با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

مس، چارق، چاقو، ملیله، فرش دست باف، و گلیم و جاجیم از جمله صنایع دستی استان زنجان به شمار می‌رود.

رحمتی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت: زنجان مهد صنایع دستی ایران است، اگر شما هم در ایام نوروز میهمان زنجانی‌ها بودید هنر دست اهالی این دیار را فراموش نکنید و برای کسانی که به یادشان هستید از این استان سوغات ببرید.

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

وی با بیان این که صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی باعث رونق تولید داخلی نیز شده است افزود: در نوروز سال گذشته گردشگران و مسافران نوروزی از خرید انواع مختلف صنایع دستی این استان غافل نشدند.

در ادامه صنایع دستی شاخص استان زنجان را معرفی می‌کنیم.

چاقو

به گفته مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چاقوی زنجان آوازه‌ی جهانی دارد و اکنون هنرمندان زیادی در این عرصه مشغول به تولید هستند.

رحمتی افزود: تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان باز می‌گردد، در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه آن‌ها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب برد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: چاقو‌ها معمولاً از فولاد استیل محکم و ضدزنگ درست می‌شوند که بعد از اجرای عملیاتی همچون چکش‌کاری و حرارت دادن به فلز سختی تبدیل می‌شوند و بر برش و تیز بودن چاقو مؤثر است، تناسب، ظرافت، قدرت دربرش و نحوه‌ی آبکاری فلز ازجمله مشخصات برجسته چاقوی زنجان است.

چارق

رحمتی درباره چارق می‌گوید: چاروق نوعی کفش است که درگذشته برای عبور از مناطق سخت و کوهستانی از چرم گاو و با نخ ابریشمی یا نخ گلابتون می‌دوختند.

ارزش فرهنگی و هنری این صنعت اصیل، هنرشناسان داخلی و خارجی را شیفته نقوش انتزاعی خود کرده که قدمت آن به دوره ساسانی و اوج تزئینات آن به دوره صفوی می‌رسد.

انواع مختلف چاروق تمام چرم، توری، پرده بند، تمام پوست هستند؛ که هرکدام از این نوع‌ها روش و سبک خاصی در ساخت دارند و از جنس چرم، پنبه، ابریشم و پوست عمل‌آورده درست می‌شوند. امروزه چاروق‌های بیشتر زنانه بوده و جنبه‌ی تشریفاتی دارد.

مس

ویترین مغازه‌ها و فروشگاه‌های شهر پر از ظروف مسی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می کند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به این که مس به عنوان صنعت دست زنجانی‌ها این روز‌ها از رونق مطلوبی برخوردا است گفت: یکی از راسته بازار‌های معروف زنجان به صنعت مس اختصاص دارد و در گذشته نه چندان دور، اقتصاد استان با این صنعت رونق چشمگیری داشت.

وی اظهار کرد: در نوروز سال ۹۷ مس زنجان بیشترین فروش را به خود اختصاص داده بود.

این مقام مسئول با اشاره به این که مس زنجان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود افزود: شناسایی بازار‌های هدف خارجی و حضور در این بازار‌ها می‌تواند در حوزه صنایع دستی کارساز بوده و باعث رونق بیشتر صنعت مس در این استان شود.

ملیله

ملیله کاری یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی زنجان و البته گران قیمت‌ترین آن‌ها است.

به گفته رحمتی در این حوزه هم اشتغالزایی قابل توجهی در استان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هنرمندان خوش ذوق زنجانی با ظرافتی بسیار پیچیده و زیبا تار‌ها و رشته‌های نقره را کنار هم قرار داده و طرحی ماندگار برای ساخت ظرفی زیبا و مجلل رقم می‌زنند.

در سفر خود به زنجان ملیله را نیز در سبد سوغاتی‌های خود قرار دهید، نقره‌ای که در ملیله سازی زنجان استفاده می‌شود نقره با عیار ۹۹۹ می‌باشد همچنین ملیله زنجان به خاطر اصالت نقوش، بخصوص ظرافت منحصر به فرد آن، از جمله هنر‌های شگفت انگیز و خیره کننده از دیدگاه اهل هنر بوده و هست.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد که در سال گذشته زنجان به عنوان شهر ملی ملیله نیز ثبت شد.

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

 

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

 

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

 

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

 

با صنایع دستی استان زنجان بیشتر آشنا شوید + عکس

 

انتهای پیام /ک

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.