سهرابی: داور خارجی چه گلی به سر فوتبال ایران زده است/ داوران کشورمان تعلق رنگی ندارند

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: بهترین داور دنیا ایرانی است و داور خارجی چه گلی به سر فوتبالمان زده که برای دربی حساسیت ایجاد می‌کنیم.

سهرابی: داور خارجی چه گلی به سر فوتبال ایران زده است/ داوران کشورمان تعلق رنگی ندارندعلیرضا سهرابی، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اعتراض علی خطیر، معاون اجرایی باشگاه استقلال به مطرح شدن نام اشکان خورشیدی به عنوان گزینه قضاوت دربی ۸۹ پایتخت و درخواست او از کمیته داوران برای انتخاب داور باتجربه بین المللی یا داور خارجی برای این بازی بیان کرد: اگر قرار باشد هرکس کاندید می شود، باشگاه ها بگویند از او رضایت نداشته و داور را دوست نداریم این موضوع را قبول نمی کنیم. داور خارجی چه گلی به سر فوتبال ایران زده است؟ بهترین داور دنیا یک داور ایرانی به نام علیرضا فغانی است که فینال المپیک و رده بندی جام جهانی را سوت زده است. این امر نشان دهنده سطح داوران ایرانی است.

او ادامه داد: مگر داوران ایرانی تعلق رنگی دارند که هنوز داور دربی را انتخاب نکرده ایم به یک گزینه اعتراض می کنند. درستش این است هر کس در حوزه تخصصی اش اظهار نظر کند. همه ارکان فدراسیون از رئیس، اعضای هیئت رئیسه تا اعضای کمیته داوران تلاش می کنند شرایط قضاوت در فوتبال کشورمان بهترین و عادلانه ترین باشد. داوران ایرانی هزاران بار ثابت کرده اند به هیچ تیمی تعلق خاطر ندارند.

سهرابی تصریح کرد: داوران ما به حدی پاک و سالم هستند که من اعتقاد دارم اگر یک داور شهرستانی را به عنوان داور بازی تیم شهرش انتخاب کنیم، بهترین قضاوت را انجام می دهد به شکلی که شاید هواداران و تیم همشهری اش به او معترض شوند. آنها با تمام وجود زحمت می کشند.

او افزود: هفت داور بین المللی فوتبال ایران، داورانی بین المللی هستند که زندگی، حیثیت، آبرو و اعتبارشان برای آنها از هر موضوع دیگری مهم تر است. افرادی مانند محمد حسین زاهدی فر، حسین زرگر، مهدی سید علی و اشکان خورشیدی داورانی هستند که با وجود حضور نداشتن در فهرست داوران الیت، هم رده داوران بین المللی ما هستند و آنها هم می توانند دربی را سوت بزنند. حال با درنظر گرفتن شرایط روحی- روانی داوران و عملکرد آنها و میزان اشتباهاتشان در هفته های قبلی لیگ برتر به راحتی می توانیم داور دربی را انتخاب کنیم.

وی درباره احتمال خارج شدن نام علیرضا فغانی از فهرست داوران مدنظر کمیته داوران برای قضاوت دربی گفت: هرچند فغانی به عنوان داور بازی پارس جنوبی و پدیده انتخاب شده اما این امر به معنی خارج شدن او از فهرست گزینه های قضاوت دربی نیست. احتمال دارد ابلاغیه قضاوت این بازی را به فغانی بدهیم همانگونه که هر احتمال دیگری هم وجود دارد. از مسئولان باشگاه ها، سرمربیان، بازیکنان و هواداران تیم ها می خواهم چنین حساسیت هایی ایجاد نکنند. امکان دارد یک داور در طول بازی ۱۰۰ تصمیم بگیرد که تنها ۴ سوت او مبهم باشد. ایراد کار این جا است کل عملکرد داور را با همان صحنه های محدود بررسی کرده و می گوییم اشتباه تاثیرگذاری داشته است یا خیر. اگر هم آن اشتباهات تاثیر گذار باشد می گویند داور به یک تیم تعلق خاطر دارد.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال ادامه داد: همانگونه که ما در کار فنی تیم ها و باشگاه ها دخالت نمی کنیم انتظار داریم آنها هم آرامش خود را حفظ کرده و درکاری که تخصص کمیته داوران است دخالت نکنند.

سهرابی درباره درباره تمهیدات فدراسیون فوتبال برای آرامش داوری که هشت فروردین به عنوان قاضی دربی ۸۹ معرفی می شود، گفت: امکان دارد نام داور بازی زودتر هم اعلام شود چراکه حساسیتی برای این موضوع وجود ندارد. از نظر خودم اگر همین الان نام داور دربی را اعلام کنیم هم مشکلی نیست چراکه از همین حالا خودش را برای قضاوت بازی آماده می کند. جلسات کمیته داوران برای انتخاب داور دربی برگزار شده و هر زمان فدراسیون صلاح بداند تیم داوری این بازی را اعلام می کند. نسبت به این موضوع هیچ فشاری هم روی ما نیست و حس می کنم تنها دلیل اینکه تاکنون نام داور دربی اعلام نشده این است که از همین حالا برای تیم داوری بازی حرف و حدیث پیش نیاید و آنها با اظهارات نسنجیده تحت فشار قرار نگیرند.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال افزود: مگر به صورت مثال بازی تراکتورسازی- استقلال، سپاهان- ذوب آهن، پرسپولیس- فولاد بازی کوچکی است؟ نام داوران این بازی ها بدون هیچگونه فشاری اعلام می شود و داوران هم کارشان را انجام می دهند. دربی هم مانند این بازی ها است که داور بدون استرس این بازی بزرگ‌ را سوت می زند.

او درباره دلیل انتخاب ۲ کمک داور ویدیویی برای دربی ۸۹ گفت: با توجه به حضور ‌کولینا در دربی تصمیم گرفتیم برای بررسی سیستم ویدیویی آفلاین دربی از یک داور و یک کمک داور استفاده کنیم تا بهتر با VAR آشنا شوند. به هر حال همیشه ۲ تا ۳ فکر از یک فکر بهتر است.


بیشتر بخوانید:

داوران قضاوت کننده در هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال

آشنایی با گزینه‌های قضاوت دربی ۸۹

مشورت با رئیس فدراسیون فوتبال برای انتخاب داور دربی


انتهای پیام/

اظهارات سهرابی درباره داور دیدار دربی پایتخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار