آیین کهن پخت آش بهاری در مزرعه امام نایین

رئیس شورای اسلامی روستای مزرعه امام نایین از برگزاری آیین کهن پخت آش بهاری به بهانه شکرگزاری و بردباری خبر داد.

اسماعیل میری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، آیین آش بهاری یکی از آیین‌های قدیمی روستای مزرعه امام است که به پاس شکرگزاری از نعمات خداوند، نزولات آسمانی وتحولات طبیعت و نمادی از صبر در برابر سختی و نوید بهار پخته می‌شود.

وی افزود: این آئین کهن یکی از نمود‌های ارزشمند میراث فرهنگی است که تمام مراحل آن به روش سنتی طبخ شده و همراه با آداب و رسوم ویژه اجرا می‌شود.

میری با اشاره اینکه این آش در اکثر شهر‌های ایران تهیه می‌شود اظهار کرد: غذای سنتی آش محبوبیت بسیاری در میان ایرانیان دارد، اما هر منطقه بنا به ذائقه و قدمت آن غذا آن را تهیه و پخت می‌کند.

وی بیان کرد: برای پخت آش سنتی و همچنین از آنجائیکه نمی‌توان گندم را به مدت طولانی نگه داشت مردم روستا پس از پوست گرفتن جوانه‌ها آن‌ها را با آب در هاون‌هایی که از جنس سنگ است به صورت سنتی نیمکوب کرده و پس از آن داخل سینی برای جداسازی پره‌های آن از گندم اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه گندم و جداسازی جوانه‌ها چند مرحله انجام می‌شود بیان نمود: این کار در چهار مرحله جداسازی، نم دادن، کوبش و خشک نمودن گندم‌ها انجام می‌شود که کوبیدن گندم در ۲۵ هاون و با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان این روستا انجام گردید.

رئیس شورای اسلامی مزرعه امام همچنین اظهار نمود: پس از کوبیدن جوانه‌های گندم مردان این روستا برای آماده سازی دیگ‌ها، چاله‌هایی کوچک حفر کرده و دور تا دور دیگ‌ها را گِل نموده و سپس تکه‌هایی از چوب ضخیم را برای جوشاندن آب قرار می‌دهند و پس از اینکه آب به دمای مورد نظر و آماده طبخ آش گردید حبوبات را درون آن می‌ریزند.

 این آش برای توزیع بین ۳ هزار نفر هر ساله در فصل بهار پخته می‌شود که بیشتر برای استقبال از سال جدید، شکرگزاری سلامت و بارش نزولات آسمانی، مادرانی که فرزندان خود را جهت خدمت مقدس سربازی اعزام ویا بدرقه زائرین به سفرعتبات عالیات تهیه می‌شود.

 

انتهای پیام/ت

استقبال از سال جدید با برگزاری آیین های نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.