیم.

رئیس اداره سلامت گوش و سلامت و شنوایی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد نوزادان متولد شده در کشور تحت پوشش تست‌های غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند، اما شنوایی سنجی برای سنین بالاتر هنوز عملیاتی نشده است به دنبال آن هستیم تا این امر به زودی با برنامه‌های نظام سلامت کشور ادغام شود.

اهمیت غربالگری در درمان کم‌شنوایی

وی تشریح کرد: غربالگری شنوایی سنجی می‌تواند تأثیر زیادی بر کنترل کم شنوایی داشته باشد به عبارتی دیگر با انجام درست این تست‌ها در سال‌های ذکر شده می‌توانیم کل جمعیت را از این مشکل دور کنیم. اما مشکل آنجاست که این تست‌ها باید فرد به فرد و برای همه افراد کشور که در روستا‌ها و حاشیه‌های شهر‌ها زندگی می‌کنند، انجام شود.
 
محمودیان ادامه داد: انجام تست‌های غربالگری برای کل جمعیت کشور امکانات زیادی نیاز دارد پس باید قدم به قدم در این برنامه پیش برویم از مدتی پیش برنامه‌های لازم برای این امر نوشته شده است و امیدواریم به زودی تحقق پیدا کند؛ همانطور که غربالگری نوزادان امروزه به ۱۰۰ درصد می‌رسد باید شنوایی سنجی در سنین بالاتر هم بهبود پیدا کند.
 
رئیس اداره سلامت گوش و سلامت و شنوایی وزارت بهداشت تصریح کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت در مورد موضوع کم شنوایی از مدت‌ها پیش شروع شده، این سازمان مدتی است که در بحث سواد سلامت و آموزش و پخش محتوا‌های آموزشی تلاش می‌کند.

در زمینه غربالگری ضعف‌هایی داریم

وی افزود: از مدتی پیش مطالبی به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شد تا مسئولان مراقبت و سلامت در نقاط مختلف کشور، پزشکان عمومی و پزشکان خانواده آموزش‌های لازم را به مردم بدهند؛ همچنین از مدت‌ها پیش برنامه‌های آموزشی برای مادران باردار و سایر افراد جامعه در حال انجام است، اما متأسفانه در زمینه غربالگری هنوز ضعف‌هایی داریم.
 
رئیس اداره سلامت گوش و سلامت و شنوایی وزارت بهداشت یادآوری کرد: در زمینه غربالگری شنوایی به دنبال آن هستیم که هر کس به راحتی بتواند شنوایی خود را بررسی کند که متأسفانه امروزه شرایط انجام این بررسی‌ها برای همه افراد جامعه فراهم نیست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.