پایگاه اینترنتی الشرق گزارش داد؛

عربستان پول‌های خود را برای خوش خدمتی به داماد ترامپ و تل‌آویو هزینه می‌کند

عربستان سعودی تامین مالی بخش گسترده‌ای از طرح داماد رئیس‌جمهور آمریکا برای نابودی آرمان فلسطین را برعهده گرفته است.

عربستان پول‌های خود را برای خوش خدمتی به داماد ترامپ و تل‌آویو هزینه می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی الشرق، پس از آن که ریاض پول‌های زیادی را در جنگ علیه یمن هزینه کرد، اکنون برای فرار از جنایت ترور جمال خاشقجی، پرونده سیاه خود در زمینه حقوق بشر و همچنین خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی، تامین مالی بخش گسترده‌ای از طرح داماد رئیس‌جمهور آمریکا را برای نابودی آرمان فلسطین برعهده گرفته است.

این پایگاه تحلیلی نوشت: سیاست‌های عربستان از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، چیزی جز شرط بندی یا اوراق بورس نیست که از طریق آن توطئه‌چینی می‌کند. ریاض پس از جنگ علیه یمن که وارد پنجمین سال شده است، از طرح "معامله قرن" که به گفته همه ناظران، توافقی برای از بین بردن آرمان فلسطین است، حمایت مالی می‌کند. عربستان و رسانه‌های آن تبلیغ می‌کنند ریاض در راستای خدمت به فلسطینیان و حل مسئله آن‌ها فداکاری می‌کند این در حالی است که حقیقت چیز دیگری است. این کار عربستان که در راستای ارائه خدمات رایگان به اسرائیل است، بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای آن هزینه دارد.

به این ترتیب، مشخص می‌شود عربستان به اختصاص پول‌های خود در راه ماجراجویی‌های سیاسی ادامه می‌دهد. عربستان نه تنها در راستای خدمت به اسرائیل، بلکه برای فرار از فشار‌ها و انتقاد‌های بین‌المللی به علت ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و همچنین دور کردن نگاه‌ها از پرونده سیاه خود در زمینه حقوق بشر، تامین مالی معامله قرن را پذیرفت. افزون بر آن، سالیانه ۷۲ میلیارد دلار را برای جنگ مستمر علیه یمن هزینه می‌کند.

این در حالی است که شهروندان عربستانی به مشکلات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای دچار شده اند. افزون بر آن، میانگین بیکاری هم در عربستان بالا رفته و بر اساس آمار‌هایی که سال گذشته، مرکز کل آمار عربستان ارائه کرد، به ۱۲/۹ درصد رسیده است و کارفرمایان بخش خصوصی به علت مالیات‌های جدید و افزایش قیمت سوخت با مشکلاتی مواجه هستند.

جدیدترین گزارش‌ها درباره این معامله مشکوک، واقعیت‌ها درباره آن را برملا می‌کند؛ به طوری که کتابی جدید جزئیات جنجال‌برانگیزی از این معامله و نقش جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا و ایوانکا ترامپ همسر وی را در اجرای این معامله فاش کرد. این کتاب با عنوان «شرکت کوشنر: طمع، جاه‌طلبی و فساد... داستان فوق العاده جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ» اثر "ویکی وارد" نویسنده زن انگلیسی است که سه شنبه گذشته چاپ شد.

از سوی دیگر، برخی منابع دیپلماتیک بلندپایه مصری در گفتگو با الخلیج آنلاین گفتند علت مطرح نشدن این معامله در دسامبر گذشته، به توافق نرسیدن طرف آمریکایی با کشور‌های عربی درباره تامین مالی این معامله بود.

این منابع افزودند آمریکا برای تامین مالی همه هزینه‌های معامله قرن، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تعیین کرد و این موضوع مهم‌ترین مانع در مسیر اعلام این معامله در موعد مشخص شده آن بود.

به گفته این منابع، در خصوص تامین مالی این معامله، اختلافاتی بین ریاض و ابوظبی به وجود آمد و ابوظبی مخالف پرداخت هزینه‌های بسیار برای تامین مالی این معامله بود و به ارائه حداکثر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار متعهد شد و تامین مالی دیگر هزینه‌ها بر عهده ریاض است که شامل مبلغی بیش از دو میلیارد دلار در چند مرحله می‌شود و برخی دیگر کشور‌ها مانند فرانسه، اسپانیا و اتحادیه اروپا و نهاد‌های بزرگ بین‌المللی، هزینه‌های باقیمانده را تامین می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار