مدیرکل هواشناسی استان لرستان گفت: بارندگی‌های سیل آسا در استان لرستان از بامداد یکشنبه آغاز می‌شود و تا پایان روز سه‌شنبه ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدناصر هاشمی عصر امروز در جلسه ستاد بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد با اشاره به میزان بارش‌های استان اظهار داشت: استان لرستان با ۶۳۹ میلی‌متر بارش نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۴ درصد افزایش بارندگی داشته است.

وی افزود: در ۱۰ شهرستان استان لرستان بارندگی‌ها تا پایان شهریور بیش از یک سال زراعی کامل اتفاق افتاده است و لرستان پس از ایلام و گیلان ازلحاظ میزان بارندگی رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به استان عنوان کرد: از بامداد یکشنبه سامانه بارشی جدید وارد استان می‌شود که بیشترین بارندگی تا پایان روز سه‌شنبه در شهرستان پل‌دختر، رومشکان، جنوب خرم‌آباد، سپیددشت، دوره، شول‌آباد، جنوب الیگودرز و جنوب ازنا است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در شهرستان‌های دلفان، سلسله، بروجرد و کوهدشت طی روز‌های آینده بیش از ۵۰ میلی‌متر بارندگی خواهند داشت و میانگین بارندگی استان بیش از ۵۰ میلی‌متر است.

هاشمی تصریح کرد: با ورود سامانه بارشی شهرستان پل‌دختر، رومشکان، جنوب خرم‌آباد، سرشاخه‌های حوضه دز و رودخانه کشکان به دلیل آب زیاد بسیار حائز اهمیت هستند و همچنین به دلیل گرم بودن هوای استان و ذوب شدن برف به‌ویژه در سرشاخه‌های رودخانه خرم‌آباد و رودخانه‌های منتهی به پل‌دختر نباید تنها به عدد بارندگی توجه کرد.

وی اضافه کرد: پس از پایان سامانه بارشی جبهه سرد وارد استان می‌شود، با وزش باد بیش از ۸۰ کیلومتر، بارش تگرگ، صاعقه و رعدوبرق به‌ویژه در مناطق جنوبی در استان اتفاق خواهد افتاد.

راه‌های دسترسی آبشار‌های لرستان مسدود شود

معاون استاندار لرستان گفت: با توجه به بارش‌های سیل آسای لرستان و احتمال رانش زمین در مسیر آبشار بیشه، باید مسیر‌های منتهی به آبشار‌ها مسدود شود.

احمد مراد پور عصر امروز در جلسه ستاد بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: در مدیریت بحران باید از توان مردم بیشتر استفاده و اطلاع‌رسانی درستی انجام شود چراکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی احتمال تکرار سیل گذشته در روز‌های آینده وجود دارد.

وی افزود: آنچه سبب نگرانی شده شهرستان الیگودرز است که طی روز‌های گذشته بارش برف سنگین بوده و ذوب شدن برف‌ها سیل با دبی بالایی در شهرستان الیگودرز و سپیددشت به وجود خواهد آورد در همین راستا برای مقابله با خسارات جبران‌ناپذیر باید اطلاع‌رسانی وسیع انجام شود و همچنین در صورت نیاز جاده خرم‌آباد به پل‌دختر بسته شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به حضور گسترده مسافران نوروزی در استان عنوان کرد: بر اساس آمار حضور مسافران نوروزی در استان در مقایسه با سال گذشته تا امروز ۱۲-۱۰ درصد افزایش داشته و همچنین با توجه به حجم بالای گردشگران به‌طرف آبشار بیشه، در گردنه ورودی بیشه احتمال رانش وجود دارد که راهداری باید مستقر شود و مسیر را ببندند، همچنین کلیه مسیر‌های منتهی به آبشار‌ها با اطلاع‌رسانی فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شود که تا پایان بارندگی مسیر‌ها قابل‌استفاده نیست.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مسافران نوروزی از نقاط در معرض سیلاب شهر‌ها اطلاع ندارند بنابراین نیرو‌های شهرداری باید مانع از نصب چادر در مناطق خطرآفرین شوند چراکه ممکن است بیشترین آسیب را از طرف مسافران داشته باشیم و باید در سالن‌های ورزشی و مکان‌های سرپوشیده اسکان داده شوند.

مراد پور تصریح کرد: از امروز مرخصی کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی وامدادی لغو و چنانچه مدیری مرخص رفته باید برگردد و در استان حضورداشته باشند.

وی با اشاره به پل‌های موقت در استان تصریح کرد: پل‌های موقت باید تخریب شود، ولی راهنمایی و رانندگی به دلیل حجم بالای ترافیک مخالف تخریب این پل‌ها است و امروز این پل موقت سرچشمه تخریب خواهد بود.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.