سیزده بدر از مصرف قارچ‌های موجود در طبیعت پرهیز کنید

رئیس اورژانس فارس گفت: از چیدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت، کوه و دشت خودداری کنید، زیرا احتمال مسمومیت درپی مصرف این نوع از قارچ‌ها بسیار بالاست.

محمد جواد مرادیان مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه همه قارچ های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت: با توجه به سامانه بارشی، قارچ‌های زیادی در طبیعت روییده که تشخیص سمی و خوراکی بودن آن‌ها مشکل است.

وی، علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال و شکم درد اعلام کرد و اظهار داشت: گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

مرادیان از مسمومیت ۷ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در شهرستان داراب خبر داد و اعلام کرد: خطر استفاده از قارچ‌های سمی در کمین همه است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی فارس بیان کرد: مسمومیت با قارچ‌های کوهی را، به سرعت با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و یا فرد مسموم را به اورژانس‌های بیمارستانی برسانید.

مرادیان ادامه داد: بیشتر افرادی که روز سیزدهم فروردین هر سال درخواست امداد رسانی از اورژانس ۱۱۵ دارند، بیمارانی هستند که دارو‌های خود را فراموش کرده اند.

وی به بیماران به ویژه افراد با سابقه بیماری قلبی، فشارخون و دیابت، توصیه کرد دارو‌های خود را فراموش نکنند و به میزان کافی دارو همراه داشته باشند.

وی همچنین در خصوص پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، گفت: از روشن کردن گاز‌های پیکی نیکی یا منقل در داخل چادر، خودرو یا محیط‌های بسته پرهیز کنید، از کارکرد صحیح دودکش بخاری، شومینه یا پکیج محل اسکان خود مطمئن شوید و فرد مشکوک به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را که دچار علایمی مانند تهوع و استفراغ، سردرد، سرگیجه، سوزش گلو یا چشم، تنگی نفس و خواب آلودگی است، به سرعت از محل خارج کرده و به مراکز درمانی انتقال داده و یا با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

مرادیان همچنین با اشاره به بازگشت مسافران نوروزی در روز‌های باقیمانده از تعطیلات، از مسافران خواست تا از رانندگی هنگام خواب آلودگی و خستگی پرهیز کرده و پس از کمی استراحت به ادامه مسیر بپردازند و از صحبت کردن با تلفن همراه در هنگام رانندگی نیز خودداری کنند.

درخواست رئیس اورژانس فارس از مردم همکاری برای سرعت بخشیدن به عبور و مرور آمبولانس‌ها و نیرو‌های اورژانس و کمک به نجات بیماران و مصدومان است.
انتهای پیام/م

توصیه‌های اورژانس فارس در روز طبیعت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار