در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دانشگاهیان؛ مخاطب خاص رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم/ لزوم مطالبه‌گری از دستگاه‌ها

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وظیفه و رسالت تشکل‌های دانشجویی نسبت با جامعه همچنان آرمان‌گرایی از طریق مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی است.

خودسازی؛ اولین وظیفه محول شده گام دوم انقلاب به هر مجموعه/ دانشگاهیان مخاطب خاص رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم/ لزوم مطالبه گری تشکل‌ها از دستگاه ها درباره تحقق بیانیهامین نوریان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: سال ۵۷ ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) توانستند رژیم شاهنشاهی را نابود کرده، انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و حرکت به سمت آرمان بزرگ تمدن نوین اسلامی را آغاز کنند.

وی افزود: در اندیشه امامین انقلاب حرکت به سمت این آرمان دارای مراحلی بوده است؛ مرحله اول آن انقلاب بود، مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی است که شاکله و چارچوب اصلی را تشکیل می‌دهد و با تدبیر حضرت امام (ره) در همان اوایل انقلاب تشکیل شده است و علی‌رغم دشمنی و سنگ اندازی‌های شرق و غرب، با همت و خون‌های جوانان نسل اول انقلاب نظام نوپای اسلامی تثبیت شد.

نوریان بیان کرد: بعد از تشکیل نظام اولین مرحله از خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به صورت جدی‌تر آغاز شد که همان مراحل سوم، چهارم و پنجم است؛ مرحله‌ سوم دولت سازی، به معنای یک تشکیلات مدیریتی است که ارکان آن مبانی انقلاب را از ریشه و اساس باور کرده‌اند.

تربیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد؛ حرکت اصلی در جهت مرحله سوم انقلاب

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی، کشور در عرصه‌های مختلف نیاز‌های گوناگونی را حس می‌کرد؛ حرکت اصلی جهت تحقق مرحله سوم انقلاب، تربیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصلی ایمانی و دینی بود که توسط رهبر معظم انقلاب انجام گرفته و در بیانیه گام دوم به عنوان مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نام برده شده است.


بیشتر بخوانید: شعار‌های اصیل اول انقلاب را از یاد نبرده ایم/جوانگرایی نباید به سو استفاده از رانت‌های فامیلی بیانجامد


وی افزود: در واقع نیروسازی اولویت اصلی این ۴۰ ساله بود که علی‌رغم ضعف نظام تربیتی کشور با تدابیر رهبر معظم انقلاب و به یاری حرکات خودجوش فرهنگی به ثمر نشست، جوانانی با نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی تربیت شدند و همین جوانان تربیت شده دستاورد‌های زیادی در عرصه‌های مختلف علمی، نظامی و غیره  برای کشور رقم زدند.

دستاوردهای ایجاد حرکت‌های خودجوش فرهنگی در کشور

نوریان اظهار کرد: از مهم‌ترین کار‌ها  در این ۴۰سال، ایجاد حرکت‌های خودجوش فرهنگی در کشور از جمله راهیان نور، اردو‌های جهادی، دور‌ه‌های طرح ولایت، اعتکاف، پیاده روی اربعین، هیئت‌های مذهبی، دوره‌های مطالعاتی آثار شهید مطهری و حرکت‌های فرهنگی گوناگون دیگر است که ثمره آن جوانانی همچون شهید حججی‌ها بودند که علاوه بر اینکه دارای انگیزه و احساس انقلابی هستند،  این احساسات برخلاف نسل اول دارای یک زیربنای عمیق فکری است.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی درباره دولت سازی بیان کرد: هنوز دولت انقلابی نداریم اگرچه جوانانی معتقد تربیت شده‌اند، اما از این ظرفیت باید به خوبی استفاده شود؛ در گام دوم انقلاب هم آمده است که این جوانان به دستگاه‌های کشور تزریق شده و حرکت‌های خودجوش قبلی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و غیره حفظ شوند همچنین این نسل که ثمره تلاش‌های گام اول انقلاب هستند باید  پا به میدان عمل بگذارد تا وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شوند و بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کنند.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و جوانان کشور در هر عرصه‌ای که مشغول فعالیت هستند باید نسبت خود با این بیانیه را پیدا کرده و برای تحقق آن تلاش کنند. بخش‌هایی از بیانیه خطاب به همه جوانان است، اما بخش‌هایی از آن قشر خاصی را خطاب قرار می‌دهد. به طور مثال دانشگاه و دانشگاهیان مخاطب خاص توصیه اول رهبر معظم انقلاب یعنی علم و پژوهش هستند.

نسبت تشکل‌های دانشجویی با بیانیه گام دوم انقلاب

نوریان درباره عملکرد تشکل‌های دانشجویی نسبت به گام دوم انقلاب گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اولین وظیفه هر مجموعه‌ از جمله تشکل‌های دانشجویی خودسازی در عرصه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، بصیرتی، مدیریتی است؛ اگر تشکل‌های دانشجویی این وظیفه خود را به درستی انجام دادند، نقش خود را در جامعه به درستی شناخته و جایگاه خود در نقشه انقلاب را می‌یابند، در غیر این صورت دچار سطحی نگری شده و در مواجهه با مسائل دچار انفعال می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بیانیه گام دوم انقلاب عامل حرکت منسجم‌ مردم به سوی آرمان‌ها


وی افزود: تشکل‌های دانشجویی  باید مبانی اعتقادی خود را با استفاده از ایام مبارک ماه‌های رجب، شعبان و رمضان ساخته و خود را از لحاظ اخلاقی تقویت کنند، همچنین با شناخت نقشه انقلاب وظیفه و رسالت خود را یافته و سعی کنند این رسالت را به نحو احسن انجام دهند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: وظیفه و رسالت تشکل‌های دانشجویی نسبت به جامعه همچنان آرمان‌گرایی از طریق مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی است. تشکل‌های دانشجویی وظیفه دارند مسیری را که امام جامعه برای گام دوم انقلاب ترسیم کرده اند از همه دستگاه‌ها و گروه‌ها مطالبه کنند و گفتمان عمومی جامعه را در مسیرت حقق اهداف و آرمان‌های انقلاب هدایت کنند تا  زمینه برای حرکت به سمت ایجاد یک دنیای مومن و پیشرفته آماده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار