وزیر نیرو:

سیلاب ۴۰ تالاب بزرگ کشور را سیراب کرد/ وضعیت سد‌ها تحت کنترل است

اردکانیان گفت: به برکت سیلاب‌ها ۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین در سدهای مخزنی ذخیره و ۴۰ تالاب بزرگ کشور سیراب شده است.

سیلاب ۴۰ تالاب بزرگ کشور را سیراب کرد/ وضعیت سد‌ها تحت کنترل استبه‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان گفت: به برکت سیلاب‌ها از ۲۷ اسفند تا کنون بیش از ۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین اضافه بر رواناب‌های قبلی در مخزن ۱۷۲ سد مخزنی کشور ذخیره و ۴۰ تالاب بزرگ کشور سیراب شده است.

با بیان اینکه برای فراهم کردن ۵ میلیارد مترمکعب آب شیرین، نیازمند شیرین‌سازی آب دریا با صرف ۲.۵ میلیارد دلار هزینه بودیم، افزود: اکنون این نعمت در اختیار ماست.


بیشتر بخوانید: احیای تالاب‌ها و مهار ریزگردها، خبر خوش سیلاب است


وی با اشاره به اینکه این حجم آب به مصارف عمده‌ای خواهد رسید، ادامه داد: از این طریق مصارف شرب شهر‌های مهم کشور از جمله مشهد از سد دوستی، زاهدان و زابل از چاه نیمه‌ها، اصفهان و یزد از زاینده‌رود، مرودشت و شیراز از سد درودزن و شهر‌های زیادی در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان از سد کوثر تامین خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: تالاب‌های کشور نیز پس از سالیان سال از این سیلاب بهره‌مند شده و ۴۰ تالاب بزرگ کشور سیراب شده است. علاوه بر آن دریاچه ارومیه نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اردکانیان یکی از راه‌های کاهش خسارات سیل را تخلیه منازل در معرض خطر عنوان کرد و افزود: هنگامی که مردم به هشدار‌ها توجه کرده و از مستحدثات کرانه رودخانه‌ها فاصله می‌گیرند، شاهد حوادث جانی نخواهیم بود و انشاءالله پس از چند روز پس از بهبود شرایط به خانه و کاشانه خود باز خواهند گشت.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت سیلاب در استان خوزستان با اشاره به شرایط نسبتا حساس ساعات اولیه دیروز ادامه داد: به‌دلیل رواناب ناشی از تحولات استان لرستان و بارش‌های شدید، سیلابی به بزرگی بیش از ۸۰۰۰ متر مکعب در ثانیه وارد کرخه شد که خوشبختانه در حال حاضر رو به کاهش است.

وی تصریح کرد: طبق اطلاعات ارائه شده، از ساعت ۱۸ دیروز سه‌شنبه، ورودی کرخه حدود ۳۵۰۰ متر مکعب در ثانیه و ورودی دز نیز به ۳۰۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده و خروجی از این دو سد به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که میزان ذخیره هیچکدام از سد‌ها از حد مجاز خارج نشود.

اردکانیان در پاسخ به این سئوال که سرریز سد کرخه خارج از کنترل بوده است یا خیر، گفت: بهره‌بردار از سد، طبق دستورالعمل‌های دریافتی بخشی از آب ذخیره شده را از طریق سرریز سد رها می‌کند که در سد کرخه وضعیت این گونه بوده؛ وضعیت کاملا تحت کنترل است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

انتهای پیام/

یکی از راه‌های کاهش خسارات سیل تخلیه منازل در معرض خطر است

برچسب ها: وزارت نیرو ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
جون مردم خيلي مهمتر از هوالعظيلم هست لطفا به فکر جون مردم باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
آقای اردکانیان چرا پل را باید آب ببرد ؟چون نظارت ضعیف است آقای اردکانیان چرا راه آهن باید بسته شود چون نظارت ضعیف است و آینده نگری نشده است چرا رودخانه ها باید سرریز شوند چون کناره رودخانه سنگ چینی احداث نشده است
Netherlands
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
در حالی که سد زاینده رود 1/5 میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی دارد و مشکل کشاورزان اصفهان هنوز حل نشده ، با تدبیر هوشمندانه دولت تدبیر و امید، سیل جان و مال مردم را به همراه میلیون ها مترمکعب آب شیرین به خلیج فارس می رود.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۱:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
سلام والا با اینهمه امکانات و تجهیزات کشورهای خارجی مدتها قبل پیش بینی میکنند و منطقی با سیل احتمالی برخورد میکنند اما مسئولین محترم کشورمون بعد از اینکه تعدادی از هموطنانمان در شیراز از دنیا رفتن تازه سیل را جدی گرفتن قبلش خبری از تدبیر نبود وخدا خیر بده سپاه و ارتش و نطامیهامونو که اگه نبودند خدا میدونه چقدر دیگر از هموطنانمون از دست میرفتند خدایا با این گرونیها خودت به داد مردم آسیب دیده برس ما که از این نعمت باران الهی در سیستان و بلوچستان بی نصیب ماندیم اما دلمون داغ داره بقیه مردم کشورمونه خدا رحم کنه به همه ما آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
خوبی های باران از خدا و سیل و ویرانگری باران از سوء مدیریت و پیش بینی نکردن ما است.
Canada
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
از همه هم وطن های عزیزم .خواهشی دارم اگر دانش و علمی راجع به موضوعی ندارید .نظریه ندهید
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
چونکه اظهار نظر بدون دانش باعث تنش و ناامنی و شایعات علط در جامعه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
مگه میشه یک ایرانی اظهار نظر غیر کارشناسانه نکند ، از هنرمند گرفته تا مردم عادی نظری میدهند ولی توجه نمی کنند میزان بارش ها در مدت زمان و پیوستگی آن بسیار قابل ملاحظه بوده و هر چند مردم هم در رعایت قوانین موجود نیز رعایت نمی کنند مثلا همین شمال ایران من بار ها دیده ام جنگل خواری و وقتی اداره ای مقابله میکند همان مردم جلوی قانون می ایستند ، و خانه در حریم رودخانه با رشوه و.. میسازند ویا میبینید پلی میسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
بی تدبیری ، در دولت محترم موج می زند!!!!
تالابها سیراب شدند ، ولی خسارتهای کلان نتیجه عدم برنامه ریزی لازم در رابطه با طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری و... است!!!
لذا چنانچه طرحهای موصوف در سالهای اخیر اجرا می شد ، بسیاری از این تهدیدها به فرصت تبدیل می شد و.....!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۱۹:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
احسنت ،زدی به خال دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۰:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
شما كه دولت رو محكوم مي كني ميشه بفرماييد چه كار بايد مي كردند كه سيل وارد خونه زندگي مردم نشه. دوست عزيز بارندگي شديد باعث بروز سيل و تخريب شهر هاي حاشيه رودخانه شده. اينكه دولت داراي ايرادات زيادي است قبول ولي هر اتفاقي كه مي افته نبايد از چشم دولت ديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
بلند شوید وحرکت کنید
Iran (Islamic Republic of)
کم شناس
۱۵:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
چون ما انسانها حد و حدود را فراموش کردیم و به حریم رودخانه ها تجاوز کردیم باعث ضرر و زیان به خود و طبیعت شدیم والا اگر حریم خود را می شناختیم نباید ذره ای خسارت وارد میشد انشالله مسئولین محترم با تخریب سازه های موجود در حریم رودخانه ها حوادث احتمالی از این دست را در آینده کاهش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
دلم گرفته برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۱:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
خدایا خودت فقط کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
اصولا سد سازی برای مهار کردن سیلاب وجلوگیری از خسارات آن است نه پر کردن و زیر آب کردن زندگی مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
اصولا شما که تخصص و علم این کار رو نداری اظهار نظر نکن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
اولا شما که متخصص هستید بگوید تا من هم یاد بگیرم دوما مدیریت یعنی جلوگیری از حادثه نه حرکت جهادی بعد از حادثه ( علاج واقعه قبل ار وقوع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
الحمدالله خدا نعمت فرستاد ...
آخرین اخبار