یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۷۰ درصد بارش‌های استان گلستان ظرف مدت ۴۸ ساعت اتفاق افتاد/ دست اندازی به آبراهه‌ها عامل اصلی وقوع سیل در شیراز

جعفرزاده گفت: ۷۰ درضد بارش سالانه استان گلستان ظرف مدت ۴۸ ساعت اتفاق افتاد که موجب شد حجم سیلاب در این استان به شدت افزایش یابد.

۷۰ درصد بارش‌های استان گلستان ظرف مدت ۴۸ ساعت اتفاق افتاد/دست اندازی به آبراهه‌ها عامل اصلی وقوع سیل در شیرازمیثم جعفرزاده مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نیرو از ۲۵ اسفند در آماده باش کامل هستند، اظهار کرد: براساس پیش بینی بارش‌های شدید در برخی نقاط کشور، وزارت نیرو از اواخر اسفند در آماده باش کامل به سر می‌برد.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، هشدار سیل یا اخطاریه سازمان هواشناسی با مدل پیش بینی وزارت نیرو توام شد به طوریکه برای برخی استان‌ها به ویژه گلستان و مازندران بارندگی‌های شدید همراه با سیلاب پیش بینی شده بود.

جعفرزاده ادامه داد: براساس پیش بینی ها، وزارت نیرو از ۲۵ اسفند در تمامی استان‌ها به ویژه گلستان و مازندران به سبب وقوع سیلاب آماده باش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حجم سیلاب در استان گلستان بی سابقه بود، بیان کرد: ۷۰ درصد بارش سالانه استان گلستان، ظرف مدت ۴۸ ساعت اتفاق افتاد که در چنین شرایطی مدیریت سیلاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه ۳ سد اصلی استان گلستان توانست حجم زیادی از سیلاب را تعدیل کند، افزود: تعدیل حجم سیلاب توسط ۳ سد اصلی استان گلستان و تاخیر زمانی سیلاب به مناطق مختلف کار اجرایی در مناطق مختلف حوزه اجرا را برای ما فراهم کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو ادامه داد: اگرچه وضعیت رودخانه متصل به شهر آق قلا در تاریخ اول فروردین پیش بینی می‌شد، اما در این تاریخ حجم سیلاب ۴ برابر حجم رودخانه بود که این امر کار را سخت کرد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه در حادثه اخیر به ۴۵۰ روستا آسیب جدی وارد شد، اظهار کرد: این روستا‌ها با مشکل نبود برق و آب مواجه شدند و آب گرفتگی در این روستا‌ها به گونه‌ای است که به لحاظ آب گرفتگی قدرت عملیاتی ما را کنار می‌زند، ضمن آنکه در بسیاری از مسیر‌ها به سبب خطرات احتمالی اجازه برق دار کردن مناطق را نداریم.

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ تیم عملیاتی در استان گلستان مشغول فعالیت هستند، گفت: هم اکنون به لحاظ برق شرایط کاملا نرمال بوده و تمامی روستا‌ها به پایداری کامل رسیدند.


بیشتر بخوانید: ذخیره‌سازی 1.5 میلیارد مترمکعب از سیلاب در سدهای خوزستان/رفتارسنجی و کنترل مستمر پایداری سدها


این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰ روستا در استان گلستان خالی از سکنه هستند، بیان کرد: در مناطقی که تامین آب دچار مشکلاتی است از طریق تانکر‌های آب رسان، آب معدنی و ... در حال تامین آب مورد نیاز این مناطق هستیم.

جعفرزاده با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۰ روستا در استان مازندران بدون برق هستند، افزود: با توجه به آنکه در استان مازندران بحران ترکیبی سیلاب، رانش زمین و در ارتفاعات برف شدید هستیم، از این رو بسته شدن راه‌های مواصلاتی در برخی مناطق کار را برای ما سخت کرده است.

به گفته وی، در شرایط کنونی استان مازندران به لحاظ آب و برق و روستا‌های آسیب دیده در شرایط کاملا پایدار به سر می‌برد و تنها کدورت آب سد البرز مشکلی فعلی این استان به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با اشاره به اینکه آب شهر‌های گروه الف. توسط تانکر‌های آب رسان و آب معدنی انجام می‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه یک سوم شهر‌های گروه الف. در استان مازندران است، از این رو یک سوم آب از این سد تامین می‌شود که سیلاب اخیر موجب شده تا کدورت آب بالا رود.

جعفرزاده درپاسخ به این سوال که کدورت آب سد البرز چگونه رفع می‌شود، گفت: در بحث اول باید صبر کرد تا کدورت آب سد ته نشین شود و تصفیه خانه به مدار بیاد و در بحث دوم وزارت نیرو با یک کار ابتکاری به دنبال آن است که سرعت کار را بالا برد که بدین منظور ظرف چند روز آینده مشکل حل خواهد شد.

این مقام مسئول مصرف عادی شهر‌های گروه الف را ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: با توجه به پیک مصرف و مسافرت‌های نوروزی مصرف آب به ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است که درنهایت افزایش مصرف در برخی مناطق مشکلاتی را ایجاد کرده که با تانکر‌های آب رسان در حال رفع مشکل هستیم.

جاده سازی عامل اصلی وقوع سیل در شیراز

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه سیلاب اخیر در دروازه قرآن شیراز به لحاظ ادبیات سیلاب نیست، بیان کرد: سیلاب اخیر در شیراز ناشی از دست اندازی به آبراهه‌ها و مسیر‌های قدیمی بوده است که به سبب خشکسالی‌های اخیر، این مسیر‌ها دستکاری شدند و به راه و جاده تبدیل شدند، در حالیکه کار وزارت نیرو با دستگاه‌های ذی ربط در خصوص دست اندازی به آبراهه‌ها به محاکم قضایی رسیده بود.

به گفته جعفرزاده، خاصیت سیلاب این است که هر مقداری که به مسیر رودخانه‌ها دست اندازی کنیم، عکس العمل آن را در آینده خواهیم دید.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با اشاره به اینکه بستن مسیل‌ها و جاده سازی عامل اصلی وقوع سیل در شیراز است، اظهار کرد: جاده کردن مسیل رودخانه‌ها باعث شد وقوع بارش ۲۸ میلی متری کمتر از نیم ساعت در شیراز منجر به وقوع سیل و تلفات جانی و مالی در این استان شود.

وی با اشاره به ضرورت تمرکز بر رودخانه سیلابی گفت: در شرایطی که تمرکز بر رودخانه‌های سیلابی از خرم آباد به پل دختر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری لرستان بود، به یکباره وقوع اتفاق فرعی در شیراز تمامی زحمات ما در عملکرد غیر سازه‌ای را زیر سوال برد که براساس آخرین آمار بالای ۱۷ تا ۱۸ نفر جان خود را در این استان از دست دادند.

جعفرزاده ادامه داد: هم اکنون از ۱۸۰ روستا در لرستان، ۱۱۰ روستا از برق برخوردارند و مابقی به سبب نبود مسیر ارتباطی و بسته شدن جاده‌ها فاقد برق هستند. ضمن آنکه ۶۰ روستا مشکل آب رسانی دارند که با آب‌های بسته بندی و تانکر‌های آب رسانی در حال تامین آب مورد نیاز این روستا‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه نیرو‌های عملیاتی در استان لرستان پشت جاده‌های بسته شده ماندند، افزود: در این مناطق تنها امکان رفتن نیرو‌های عملیاتی وجود ندارد، اما به سبب بسته بودن مسیل‌ها امکان بردن تجهیزات و تیر برق نیست.

به گفته این مقام مسئول، از یک ماه گذشته جلسات مختلفی بین مجموعه وزارت نیرو با استانداری خوزستان برگزار شد که بدین منظور تهدیداتی که در سیل قبلی داشتیم با ترمیم سیل بند‌ها مرتفع شد و هم اکنون سد چرخه و دز این آمادگی را دارند تا در صورت شدت سیلاب کنترل لازم را داشته باشند تا بدین منظور آسیب کمتری به پایین دست‌ها وارد شود.

جعفرزاده از پایداری کامل سد‌ها در استان‌ها خبر داد و گفت: در شرایط فعلی سد استان فارس و تهران به پر شدن نرسیده است، اما اگر در جایی احساس شود که سد‌ها دچار تهدید خواهد شد، آرام آرام شروع به تخلیه خواهیم کرد چرا که تا یک مقطعی بحث پایداری سد‌ها اولویت اصلی وزارت خانه است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با اشاره به اینکه سد‌های خوزستان در حال مدیریت هستند، بیان کرد: از یک ماه گذشته خروجی سد‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا در صورت وقوع سیلاب سنگین، انباشت سیلاب را در این استان نداشته باشیم.

به گفته وی، تا زمانیکه شرایط اضطراری به حالت عادی و ایده آل برنگردد، تیم‌های عملیاتی در حال آماده باش هستند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اگر فرآیند حادثه به گونه‌ای باشد که استان‌های درگیر قدرت عملیاتی خود را از دست بدهند، استان جانشین وارد شده و عملیات منطقه را بدست می‌گیرد و استان‌های معین یاری کننده استان جانشین عملیات را انجام می‌دهد که براین اساس اگر به استان معین دستور آماده باش و حرکت را دهیم، کاملا مشخص است که در کدام حوزه باید چه اقدامی را انجام دهد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه به لحاظ تجهیزات و امکانات در حوزه عملیات مشکلی نداریم، بیان کرد: مشکل نبود برق و آب در برخی روستا‌ها به عدم دسترسی باز می‌گردد چرا که در برخی استان‌ها حادثه ترکیبی نظیر سیلاب، رانش و بارش برف با یکدیگر رخ می‌دهد.

وی از مسدودی ۵ راه از خرم آباد به پل دختر خبر داد و گفت: با وجود آنکه راه دسترسی به این مسیر‌ها به سبب طغیان رودخانه‌ها سخت است، اما این ریسک را پذیرفتیم تا با حضور نفرات در مسیر‌های طولانی بحث پایداری شبکه آب و برق را داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس پیش بینی‌ها وارد ترسالی و دچار تغییرات اقلیم شدیم که با این احتمال وقوع سیلاب در فصل‌های مختلف وجود دارد و تنها برنامه مشخصی برای آن باید داشته باشیم.

به گفته جعفرزاده با همت و ورود تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها این امکان وجود دارد که از وقوع سیلاب در حوزه تامین منابع آبی، آب‌های زیر زمینی، آب شرب و آب بخش کشاورزی بیشترین استفاده را داشت.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو در پایان تصریح کرد: در فضای مجازی متاسفانه اخباری مبنی بر ترک برداشتن سد‌ها پخش می‌شود، در حالیکه از افراد تقاضا داریم در حوزه فضای مجازی انصاف را رعایت کنند، ضمن آنکه رسانه‌ها از انتشار اخبار قبل از تایید شدن آن توسط مراجع رسمی اجتناب کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار