خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

باران این روز‌ها چترش را بر شهرستان مهاباد گشوده و موجب دست و پنجه نرم کردن مسئولین با خطرات احتمالی آن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، مشکل آب گرفتگی معابر و خیابان‌های سطح شهر مهاباد به یک سریال تکراری هنگام بارش برف و باران تبدیل شده و مشکلات بسیاری را در عبور و مرور شهروندان و وسایل نقلیه به وجود آورده است.

با بارندگی‌ها و افزایش آن در شهرستان مهاباد طی چند روز اخیر آب گرفتگی معابر طعم باران بهاری را به کام شهروندان تلخ کرد، همچنین کارشناسان هواشناسی مهاباد اعلام کردند احتمال وقوع حوادثی همچون سیل برای این شهر پیش بینی می‌شود.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

محمد پور رئیس اداره هواشناسی مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: نقشه‌های پیش یابی ورود سامانه بارشی قوی به منطقه را نشان میدهد، به همین دلیل خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها وجود دارد.

در کدام نقاط شهرستان مهاباد خطر سیل وجود دارد؟

برخی از نقاط شهرستان مهاباد به دلیل تجاوز به بستر رودخانه سد و مناطق نزدیک به مسیل‌های آب که آب آن‌ها از ارتفاعات کوه به دلیل عدم پوشش گیاهی خوب با بارش شدید باران جاری میشوند، در معرض وقوع سیل و آبگرفتگی قرار دارند.

شهر مهاباد در منطقه‌ای کوهستانی به صورت کاسه‌ای در بین کوه‌های زاگرس محصور شده است که از ۴ مسیل اصلی و ۱۵ مسیل فرعی آب از ارتفاعات کوه‌ها به داخل شهر سرریز می‌شود.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

یکی از دلایل روان شدن این آب‌ها در سطح شهر عدم وجود پوشش گیاهی مناسب در دامنه کوه‌ها است؛ پاتو رئیس منابع طبیعی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار.. گفت: در شهرستان مهاباد به سبب تغییرات آب و هوایی و متعادل نبودن میزان دام و مرتع ۶۵ درصد مراتع به درجه ۳ تبدیل شده است و این برای آینده مراتع و منابع طبیعی شهرستان زنگ خطری است.

علیزاده آذر شهردار مهاباد در مورد یکی دیگر از دلایل آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: کانال‌ها و جوی‌های موجود در سطح شهر برای مسیل‌های آب طراحی نشده اند، این شرایط در زمان طراحی کانال‌های دفع آب‌های سطحی توسط طراحان در نظر گرفته نشده است و همین امر هنگام بارش باران و برف  موجب آب گرفتگی معابر می شود.

تجاوز به بستر رود  تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در مهاباد 

سد مهاباد که نزدیکترین سد جهان به مناطق مسکونی به شمار می‌رود، ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی دارد که علاوه برتأمین آب آشامیدنی شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

رودخانه سد مهاباد از داخل شهر و همچنین ۱۱ روستای این شهرستان عبور میکند و در نهایت به دریاچه ارومیه سرریز می‌شود.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد


جهینی رئیس امور آب شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: با توجه به احتمال وقوع سیل تاکنون ۱۶ نقطه سیل خیز در ۱۱ روستای شهرستان مهاباد که در مسیر رودخانه سد مهاباد هستند و همچنین ۱۰ نقطه سیل خیز در داخل شهر نزدیک به این رودخانه شناسایی شده است.

جهینی افزود:در تمامی نقاط شناسایی شده به بستر رودخانه تجاوز شده است، حد مجاز بستر رودخانه مهاباد ۳۷۸ متر مکعب آب ظرفیت دارد، اما متاسفانه به دلیل تجاوز به بستر رودخانه این رودخانه الان حدود ۱۰۰ متر مکعب ظرفیت دارد.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به مردم

زمانی که برای بررسی بیشتر موضوع آب گرفتگی معابر به شهرداری مهاباد رفتم گیته معاون خدمات شهری شهرداری این شهرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: شهروندان مهابادی باید از ریختن زباله‌ها به کانال‌های آب خودداری کنند.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد افزود: بیشترین علت سرریز شدن آب جوی‌ها به معابر و پیاده رو‌ها گرفتگی آن‌ها در اثر تجمع زباله در محل‌هایی مانند زیر پل‌ها است که جلوی جاری شدن روان آب سطحی را می‌گیرد همان زباله‌هایی که ما به عنوان یک شهروند به جای انداختن داخل سطل‌ها و مخازن زباله به درون جوی می‌ریزیم.

آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان مهاباد برای مقابله با حوادث غیرمترقبه

با توجه به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به منطقه تمام دستگا‌های خدمات رسان برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی آماده اندو تمهیدات لازم برای جلوگیری وکاهش خسارت‌ها اندیشیده شده است.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

صنعتی معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: به همه مناطق سیل خیز اعلام آماده باش کامل داده شده است، همچنین برای ۷ روستای بخش مرکزی مهاباد و ۱۰ نقطه در درون شهر که بیشتر از بقیه مناطق در معرض خطر وقوع سیل هستند، تمهیدات بیشتری اندیشیده شده است.

۹۰ درصد حجم مخزن سد مهاباد آبگیری شده است

مدیر امور آب شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر هم اکنون حجم ذخیره آب سد مهاباد به بیش از ۱۷۷ میلیون متر مکعب رسیده و ۹۰ درصد حجم مخزن آن برای پیشگیری از وقوع سیل آبگیری شده است.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

صداقت سرپرست جمعیت هلال احمرمهابادنیز گفت: نیرو‌های امدادی این جمعیت درآماده باش کامل بسر می‌برند و تمام امکانات ازجمله ماشین آلات سبک و سنگین، موتور‌های برق، لجن کش‌ها، تانکر‌های آب و اقلام امدادی بازبینی وآماده بکارهستند.

علیزاده آذر شهردار مهاباد هم گفت: ما مشکلات شهر را قبول داریم و رسیدگی به این مشکلات را از وظایف خود می‌دانیم و تمام تلاش و کوشش خود را برای رفع این مشکلات به کار خواهیم بست.

علیزاده آذر افزود: کلیه ماسین آلات شهرداری در حال پاکسازی مسیل‌های ورودی آب از کوه‌ها به سطح شهر و هدایت آب آن‌ها به کانال‌های آب سطح شهر هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از نفوذ آب به مناطق مسکونی در سطح شهر ۱۰۰ هزار کیسه شن و ماسه در پایین و حاشیه رودخانه‌ها قرار داده شده است و در سطح روستا‌ها هم به وسیله خاکریز تمام مسیر‌های نفوذ آب به داخل منازل را مسدود کردیم.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

اقدامات طولانی مدت برای حل مشکل آب گرفتگی معابر

و اما بشنویم از اقداماتی که در طولانی مدت قرار است برای حل مشکل آب گرفتکی معابر برای شهر محصور در دامنه کوه‌های زاگرس صورت بگیرد.
یوسفی معاون عمران شهرداری مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: مرحله مطالعاتی طرح جامع جمع آوری روان آب‌های سطحی به پایان رسیده است و در سال جاری به بهره برداری می‌رسد، با اجرای این طرح آب‌های سطحی تمام نقاطی که در محدوده تعریف شده شهر قرار دارند جمع آوری و برحسب تصمیم اتخاذ شده یا به رودخانه و یا برای مصارف کشاورزی به مکان‌های مشخص هدایت خواهد شد.

پاتو رئیس منابع طبیعی شهرستان مهاباد هم در خصوص ترمیم پوشش گیاهی منطقه گفت: اقدماتی، چون برگزاری کلاس‌های آموزشی، مرمت چشمه‌ها وصدو مجوز استفاده از مراتع به شرط احیا از برنامه‌های اداره مراتع شهرستان برای حفظ و احیای منابع طبیعی است.

خطر وقوع سیل/روایت تکراری آب گرفتگی معابر در شهرستان مهاباد

کلام پایانی

طراحی کانال‌های مخصوص برای هدایت آب‌های مسیل کوه‌ها و نوسازی و بازسازی شبکه جمع آوری آب‌های سطحی شهرمهاباد، ترمیم پوشش گیاهی منطقه و اقدام برای جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه می‌تواند از بروز مشکل آب گرفتگی معابر که هر بار با بارش برف باران تکرار می‌شود و همچنین وقوع سیل جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ه

گزارشی از نگار هنرمند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.