سخنگوی سازمان انتقال خون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمبود خونی در مناطق سیل زده نداریم/ تمام مناطق ذخیره خونی چند روزه دارند

حاجی بیگی گفت: در اغلب مناطق سیل زده کمبودی در تامین منابع خونی وجود نداشت.

کمبود خونی در مناطق سیل زده نداریم/ تمامی مناطق برای چند روز ذخیره خونی دارندبشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات تامین خون و فرآورده‌های خونی در استان‌های سیل زده، اظهار کرد: سیستم توزیع خون کشور شبکه‌ای یکپارچه و کارآمد است که موجب می‌شود تمامی مراکز تامین خون در سراسر کشور برای حداقل هفت روز ذخیره خونی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این شبکه که از تهران هدایت می‌شود، کل کشور تحت کنترل قرار دارد تا اگر از هر نقطه از ایران برای تامین خون دچار مشکل شدند بلافاصله این کمبود جبران شود.

حاجی بیگی بیان کرد: در حوادث جوی اخیر اغلب استان‌ها کمبود خاصی در تامین منابع خونی وجود نداشت با این وجود بسته‌های خونی برای اطمینان به بیمارستان‌های مناطق پرخطر مثل لرستان توسط مراکز تامین خون در استان توزیع شدند اما هیچ یک اعلام کمبودی در این زمینه نکردند و درخواستی مبنی بر تقاضای خون در سطح کشور نداشتیم مگر درخواستی جزئی از طرف استان خوزستان.

در صورت نیاز بسته های خونی با هلی‌کوپتر ارسال می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: مشکل اصلی هموطنانمان در استان لرستان مسدود بودن راه‌ها و سخت شدن رفت و آمد است با این وجود اگر هر یک از بیمارستان‌ها اعلام نیاز نسبت به منابع خونی داشته باشد بسته های خونی با استفاد از هلی‌کوپتر به بیمارستان‌ها ارسال می‌شود.

وی تشریح کرد: در حال حاضر استان لرستان با هفت روز، استان گلستان با ۴/۶ روز، استان تهران با ۹ روز، استان مازندران با هفت روز و سایر استان‌ها با شرایطی مشابه استان‌های ذکر شده ذخایر خونی مناسبی دارند.

حاجی بیگی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به استقبال مردم در زمینه اهدای خون در فصل بهار هیچگونه کمبودی در حال حاضر در سطح کشور وجود ندارد، اگرچه مراجعه مردم به مراکز اهدای خون نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد اما به اندازه کافی ذخایر خونی داریم.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اولویت قرار گرفتن اهدای پلاسما و پلاکت برای آینده گفت: دلیل تاکید سازمان خون بر حضور مستمر مردم عمر کوتاه پلاکت‌هاست چرا که پلاکت‌ها چیزی حدود سه تا پنج روز عمر می‌کنند پس نیاز به حضور مستمر مردم برای دریافت پلاکت داریم.

وی افزود: استان گلستان با توجه به چیزی حدود چهار هزار و ۵۰۰ بیمار خاصی که دارد نیاز بیشتری به خون پیدا می‌کند؛ مدتی می‌شود که این استان در زمینه تامین خون به خودکفایی رسیده است، اما برای تامین خون کافی به حضور مستمر مردم این استان نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.